رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی: انبار های آذربایجان شرقی پر از کالا های اساسی است

به گزارش تنها پیامک، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: انبار های استان پر از کالا های اساسی بوده و از نظر توزیع و پخش نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی: انبار های آذربایجان شرقی پر از کالا های اساسی است

به گزارش ،اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه در اکثر تولیدات زراعی، دامی و باغی رتبه های اول تا پنجم کشوری به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد گفت: با توجه به اینکه روند تولید محصولات کشاورزی در طول سال اتفاق می افتد و ما در مقاطعی از سال مجبور به تأمین اقلام مورد نیاز مصرف استان از سایر استان ها می باشیم، در کل می توان گفت سرانه تولید اکثر محصولات کشاورزی در استان نسبت به سرانه مصرف بیشتر بوده و مازاد بر مصرف تولید داریم.

وی اضافه کرد: بر خلاف شائبه های ایجاد شده در مورد کاهش تولیدات کشاورزی در سال 97 و افزایش قیمت این محصولات نسبت به سال 96 در سطح بازار، صراحتاً به اطلاع عموم مردم و مسئولین ذیربط در استان می رسانم که در سال 97 نه تنها با کاهش تولید روبرو نبودیم، بلکه در این سال در تمامی اقلام کشاورزی از افزایش تولید نیز برخوردار بودیم به عنوان مثال می توان از محصول استراتژیک گندم نام برد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه بیان نمود: در سال 96 میزان گندم خریداری شده توسط شرکت غله از کشاورزان 160 هزار تن بود در حالی که در سال 97 این مقدار به 630 هزار تن افزایش یافته است و این مهم نشان دهنده افزایش چشمگیر تولید گندم در سطح استان است.

فتحی با اشاره به ارتقاء تولید سایر محصولات کشاورزی در سال 97 نسبت به سال 96 گفت: در سال 96 میزان تولید گوشت مرغ در استان 80 هزار تن بود، این رقم در سال 97 به 82 هزار تن افزایش یافت و در گوشت قرمز هم به لحاظ افزایش پرورش دام سبک و سنگین با توجه به بازدید های میدانی کارشناسان سازمان و به طبع آن تولید گوشت قرمز نیز از افزایش قابل توجهی برخوردار می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد تأثیر صادرات بی رویه محصولات کشاورزی بر افزایش قیمت این محصولات در بازار های داخلی استان و کشور اظهار کرد: هر تولیدکننده برای خود هدف گزاری مشخصی دارد و سعی می کند تا تولید صادرات محور داشته باشد، اگر سال 98 به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است به این معناست که تولیدکننده با افزایش تولید هم نیاز های داخلی را تأمین کند و هم مازاد تولید خود را در راستای درآمدزایی بیشتر صادر کند.

وی تاکید کرد: صرف ممانعت از صادرات نمی تواند موجب تعدیل و تنظیم بازار فروش محصولات گردد باید مجموعه عوامل را در نظر بگیریم و برای آن راهکار عملی و منطقی تعریف کنیم، فرآیند قیمت گذاری کالا های اساسی در بستر عرضه و تقاضا اتفاق می افتد اگر تقاضا برای محصولی افزایش یابد طبیعتاً قیمت این کالا نیز افزایش پیدا می کند.

فتحی اضافه کرد: در گوشت مرغ عیناً این امر اتفاق می افتد وقتی تقاضا بیشتر می گردد و عرضه محدود می گردد قیمت ها افزایش می یابند، در این شرایط وظیفه دولت و نهاد های دولتی قیمت گذاری نمی باشد بلکه تعیین کالای جانشین است که برای گوشت گرم مرغ، گوشت منجمد مرغ به عنوان کالای جانشین و تعدیل کننده قیمت ها روانه بازار می گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد تأمین کالا های مصرفی مردم در ماه مبارک رمضان نیز گفت: در جلسه تنظیم بازار استان استاندار آذربایجان شرقی تاکید داشت تا مردم در این ماه نباید دغدغه تأمین کالا داشته باشند بر این اساس ما نیز در سازمان جهادکشاورزی استان تلاش می کنیم تا بتوانیم تمامی کالا های اساسی و کالا های سطح اول مورد نیاز مردم شریف استان را تأمین و در اختیار این عزیزان قرار دهیم.

فتحی با اشاره به تخصیص سهمیه 1467 تنی برنج خارجی و 2000 تن شکر جهت مصرف خانوار ها در این ماه به استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: سیاست تأمین امنیت غذایی جامعه، رسالت اصلی سازمان جهادکشاورزی استان می باشد و افزایش تولید محصولات کشاورزی با توجه به محدودیت هایی که در سطح زیرکشت داریم باید در واحد تولیدی، واحد سطح و واحد حجم اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه حتی در مورد تأمین خرما هیچ تکلیفی متوجه سازمان نبود تعاون روستائی را مکلف کردیم تا جهت رفع کمبود خرما در بازار از جنوب کشور خرما وارد استان کنند گفت: هدف گذاری عمده سازمان جهادکشاورزی استان در سال 98 نسبت به سال 97، افزایش 5 درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی منجمله محصولات زراعی، باغی و دامی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر اعتماد بین مردم و مسئولان شکل بگیرد بسیاری از مسائل در مورد گرانی ها و کمبود محصولات اساسی در جامعه حل و فصل خواهد شد اضافه کرد: متاسفانه مسئله ای که در جامعه ما در وضعیت فعلی وجود دارد اعتماد نادرست مردم به پیام های ناشناس در فضای مجازی در مورد کمبود محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی و انعکاس گسترده این پیام های دروغ در فضای مجازی می باشد و متاسفانه برخی رفتار های هیجانی مردم که ناشی از فضا سازی فرصت طلبان با سوءاستفاده از فضای مجازی در مورد کمبود کالا ها برای افزایش قیمت آن ها رخ می دهد موجب ملتهب شدن بازار می گردد.

وی با دادن اطمینان به مردم مبنی بر تأمین کامل کالا های اساسی در سطح استان و اینکه نگرانی از بابت تأمین کالا های اساسی در استان وجود ندارد اضافه کرد: شایعاتی مبنی بر کمبود برخی کالا های اساسی و محصولات غذایی از سوی افراد سودجو و فرصت طلب در فضای مجازی رواج می یابد و مردم بی اطلاع از پشت پرده این شایعات، به مراکز عرضه هجوم آورده و اقدام به خرید بیش از حد نیاز مصرف خود می کنند و این مسئله در بسیاری از موارد موجب افزایش قیمت کالا ها می گردد که در کل ضرر آن به مصرف کننده بر می گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمامی انبار های استان پر از کالا های اساسی بوده و از نظر توزیع و پخش نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد اضافه کرد: کالا های اساسی به وِزه نهاده های دامی مورد نیاز در صنعت دام و طیور به حد کافی در کشور و استان وجود دارد و در تأمین این کالا ها مانند گوشت، برنج، روغن، شکر و آرد هیچ گونه مسئله ای وجود ندارد، زیرا میزان تولید کاهش که نیافته بلکه افزایش تولید نیز داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه نیازی به انبار کالا های اساسی در خانه ها از سوی مردم وجود ندارد، تاکید کرد: برای مقابله با افزایش قیمت کالا ها باید مردم خودشان وارد عمل شده و با رعایت میزان مصرف خود مانع از رسیدن فرصت طلبان به مطامع خود شوند.

انتهای پیام / ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 170

به "رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی: انبار های آذربایجان شرقی پر از کالا های اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی: انبار های آذربایجان شرقی پر از کالا های اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید