حذف بی سروصدای ترافیک نیم بها؛ هزینه اینترنت یوتیوب و آپارات یکسان است

به گزارش تنها پیامک، سایت های ایرانی ارائه دهنده فیلم و سریال، فایل دانلود و بازی کم کم و چراغ خاموش دارند مصوبه ترافیک نیم بها برای اینترنت داخلی را حذف و هزینه اینترنت بین الملل برای کاربران محاسبه می کنند.

حذف بی سروصدای ترافیک نیم بها؛ هزینه اینترنت یوتیوب و آپارات یکسان است

هم اکنون، آپارات هزینه اینترنت نیم بها را حذف کرده است و شما اگر از این وب سایت فیلمی استریم یا دانلود کنید؛ همان حجم و تعرفه ای محاسبه می شود که از روی یوتیوب فیلمی تماشا کردید. آپارات در پایین فیلم ها عبارت ترافیک مصرفی شما در آپارات به صورت تمام بها محاسبه می شود. را درج کرده است تا دیگر مشتری نتواند از این سرویس شکایت کند.

آیا زمان خداحافظی با ترافیک نیم بها فرا رسیده است؟

چند ماه پیش، در خبری گفتیم به نظر می رسد فرا رسیده است و هم وزارت ارتباطات و رگولاتوری، هم اپراتورهای موبایل و شرکت های اینترنتی ثابت و هم تولیدکنندگان محتوا موافق حذف این مصوبه هستند. اکنون، به تدریج این مصوبه دارد کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود و بسکمک از وب سایت ها و سرویس های اینترنتی، دیگر چیزی به نام ترافیک نیم بها یا اینترنت داخلی نیم بها ندارند.

چند سال پیش، وزارت ارتباطات برای تشویق وب سایت ها، سرویس ها و تولیدکنندگان محتوا به آوردن سرورهایشان به ایران و قرار دادن محتوا روی سرورهای داخل کشور و افزایش تولید محتوا روی شبکه ملی اطلاعات و از سوی دیگر، ترغیب اپراتورها به ترافیک داخلی، مصوبه ترافیک نیم بها را تصویب و اجرایی کرد.

اما این روزها خبر می رسد که هم اپراتورها و هم تولیدکنندگان محتوا از رگولاتوری درخواست کردند مدل قیمت گذاری ترافیک داخلی و خارجی تغییر پیدا کند. درخواستی که تا حدودی با چراغ سبز رگولاتوری و دولت نیز روبرو شده و آن ها هم ضمنی با این فرآیند موافقت کردند؛ چون اعتقاد دارند مصوبه ترافیک نیم بها به اهداف معین شده خود رسیده است.

نظر رگولاتوری و وزیر ارتباطات چیست؟

تولیدکنندگان محتوا می گویند اصلا برایشان به صرفه نیست که با هزینه نیم بها، محتواهای بومی تولید و منتشر کنند. وزیر ارتباطات هم در حال برگزاری جلساتی با اپراتورها و تولیدکنندگان محتوا است تا یک مدل بهتر و سودمند برای همه فعالان این بخش پیدا کند.

صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه می گوید:

تعرفه ترجیحی ترافیک داخلی و محاسبه نیم بهای آن نسبت به اینترنت بین الملل با هدف حمایت از تولید محتوای داخلی معین شده بود که در بسکمک از موارد، این هدف به تحقق رسید. تعرفه ترجیحی برای شبکه ملی اطلاعات به رشد محتوای داخلی کمک کرد، اما اکنون برخی از ارائه دهندگان محتوا اعلام کرده اند که دیگر مایل نیستند محتوای خود را در شبکه ملی اطلاعات به نصف قیمت اینترنت بین الملل برای کاربران محاسبه کنند. حتی اپراتوری هم وجود دارد که نسبت به این مصوبه ناراضی است. به همین دلیل در حال تهیه مدلی هستیم که رضایت اپراتورها، ارائه دهندگان خدمات محتوا و کاربران را جلب کند و بهترین تصمیم را برای حمایت از محتوای داخلی بگیریم.

روحانی نژاد، مشاور عالی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم خبر داده اپراتورها با ترافیک نیم بها مخالف هستند و آن را منطقی نمی دانند و می گویند موجب ضرر و زیان آن ها می شود:

در این مدل اقتصادی، صاحبان محتوا مانند پلتفرم های VOD و نمایش آنلاین، باید با اپراتور شبکه مذاکره کنند و بخشی از درآمد اپراتور را از قبال VOD دریافت کنند؛ اما موضوع اینجاست که اپراتور می گوید از این بخش ضرر داشته و نمی تواند بخشی از درآمد خود را به صاحب محتوا بدهد. در این روال، در عمل ارزش محتوای دارنده محتوا دیده نشده و این محتوا کم ارزش تلقی می شود، چرا که قیمت آن به صورت نصف محاسبه می شود.

به گفته مشاور وزیر ارتباطات، آمارها نشان می دهد به خاطر کیفیت پایین محتوای داخلی، فقط 25 درصد کل ترافیک اپراتورها را به خود اختصاص داده است.

یک ایده که پیشنهاد شده است؛ اختکمک شدن اجرای مصوبه ترافیک نیم بها برای تولیدکنندگان محتوا است. اگر یک وب سایت و تولیدکننده محتوا به این نتیجه رسید که ترافیک نیم بها برایش به صرفه است؛ آن را اجرا کند.

آن چیزی که در وب می بینیم؛ بسکمک از سایت های فیلم و سریال، ترافیک تمام بها را اجرا می کنند و بین ترافیک داخلی با ترافیک بین الملل هیچ گونه تفاوتی قائل نمی شوند!

منبع: شبکه چی
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2803

به "حذف بی سروصدای ترافیک نیم بها؛ هزینه اینترنت یوتیوب و آپارات یکسان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف بی سروصدای ترافیک نیم بها؛ هزینه اینترنت یوتیوب و آپارات یکسان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید