برای واکسن صف نبندید و منتظر پیامک بمانید

به گزارش تنها پیامک، با اعلام شروع واکسیناسیون کرونا برای سنین 75 تا 79 سال، مجددا ازدحام در بعضی مراکز بهداشت و تزریق واکسن جهت ثبت نام واکسیناسیون را شاهدیم و در بعضی مراکز نیز بی نظمی در فراخوان افراد و نوبت دهی به آنها، شلوغی و البته انتقاد مراجعه کنندگان را به دنبال داشته است. وزارت بهداشت نیز همچنان تاکید دارد برای نوبت دهی تزریق واکسن نیازی به مراجعه حضوری یا ثبت نام اینترنتی نیست و با واجدین شرایط تماس گرفته می گردد.

برای واکسن صف نبندید و منتظر پیامک بمانید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، به گفته وزارت بهداشتی ها فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور به به ترتیب شامل سنین 80 سال به بالا، 75 تا 80، 70 تا 75، 65 تا 70 و بیماران زمینه ای و صعب العلاج، خواهد بود که در این فاز افراد سالمند گروه هدف 7.2 میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه ای داریم. بر همین اساس هم گفته شده که فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه به طول خواهد انجامید و طی این فرایند، حدود 14 میلیون نفر واکسینه می شوند.

در هر حال فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه با اولویت افراد 80 سال به بالا کلید خورد و به گفته وزارت بهداشتی ها این افراد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 145 هزار نفر در کشور را شامل می شوند، حالا واکسیناسیون شان به مراحل سرانجامی رسیده است. بر همین اساس هم بود که 25 اردیبهشت ماه وزارت بهداشت رسما گفت که تزریق واکسن به افراد بالای 75 سال را در قالب فاز دوم سند ملی واکسیناسیون شروع نموده است. بر این اساس وزارت بهداشت گفت که از شنبه واکسیناسیون 75 سال به بالا که جمعیتی بالغ بر 930هزار نفر را شامل می شوند، شروع شده و برای این گروه سنی نیز واکسن به تعداد کافی وجود دارد. ضمن اینکه آن دسته از سالمندان 80 سال به بالایی که هنوز پیروز به انجام واکسیناسیون نشده اند، نوبت شان محفوظ است و سهمیه واکسن شان سوخت نمی گردد.

در هر حال از ابتدای این هفته با اعلام شروع واکسیناسیون گروه سنی جدید (75 سال به بالا)، و علیرغم تاکید چندباره وزارت بهداشت مبنی بر خودداری از مراجعه به خانه های بهداشت و مراکز واکسیناسیون جهت ثبت نام، مجددا بعضی از بیم جا ماندن از واکسن به مراکز مذکور مراجعه نموده و به دنبال آن صفها و ازدحام جمعیت را در بعضی از مراکز شاهد بودیم. البته در بعضی مراکز نیز بی نظمی در مدیریت فراخوان افراد و نوبت دهی به آنها، شلوغی و البته نارضایتی و انتقاد مراجعه نمایندگان طی روزهای گذشته را به دنبال داشته است.

همچنین بعضی با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir که پیش از این برای ثبت نام جاماندگان واکسن در گروه سنی 80 سال به بالا اعلام شده بود، به در بسته خورده و انتقاد داشتند که چرا با وجود اعلام شروع واکسیناسیون 75 ساله ها اما سامانه مذکور هنوز برای این گروه سنی فعال نیست؛ موضوعی که دکتر جعفر صادق تبریزی - رییس مرکز شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به آن تاکید نمود: تا آخر هفته افراد دارای پرونده الکترونیک واکسینه می شوند و احتمالا آخر هفته برای جامانده ها سامانه بازگشایی خواهد شد.

وی درخصوص زمان بروز رسانی سامانه برای ثبت نام افراد 75 تا 79 سال، توضیح داد: پس از اینکه پیامک برای کسانی که لیست آنها را داریم ارسال شد و برای واکسن فراخوان شدند و آمدند، آن وقت سامانه برای ثبت نام مابقی کسانی که در لیست نبودند شروع می گردد. یعنی فعلا تنها افراد بالای 80 سال می توانند ثبت نام نمایند و احتمالا از آخر این هفته و با بازگشایی سامانه مربوطه، سنین 75 تا 79 سال هم بتوانند در سامانه ثبت نام نمایند.

فرآیند فراخوان افراد در اولویت واکسیناسیون کرونا

پیش از این دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فرآیند فراخوان افراد در اولویت برای دریافت واکسن کرونا اعلام نموده بود که هیچ احتیاجی به مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسن وجود ندارد، بلکه ما به صورت فاز به فاز برای افراد در اولویت تزریق واکسن پیامک ارسال می کنیم و پیامک های ما بسیار دقیق ارسال می گردد. به طوری که به فرد اعلام می نماید که شما در فاز دو واکسیناسیون قرار گرفتید و به زودی موارد به شما اطلاع رسانی می گردد.

وی تاکید نمود: اصلا احتیاج نیست مردم برای ثبت نام واکسن به خانه بهداشت مراجعه نمایند. زیرا خانه های بهداشت در جریان نیستند. ما دقیقا اعلام می کنیم که این تعداد به فلان مرکز مراجعه نمایند. بنابراین مردم منتظر پیامک باشند، آن هم زمانی که ما به انها اعلام می کنیم.

رییسی همچنین گفت: بعد از فراخوان ما، مجددا اعلام می کنیم که اگر کسی در بازه سنی اعلام شده، وجود دارد که برایش از سوی وزارت بهداشت پیامک نرفته، می تواند به سامانه Salamat.gov.ir مراجعه نموده و در آن ثبت نام کند. بعد از این اقدام، اطلاعاتشان در سامانه ما می نشیند و ما بر اساس آن پیامک های مورد احتیاج را به افراد ارسال می کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا 25 اردیبهشت ماه نیز مجددا تاکید نمود: زمانی که اعلام می کنیم چه گروه سنی به ما مراجعه نمایند، اگر به فردی پیامک از سوی وزارت بهداشت ارسال نشد یا با او تماس نگرفتیم، فرد پس از یک هفته با مراجعه به سایت salamat.gov.ir اقدام به ثبت نام کند و شماره تلفن در دسترس و کد ملی فرد متقاضی را اعلام کند تا همکاران من ظرف 48 ساعت با آنها تماس بگیرند. بنابراین هیچگونه احتیاجی به مراجعه حضوری نیست.

به دنبال مراجعه خودسرانه و ازدحام در مراکز تزریق واکسن و به دنبال آن بعضی نارضایتی های مراجعه نمایندگان، روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در اطلاعیه ای ضمن تاکید بر آنکه این مرکز تنها مرجع ارائه اطلاعات در خصوص واکسن کرونا و فرآیند واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 است مجددا گفت که به منظور زمان بندی و نوبت دهی تزریق واکسن کووید 19، احتیاجی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت نام اینترنتی نیست.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه تاکید نمود: تنها در سرانجام هر مرحله از واکسیناسیون، در صورت عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی، صرفا افراد جامانده گروه های اعلام شده برای نوبت گیری تزریق واکسن می توانند به وسیله درگاه اینترنتی salamat.gov.ir نسبت به ثبت نام و درج کد ملی، تاریخ تولد و بروزرسانی شماره تلفن همراه خود اقدام نموده و ظرف روزهای بعد، زمان و محل تزریق واکسن به وسیله پیامک به تلفن همراه ایشان ارسال خواهد شد.

بنابراین در شرایط خیز چهارم کرونا و تلاشهای اجرا شده جهت مدیریت این موج و دستاوردهای حاصل شده در نزولی شدن موارد ابتلا به بیماری در کشور، ضروری است از حضور در هر گونه تجمع بویژه از سوی گروه سنی سالمندان که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، پرهیز گردد و طبق اعلام وزارت بهداشت، سنین 75 تا 79 سال جهت تزریق واکسن کرونا باید منتظر تماس یا پیامک وزارت بهداشت باشند. در عین حال افرادی هم که پیامکی برای آنها ارسال نشده، نگران نباشند؛ چراکه پس از سرانجام زمان در نظر گرفته شده، سامانه وزارت بهداشت جهت ثبت نام بازماندگان، بازگشایی شده و افراد می توانند نسبت به ثبت نام و واکسیناسیون اقدام نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1669

به "برای واکسن صف نبندید و منتظر پیامک بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای واکسن صف نبندید و منتظر پیامک بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید