شفق قطبی از فضا چگونه به نظر می رسد؟

به گزارش تنها پیامک، سامانتا کریستوفورتی، فضانورد آژانس فضایی اروپا، دو ویدئوی تایم لپس (زمان گریز) از شفق قطبی و طلوع ماه از ایستگاه فضایی بین المللی را اخیرا به اشتراک گذاشته است.

شفق قطبی از فضا چگونه به نظر می رسد؟

به گزارش یورونیوز، یکی از این ویدئوها نمایی از ایستگاه فضایی بین المللی را نشان می داد که در حدود 434 کیلومتری بر فراز اقیانوس هند به سمت دریای مرجان در شرق استرالیا حرکت می نماید که در این مدت شفق بزرگ دیده می گردد. در واقع این تصاویر گذری مداری بر فراز اقیانوس هند را نشان می دهد.

این ویدئوها چراغ های سبز نئونی را نشان می دهند که می درخشند و از نقاط مختلف ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است.

سامانتا کریستوفورتی در توئیتی درباره این تصاویر نوشت: زیبایی شگفت انگیز! ابتدا، پرواز در یک شفق قطبی خیره نماینده و سپس طلوع ماه. ماه روی سطح سیاره می درخشد و در همین حال با نگاه کردن به عقب، شفق قطبی از افق می درخشد. آیا می توانید سایه هایی را که ماه روی ایستگاه فضایی انداخته است ببینید؟

شفق های قطبی نمایش پر جنب و جوش نور هستند که در اثر تعامل ذرات پر انرژی و باردار ساطع شده از خورشید با میدان مغناطیسی محافظ زمین یا مگنتوسفر ایجاد می شوند.

این پدیده ها در اتمسفر بالای زمین رخ می دهند و بیشتر در عرض های جغرافیایی بالا یا قطبی دیده می شوند گرچه گاهی اوقات می توان آن ها را در عرض های جغرافیایی میانه در پی رویدادهای خاص خورشیدی مشاهده کرد.

ناسا در مطلبی جداگانه در اینستاگرام گفت: زمانی که در جو، این ذرات پر انرژی خورشیدی با گازهای اتمسفر برخورد می نمایند، نمایش های زیبایی از نور ایجاد می گردد. هنگامی که ذرات خورشیدی با اکسیژن اتمسفر برخورد می نمایند رنگ های قرمز و سبز از خود به نمایش می گذارند.

ناسا افزود: برعکس از همین ذرات با نیتروژن در جو ما برخورد نمایند، آسمان را با درخشش نورهای آبی و بنفش روشن می نمایند.

یکی از ویدئوها بعلاوه نشان می دهد که ماه در حال طلوع در افق زمین است در حالی که ایستگاه فضایی بین المللی به سمت شفق حرکت می نماید.

این تنها سیاره زمین نیست که شفق های قطبی دارد. ناسا در اوایل تابستان سال جاری تصویر خیرنماینده ای از شفق های قطبی سیاره مشتری منتشر کرد که با جزییات دقیق از سوی تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3080

به "شفق قطبی از فضا چگونه به نظر می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفق قطبی از فضا چگونه به نظر می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید