آسیب های قرارداد موقت برای کارگران

به گزارش تنها پیامک، تاجیک گفت:متاسفانه فرایند کاری کارگاه ها به سمتی در حال حرکت است که در آن ها عقد قرارداد بصورت یکساله بسته نمی شود.

آسیب های قرارداد موقت برای کارگران

محمدرضا تاجیک رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفت وگو با خبرنگار درباره آسیب های قرارداد موقت برای کارگران اظهار کرد: مگر عقد اجاره مسکن سه یا شش ماهه است که در قرارداد های کاری اینگونه عمل می گردد.

وی ادامه داد: عقد اجاره مسکن بصورت یکساله است و متاسفانه اجرای قرارداد های موقت سبب شده است تا امنیت شغلی کارگران به طور کامل از بین برود.

وی افزود: فرایند کاری کارگاه ها به سمتی در حال حرکت است که در آن ها عقد قرارداد بصورت یکساله بسته نمی گردد و کارگری که 15 یا 20 سال سابقه کار دارد در واحدی را دارد الان قرارداد وی از 3 تا 9 ماه بسته می گردد و کارفرما خیال خود را راحت می کند که هر موقعی که نیاز نداشت، بتواند کارگر را از آن واحد اخراج کند.

وی شرح داد: قرارداد های کوتاه مدت مسائل بسیاری را برای کارگران ایجاد کرده و گاهی اوقات سبب می گردد تا از طریق کارفرما ها مورد تهدید قرار گیرند مانند اینکه اگر هوش و حواست را جمع نکنی اخراجت می کنم و این مسئله مطمئنا موجب می گردد تا بازده تولید، ارائه کار های خدماتی باتوجه به قرارداد های کوتاه مدت کاهش یابد که متاسفانه بیش از 97 درصد از قرارداد های اینگونه منعقد می شوند و بصورت سفید امضا، یک ماهه و بعد از مدت است یعنی کارگر سه ماه کار کرده است و هیچ قراردادی با وی بسته نمی گردد و در ماه چهارم این قرارداد بصورت 4 ماهه با یک ماه فرصت عقد می گردد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران ادامه داد: در قرارداد های موقت انواع و اقسام سوء استفاده ها از کارگر صورت می گیرد که این ایراد فاحش و آسیب زننده در تبصره دو ماده هفت است که فعالان حوزه کارگری توانستند تبصره یک ماده هفت را سامان بخشند، اما تبصره دو در ماده هفت از طریق مسئولان ذی ربط مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی افزود: تبصره یک از ماده هفت که اصلاح گشت در آن آمده است که حداکثر زمان برای کارگری که در کارگاه غیرمستمر کار می کند چهار سال است و این موضوع از طرف هیئت دولت هم مورد موافقت قرار گرفت که مصوبه آن هم ابلاغ شد، ولی کسی که کار دائم دارد کارفرما می تواند با وی قرارداد موقت عقد کند که این یک تناقض فاحش در اصل این تبصره است.

وی شرح داد: در کار های موقت مانند یک پروژه تونل یا سد سازی که هفت یا هشت سال انجام آن طول می کشد در قانون آمده است که بعد از گذشت 4 سال از فعالیت کاری، کارگر در آن پروژه کارفرما حق به کار نگرفتن این کارگر را ندارد و موظف است تا انتها پروژه با کارگر عقد قرارداد کند، ولی در کار های دائم مانند کسی که شغل آن کار در بیمارستان، شرکت بازرگانی یا اداری است در آن قرارداد ها 3 یا 9 ماهه بسته می گردد و این بزرگترین معضل جامعه کارگری است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران ادامه داد: از دولت آینده انتظار داریم تا معضل رفع قرارداد های موقت را در دستور کار خود قرار دهد و برنامه ای برای وصول مطالبات جامعه کارگری داشته باشد.

تاجیک گفت: فعالان حوزه کارگری هم پیگیر اصلاح قرارداد های موقت هستند که متاسفانه یک بخشنامه از طرف دیوان عدالت اداری کار را برای اصلاح این تبصره به مشکل انداخته است و طبیعتا زمانی که تبصره یک اصلاح گشت انتظار داشتیم تا تبصره دو هم به تبعیت از تبصره یک مورد اصلاح قرار گیرد که متاسفانه با بی توجهی این مسئله صورت نپذیرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1789

به "آسیب های قرارداد موقت برای کارگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های قرارداد موقت برای کارگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید