دادستانی آلمان شکایت کیفری علیه بن سلمان را آنالیز می نماید

به گزارش تنها پیامک، یک گروه بین المللی حقوق رسانه، شکایتی در آلمان علیه ولیعهد عربستان و چهار مقام ارشد دیگر به اتهام جرایم علیه بشریت بر سر همدستی آنها در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی تنظیم نموده است.

دادستانی آلمان شکایت کیفری علیه بن سلمان را آنالیز می نماید

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

دفتر دادستانی فدرال آلمان در شهر کارلسروهه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که روز دوشنبه این شکایت را از طرف سازمان خبرنگاران بدون مرز (مستقر در پاریس) دریافت کرد.

سخنگوی دادستانی فدرال آلمان با بیان اینکه شکایت تنظیم شده بیش از 500 صفحه است، تعیین نکرد که آنالیز آن چه مقدار به طول می انجامد. او گفت: تنها مطلبی که میتوانم بیان کنم این است که طبق قانون به این شکایت رسیدگی میکنیم.

براساس اعلام خبرنگاران بدون مرز، شکایت مذکور که بخشی از آن به گزارش اطلاعاتی محرمانه و جدید آمریکا متکی است که آدینه منتشر شد، پنج مظنون اولیه را شناسایی نموده است: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، سعود القحطانی مشاور نزدیک او و سه مقام عالی رتبه دیگر سعودی.

خبرنگاران بدون مرز همچنین بیان کرد، این شکایتنامه همچنین شامل جزئیات پرونده 34 روزنامه نگار دیگر است که به دلایل سیاسی قربانی حملات گسترده و سیستماتیک هستند.

در بیانیه این گروه آمده است، مظنونانی که نامشان ذکر شد در قتل جمال خاشقجی مسوولیت برنامه ریزی یا اجرایی داشته و علاوه بر آن، در تدوین سیاست دولتی حمله و ساکت کردن روزنامه نگاران دست داشته اند.

در گزارش آمریکا، مقام های اطلاعاتی از بیان اینکه ولیعهد سعودی دستور قتل و امحای خاشقجی را در اکتبر 2018 در ترکیه داده باشد، خودداری کردند اما او را کنترل نماینده مطلق در سازمان های اطلاعاتی آل سعود نامیده و تاکید داشتند که بعید است چنین عملیاتی مثل این قتل بدون تایید او اجرا شده باشد.

سفیر عربستان در سازمان ملل روز دوشنبه این گزارش را رد کرد. سفارتخانه های عربستان در برلین و واشنگتن از اظهارنظر درباره شکایت خبرنگاران بدون مرز خودداری نموده اند.

براساس سیستم حقوقی آلمان، هر شخص و نهادی میتواند نزد دادستان ها شکایت کند و آنها موظف به آنالیز هستند. پس از آن، دادستان ها تصمیم میگیرند که آیا این شکایت اجرای یک تحقیقات کامل را توجیه میکند یا خیر.

قوانین آلمان به دادستان ها اجازه می دهد که در جرایم علیه بشریت صلاحیت جهانی داشته باشند. هفته گذشته، آنها محکومیت یکی از اعضای سابق پلیس مخفی سوریه را تضمین کردند.

در آن پرونده متهم ساکن آلمان بود اما در پرونده خاشقجی هیچ ارتباط آشکاری با این کشور وجود ندارد. گرچه این ضرورت ندارد، قوانین آلمان تصریح می نماید که اگر انتظار معقولی برای ورود متهم به آلمان برای محاکمه وجود نداشته باشد، دادستان ها می توانند از پیگیری پرونده خودداری نمایند. آلمان اجازه محاکمه غیابی را نمی دهد. چنین شکایت هایی در آلمان نادر نیستند و معمولا رد می شوند.

با این حال، خبرنگاران بدون مرز بیان کرد که این سازمان تعیین نموده قوه قضاییه آلمان بهترین سیستم برای دریافت چنین شکایتی است. دبیرکل خبرنگاران بدون مرز در بیانیه ای گفت: کسانی که مسوول پیگرد روزنامه نگاران در عربستان هستند، از جمله قتل جمال خاشقجی، باید بابت جرایمشان تحت پیگرد قرار گیرند. در حالی که از جرایم جدی علیه روزنامه نگاران کاسته نخواهد شد، ما از دادستانی آلمان خواسته ایم تا موضعی اتخاذ نموده و درباره این جرایمی که ما افشا نموده ایم تحقیق کند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1539

به "دادستانی آلمان شکایت کیفری علیه بن سلمان را آنالیز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادستانی آلمان شکایت کیفری علیه بن سلمان را آنالیز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید