خبرنگاران قزاقستان و بسته سوم اصلاحات سیاسی

به گزارش تنها پیامک، تهران- خبرنگاران- توسعه سیاسی و اجتماعی در قزاقستان که در گام نخست با اصلاح قوانین انتخابات و مجازات عمومی آغاز شد و در گام دوم بر انتخابات دهداری ها و حقوق بشر تمرکز داشت، اکنون با معرفی بسته سوم اصلاحی، وارد مرحله تازه ای شده است.

خبرنگاران قزاقستان و بسته سوم اصلاحات سیاسی

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران از سفارت قزاقستان در تهران، قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان، از زمان به قدرت رسیدن در سال 2019، کوشید تا در چارچوب مفهوم دولت شنوا و با اصلاحات گام به گام، دوران با ثبات گذشته را به دوره ای از اصلاحات سیاسی و تعامل با جامعه مدنی پیوند دهد. توقایف، در این راستا، سه بسته اصلاحی ارائه کرد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

بسته اول اصلاحات سیاسی در اجلاس شورای ملی اعتماد عمومی در تاریخ 20 دسامبر 2019 ارائه شد. کاهش موانع برای تشکیل حزب های سیاسی، اختصاص سهمیه 30 درصدی برای زنان و جوانان در فهرست نامزدهای انتخالاتی حزب ها، نهادینه کردن مفهوم اپوزیسیون مجلسی، جرم زدایی ماده 130 (اتهام زنی) و اصلاح ماده 174 (تحریک به نزاع اجتماعی) در قانون مجازات عمومی، به رسمیت شناختن تظاهرات نظام مند و مسالمت آمیز و پذیرش داوطلبانه پروتکل دوم معاهده بین المللی حقوق شهروندی و سیاسی که منجر به لغو مجازات اعدام می شود، مهم ترین بخش های بسته اول اصلاحات بود که اکنون به طور کامل محقق شده است.

بسته دوم اصلاحات سیاسی، در تاریخ 1 سپتامبر 2020 در پیام سالانه رئیس جمهوری به مردم معرفی شد. توقایف در آن پیام، از حرکت تدریجی به سوی برگزاری انتخابات مستقیم دهداری ها از سال 2021 خبر داد و خواستار بهبود قوانین مبارزه با شکنجه، تجارت انسان، دفاع از شهروندان، به ویژه بچه ها در مقابل آزار سایبری شد و ضرورت پیوستن به پروتکل اختکمک کنوانسیون حقوق کودک را نیز مطرح کرد.

توقایف دو هفته پیش، سومین بسته اصلاحات سیاسی را نیز به نخستین جلسه مجلس جدید این کشور ارائه کرد. این بسته، هفت محور اصلی به شرح زیر دارد:

1. کاهش آستانه انتخاباتی (حد نصاب رای برای ورود به مجلس) از هفت درصد به پنج درصد که رقابت و شانس حزب ها برای ورود به مجلس را افزایش خواهد داد.

2. برگزاری انتخابات شهرداری ها و استانداری ها پس از اجرای انتخابات دهداری ها در سال 2021

3. افزودن گزینه مخالفت با همه در انتخابات های آینده.

4. تدوین قانون نظارت عمومی و تاسیس بنیاد دادخواست آنلاین به عنوان نهادی برای گردآوری طومارهای عمومی و برای کمک به مفهوم دولت شنوا.

5. تدوین قانونی برای تسهیل کار کمیسیونر دولتی حقوق بشر و گسترش فعالیت این دفتر در سطوح محلی.

6. تدوین و اجرای قانون توسعه برای جوانان که شامل مجموعه ای از تدابیر برای حمایت از جوانان در سطح ملی و محلی است.

7. حمایت دولت از تاسیس سازمان های خیریه.

دولت قزاقستان، اجرای بسته های اصلاحی را گامی مهم در پیشرفت این کشور در حوزه های دفاع از حقوق بشر، توسعه جامعه، تقویت قوه مقننه و حرکت به سوی کشوری دموکراتیک می داند.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1484

به "خبرنگاران قزاقستان و بسته سوم اصلاحات سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قزاقستان و بسته سوم اصلاحات سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید