طرح های دریایی تابستانی مازندران در بلاتکلیفی

به گزارش تنها پیامک، در حالی در امسال اجرا طرح دریا در مازندران به دلیل همه گیری ویروس کرونا و قرارگیری این استان در زمره 6 استان دارای بالاترین آمار مبتلایان در پرده ای از ابهام قرار گرفته است که طبق آنالیز میراث گردشگری مازندران علت اول حدود 80 درصد از سفرهای تابستانی به استان مازندران وجود سواحل دریاست.

طرح های دریایی تابستانی مازندران در بلاتکلیفی

وجود سواحل خزر در مازندران باعث شده تا چند ده ها هزار دستگاه ویلا و مجتمع های فرهنگی و رفاهی در حاشیه ساحل از سوی بخش خصوصی و دستگاه های دولتی و عمومی راه اندازی گردد و همه ساله این اماکن چند صد هزار مسافر را از اقصی نقاط کشور پذیرایی می نمایند که بیشترین مسافران سواحل در سال های اخیر نیز پایتخت نشینان بودند.

با این حال در تعطیلات نوروزی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در مازندران از 30 بهمن ماه سال گذشته تمامی این ویلاها و مجتمع های فرهنگی و رفاهی با محدودیت های سفرهای استانی فعالیتشان متوقف شد و همچنان در تعطیلی به سر می برند و یا به صورت غیررسمی فعالیت دارند.

اگر چه تداوم فرایند نزولی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان مازندران همانند بیشتر استان های کشور بازگشایی مشاغل کم خطر و خطر متوسط را از اوایل اردیبهشت ماه امسال به دنبال داشت، ولی همچنان فعالیت مشاغل پرخطر شامل رستوران ها، هتل ها، مهمانپذیرها و سایر امکان اقامتی و تالارهای پذیرایی و حتی باشگاه های ورزشی در بلاتکلیفی به سر می برند و بازگشایی این مشاغل مشروط به تصویب ستاد ملی مقابله با کروناست.

طرح دریا در چند سال اخیر اول خرداد ماه آغاز می شد و 31 شهریور ماه همزمان با خاتمه تعطیلات تابستانی ادامه می یافت.

تردید بخش خصوصی

نبود چشم انداز قطعی برای از سرگیری مشاغل پرخطر از جمله سواحل دریا موجب شده تا فراخوان دریافت مجوز برای اجرا طرح دریا با استقبال بخش خصوصی روبرو نگردد.

سال های پیش به محض انتشار فراخوان، چندین برابرظرفیت متقاضی برای اجرا طرح های دریا به صف می شدند تا جایی که کار به قرعه کشی یا مزایده می انجامید ، اما امسال به گفته شهرداران شهرهای ساحلی با وجود برقراری مشوق و مشروط شدن دریافت اجاره بها به آزاد شدن پذیرش مسافر از سوی ستاد مقابله با کرونا، باز هم بیش از نیمی از حدود 90 طرح ساماندهی دریا فاقد مشتری است.

ابهام در برگزاری طرح ساماندهی دریا در مازندران برای تابستان امسال موجب شده تا بیشتر شهرداری ها به ناچار خودشان مدیریت این طرح را در غیاب سرمایه گذاران بخش خصوصی در اختیار بگیرند.

ابهام همگانی

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار مازندران که به نیابت از استاندار مسئولیت نشست ساماندهی طرح دریا را بر عهده دارد در این مورد، گفت: اجرا طرح ساماندهی دریا در استان در تابستان امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سطح کشور و استان در پرده ابهام قرار گرفته است.

حسین حسن نژاد اضافه کرد: طرح ساماندهی دریا در زمره اشتغال پرخطر همانند باشگاه های ورزشی، استخر و سایر اشتغال قرار گرفته است که تا به امروز هیچ تصمیمی برای بازگشایی این مشاغل از سوی ستاد مقابله با ویروس کرونا اتخاد نشده است و زمان دقیقی نیز برای اجرا این طرح نمی توان پیش بینی کرد.

وی گفت : سواحل خزر در زمان طرح ها با ازدحام شدید گردشگران و مسافران روبروند که کنترل این تعداد جمعیت به خصوص در همه گیری ویروس کرونا سخت است و پیش بینی اجرا طرح با فاصله گذاری هوشمند نیز سخت است.

حسن نژاد اضافه کرد: در شرایط فعلی نمی توان نسبت به تعطیلی کامل و یا بازگشایی احتمالی آن در تابستان اظهار نظر کرد، چرا که تمام این برنامه ریزی بسته به کنترل ویروس کرونا در سطح استان و کشور دارد و تازه پس از آن نیز تصمیم اصلی بر عهده ستاد ملی و اظهار نظر وزارت بهداشت و درمان است.

معاون استاندار مازندران در عین حال گفت: با وجود این که زمان دقیقی برای اجرای طرح ساماندهی دریا در استان وجود ندارد، ولی نشست هایی با مسئولان ساماندهی این طرح پیش از سال نو برگزار گردید و در فرمانداری ها نیز تجهیزات و امکانات برای اجرا طرح فراهم شده است.

حسن نژاد اضافه کرد: حتی واگذاری طرح دریا به متقاضیان بخش خصوصی و صدور مجوز برای فعالیتشان در ساحل نیز در راستا آمادگی برای اجرا احتمالی است، تا در صورت مصوبه ستاد ملی مقابله برای اجرا مشاغل پرخطر از جمله ساماندهی دریا ما بتوانیم پذیرای مسافران و شناگران باشیم.

وی ادامه داد: ما در استان نجات غریق را نیز همانند سنوات گذشته با تامین تجهیزات مورد احتیاج در حالت آماده باش قرار دادیم و تمام این برنامه ریزی ها در حد آمادگی است و همچنان نمی توان زمانی برای اجرای طرح متصور شد.

شیوع ویروس کرونا در مازندران با شناسایی 2 بیمار در بابل در سی ام بهمن سال گذشته آغاز شد. بر اساس آخرین آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل این بیماری از حدود 40 روز پیش فرایند کاهشی گرفت ولی همچنان هر روز بیماران جدید شناسایی و در بیمارستان ها بستری می شوند.

طرح دریا همه ساله از ماه خرداد در حدود 400 کیلومتر از سواحل خزری مازندران به اجرا گذاشته می گردد. برنامه ریزی و نظارت بر این طرح ها با دستگاه های مختلف دولتی و عمومی شامل هلال احمر دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، فرمانداری ها و دیگر دستگاه های مرتبط است.

طرح ساماندهی دریا از سال 92 با هدف کاهش مرگ و میر هنگام شنا در دریای خزر در مازندران به اجرا گذاشته شد و توانست در همان سال نخست آمار حدود 200 نفر غرق شده هنگام شنا در تابستان سال 91 را تا 50 درصد کم کند. آمار قربانیان دریا تابستان سال 98 هم به 31 نفر رسید.

ایرنا

منبع: گردشبان
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 992

به "طرح های دریایی تابستانی مازندران در بلاتکلیفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های دریایی تابستانی مازندران در بلاتکلیفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید