سازمان زمین شناسی سیل را پیش بینی نموده بود

به گزارش تنها پیامک، دبیر ستاد توسعه انرژی های تجدیدپذیر گفت: سازمان زمین شناسی چند سال پیش سیل را در استان هایی که در آن ها سیل اتفاق افتاده است، پیش بینی نموده بود.

سازمان زمین شناسی سیل را پیش بینی نموده بود

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کامبیز مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: باید قبل از انجام هر کاری به نقشه های مهم و استراتژیک تعریف شده توجه کرد تا آمادگی مقابله با مسائل و اتفاقاتی که رخ می دهد روبه رو شد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی در سال 93 به وقوع این سیل هشدار داده بود گفت: این سازمان چند سال پیش این سیل را در استان هایی که در آنها سیل رخ داد پیش بینی نموده بودند و نقشه پهنه بندی سیلاب را ارائه نموده بودند اما متأسفانه هیچ کس به این موضوع توجه ننموده بود و نتیجه آن به این شکل مخرب شده است.

وی گفت: مسئولان نهادهایی از جمله سازمان محیط زیست، سازمان مدیریت بحران، وزارت نیرو و تمامی مدیرانی که با این حوزه مرتبط بودند به نقشه های تهیه شده از سوی سازمان زمین شناسی و مطالعات ارزیابی مخاطرات بی توجهی کردند و به همین دلیل ما شاهد جاری شدن سیل در استان های پیش بینی شده بودیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان نمود: در جهان برای ساخت هر سازه، راه، پل و مواردی از این دست نقشه های تهیه شده را مد نظر قرار می دهند و بر اساس آن وجود هرگونه گسل، فرونشست، زمین لغزش، نوع و جنس سنگ و خاک را آنالیز می نمایند و پروژه های ساخت را بر آن اساس تعریف می نمایند.

وی با اشاره به این موضوع که کشور ما از لحاظ زمین شناسی و حرکات زمین ساختی و تکتونیک بسیار فعال است گفت: باید قبل از انجام هر کاری به نقشه های مهم و استراتژیک تعریف شده توجه کرد تا بتوان با مسائل و اتفاقاتی که رخ می دهد رو به رو شد.

  • برنامه ریزی و کنترل خسارات

مهدی زاده اضافه نمود: در صورت رعایت این موارد ما می توانستیم خسارات جانی و اقتصادی این نوع اتفاقات را تحت کنترل داشته و کاهش دهیم به دلیل اینکه در هر صورت با بروز هر گونه حادثه غیر مترقبه ای خسارات وجود دارد اما در صورت توجه به نقشه ها و برنامه ها قدرت مقابله با این نوع مسائل بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بروز این سیل علاوه بر تمامی مسائل و خساراتی که به کشور وارد کرد گفت: با توجه به تمامی خسارات اقتصادی و جانی که از بروز و وقوع این سیل به وجود آمد این رخداد در افزایش سطح پیزومتریک آب ها تأثیرگذار بود و این افزایش یاری می نماید تا آب های زیرزمینی روند بهتری را برای تکمیل ظرفیت طی نمایند ولی برای تکمیل کل ظرفیت حداقل بین 10 تا 15 سال زمان ضروری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری گفت: بارندگی ها اخیر موجب پر شدن هورهای کشور از جمله هورالعظیم شد و حتی سطح فیزیکی دریاچه ارومیه نیز 40 درصد پیشرفت داشته است که این افزایش سطح بارش ها در کنترل کانون ریزگردها تأثیرگذار است.

مهدی زاده خاطر نشان کرد: بارندگی های اخیر قطعاً در کاهش ایجاد فضای گرد و غبار تأثیرگذار است اما مشروط به اینکه مسؤولان با برنامه ریزی نگذارند آب این هورها، دریاچه ها و باتلاق ها و مواردی از این دست از بین روند.

  • پر شدن 80 تا 90 درصدی سدهای کشور

وی همچنین به این موضوع اشاره نمود که در 20 تا 30 سال گذشته سدهای ما در معرض خشک شدن قرار داشتند گفت: با توجه به بارندگی های اخیر 80 تا 90 درصد سدهای کشور پر شدند و کشور و استان و منطقه حوزه خود را از مشکل خشکسالی نجات داده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری به اظهارات بعضی از متخصصان و کارشناسان درباره عدم احیای دریاچه ارومیه اشاره نمود و گفت: بعضی از متخصصان حوزه آب معتقدند که احیای دریاچه ارومیه اشتباه است این در حالی است که دولت از چندی پیش کار احیای دریاچه ارومیه را شروع نموده بود و این بارش ها یاری کرد تا روند احیای این دریاچه تسریع گردد.

وی به موضوع استفاده از این نزولات در فراوری انرژی های تجدید پذیر نیز اشاره نمود و گفت: با توجه به افزایش سطح آب در سدها می توان نیروگاه های خورشیدی شناور در سطح آب سدها ایجاد گردد تا هم از تبخیر آب جلوگیری کند و هم باعث فراوری انرژی خورشیدی گردد.

  • فراوری نیروی برق از آب رودخانه ها

مهدی زاده در ادامه نیز بیان نمود: این بارش ها همچنین باعث پرآب شدن آب رودخانه ها و آبشارها شده و می توان با قراردادن موتورهای الکترونیکی در جریان این آب ها نیروی برق فراوری کنیم.

وی همچنین معتقد است: باید برای مقابله و جلوگیری از وقوع سیل از قبل برنامه ریزی کنیم و رودخانه ها را لایروبی کنیم تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 150

به "سازمان زمین شناسی سیل را پیش بینی نموده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان زمین شناسی سیل را پیش بینی نموده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید