شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیک است

به گزارش تنها پیامک، تهران (پانا) - رئیس جمهوری با بیان اینکه کوشش و اهتمام دولت از ابتدا این بوده است که مردم خدمات دولتی مورد احتیاج خود را هرچه سریعتر و آسان تر دریافت نمایند، گفت توسعه دولت الکترونیکی به تحقق این هدف یاری می نماید و شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیکی است.

شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیک است

حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، توضیح داد: همه مقرراتی که در این شورای اجرایی تصویب می گردد برای این است که مردم فعالیت های خود را راحت تر انجام دهند، دریافت خدمات از دولت آسان تر و سریع تر انجام گردد و احتیاج به مراجعه حضوری و ارتباط چهره به چهره نباشد.

روحانی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده درمورد سلامت الکترونیک، سامانه مالیاتی و همچنین سامانه جامع رفاه ایرانیان در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با بیان اینکه موضوع سلامت مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در موضوع سلامت الکترونیک بحث این است که مردم خدمات مربوط به سلامت و بهداشت را بهتر و آسان تر دریافت نمایند و با الکترونیکی شدن بخش سلامت پزشکان، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیکی نیز می توانند خدمات خود را بهتر و سریعتر ارائه دهند.

60 میلیون نفر در کشور از یارانه و حمایت معیشتی برخورداند

روحانی با اشاره به رونمایی از سامانه جامع رفاه ایرانیان در این جلسه و شروع فعالیت این سامانه با هدف گذر از یارانه همگانی به یارانه هدفمند و هوشمند، توضیح داد: یارانه و یاری های حمایتی و معیشتی به صورت های مختلف به اقشار ضعیف و احتیاجمند جامعه ارائه می گردد به طوری که امروز 60 میلیون نفر در کشور از یارانه و حمایت معیشتی برخورداند.

رئیس جمهوری همچنین به پرداخت یاری معیشتی به حدود 35 میلیون نفر در 4 ماه سرانجامی سال با تصویب دولت و مجلس بخاطر آسیب های ناشی از شیوع بیماری کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: در دوران کرونا همچنین با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا یاری ها و تسهیلاتی به اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

روحانی در ادامه، مالیات را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات عنوان نمود و با تاکید بر اهمیت موضوع مالیات در کشور، اضافه کرد: در این دولت بار تامین منابع مورد احتیاج برای اداره کشور از دوش نفت برداشته و بر دوش مالیات و عوارض گذاشته شده است و این موضوع مهمی است که اداره کشور به وسیله مالیاتی که خود مردم پرداخت می نمایند انجام گردد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه درآمد نفت باید برای توسعه زیرساخت ها و به صورت بین نسلی هزینه گردد، اضافه کرد: پرداخت مالیات یک وظیفه ملی و یک ارزش اخلاقی است که در اداره کشور بسیار مهم است و براساس گزارش ها، خوشبختانه در امسال وضع درآمد مالیاتی خوب بوده است.

روحانی ادامه داد: با اقدامات اجرا شده در حوزه پرداخت الکترونیکی مالیات، شرایط به گونه ای فراهم شده که 70 درصد مالیات دهندگان می توانند مالیات خود به وسیله سامانه پرداخت نمایند و دیگر احتیاجی به مراجعه حضوری آنان نیست.

رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت دولت الکترونیکی در مبارزه با فساد، توضیح داد: مبارزه با فساد به وسیله شفافیت امکان پذیر است و با الکترونیکی شدن فعالیت ها، مسائل در بخش های مختلف برطرف خواهد شد.

روحانی همچنین راه اندازی سامانه جامع تجارت را از دیگر اقدامات اجرا شده به همین دلیل عنوان نمود و اضافه کرد: سامانه جامع تجارت در تاریخ 1399.9.9 راه اندازی شد که بخش های مهمی همچون گمرکات، انبارها، ثبت سفارش کالا، دریافت ارز از بانک مرکزی، صادرات و واردات و بخش توزیع کالا را دربرمی گیرد.

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت تکمیل این سامانه تا سرانجام سال ، گفت: امنیت غذایی و زندگی مردم بسیار مهم است و با استفاده از سامانه جامع تجارت، مردم و مسئولان از بابت فرایند تامین و توزیع کالا و خدمات اطمینان خواهند داشت و اطلاعات مربوط به آن در اختیار همه خواهد بود.

در نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به ریاست رئیس جمهوری از سامانه جامع رفاه ایرانیان با هدف گذر از یارانه همگانی به یارانه هدفمند و هوشمند رونمایی شد.

استفاده از داده های ثبتی مبنا، برای تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران در نظام مالی کشور با تشکیل شناسنامه اقصادی افراد و خانوار و توسعه و تکمیل داده های تصمیم گیری به منظور تسهیل اخذ خدمات و اجرای قوانین حمایتی کشور، از ویژگی های این سامانه است.

برنامه زمان بندی اجرایی تکمیل طرح سلامت الکترونیکی به تصویب رسید

با استقرار سامانه جامع رفاه ایرانیان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند با استفاده از ظرفیت های صندوق های بازنشستگی و بخش غیر دولتی نسبت به توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به نحوی که پایگاه مرجع حمایت های دولت از اقشار آسیب پذیر و استحقاق سنجی باشد، اقدام کند.

در این جلسه همچنین به منظور تحقق و استقرار سلامت الکترونیکی، برنامه زمان بندی اجرایی تکمیل طرح سلامت الکترونیکی به تصویب رسید که براساس آن مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باید برای خدمات مورد احتیاج بیمار مانند نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی به صورت برخط اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1444

به "شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید