معرفی دستگاه های مخالف الکترونیکی شدن مجوز کسب وکار به مجلس

به گزارش تنها پیامک، بر اساس اظهارات رئیس مرکز پایش و بهبود محیط کسب وکار دستگاه هایی که تا به امروز درباره اجرای قانون الکترونیکی شدن مجوزهای کسب وکار اقدامی انجام نداده اند و یا شرایط و ضوابط صدور مجوزهای خود را شفاف و در درگاه ملی مجوزها بارگذاری نکرده اند، برای تعیین تکلیف به مجلس معرفی می شوند.

معرفی دستگاه های مخالف الکترونیکی شدن مجوز کسب وکار به مجلس

امیر سیاح با بیان اینکه برخی دستگاه ها برای حفظ منافع خود در پی این هستند که شرایط صدور مجوزها آسان نشود، گفت: دستگاه هایی که تا به امروز شرایط و ضوابط صدور مجوزهای خود را شفاف و در درگاه ملی مجوزها بارگذاری نکرده اند، با رفتارشان نشان دادند که می خواهند جلوی قانون بایستند، اما این بار کسی جرأت نخواهد داشت جلوی این قانون و حتی قوانین دیگر بایستد.

وی با اشاره به شرایط مبهم برخی دستگاه ها در صدور مجوز، اضافه کرد: ساده ترین مثال در مورد شرایط مبهم، مثلاً مجوز مربوط به راه اندازی آشپزخانه است که تعریف مشخصی از شرایط ارائه نمی دهد و این موضوع دست مأمور را باز می گذارد تا هر ایرادی را به عنوان نداشتن شرایط در صدور مجوز اعلام و از صدور مجوز خودداری کند؛ بنابراین در رویکرد نو تلاش شده است این شرایط مبهم کاملاً از فرایند مجوزدهی حذف شود.

رسمی شدن، مهمترین مزیت دریافت مجوز مشاغل خانگی

سیاح درباره اینکه ضرورت گرفتن مجوز در مشاغل خانگی چیست؟ گفت: وقتی گفته می شود برای مشاغل خانگی مجوز بگیرید، به این معنی نیست که با گرفتن مجوز شما اجازه فعالیت پیدا می کنید، بلکه برای آن است که متقاضی با ثبت آن کسب و کار از مزایای رسمی شدن آن بهره مند شود.

وی با تاکید بر اینکه باید ذهنیت مسئولان و مردم نیز نسبت به مجوزها در حوزه مشاغل خانگی تغییر کند، اضافه کرد: مهمترین مزیت رسمی شدن کسب و کارهای خانگی در این است که فعالان در این بخش می توانند با داشتن سربرگ و ثبت نشان تجاری، محصول خود را در فروشگاه ها و بازارهای بزرگ تر عرضه نمایند و زمینه بزرگ شدن کسب و کار خود را فراهم نمایند.

سیاح با اشاره به برخی نشان های تجاری معتبر که کسب و کارشان را از خانه شروع کرده اند، گفت: مأموریت وزارت اقتصاد بزرگ تر کردن کسب و کارهای خانگی است، به نحوی که این کسب و کارها از خانه به کارگاه ها و کارخانه ها منتقل شوند و آنقدر بزرگ شوند که به بازارهای بزرگ تر راه یابند.

اعلانی شدن همه مجوزهای صنایع دستی

رئیس مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار همچنین در مورد مجوز مشاغل مرتبط با صنایع دستی که باید تاییدمحور باشند، گفت: با وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی مذاکرات لازم اجرا شده است و اجازه داده اند همه مجوزهای صنایع دستی ثبت محور و اعلانی شود تا این مشکل از پیش روی فعالان صنایع دستی برداشته شود.

الکترونیکی شدن همه مجوزهای وزارت اقتصاد

سیاح همچنین در مورد مجوزهای مربوط به وزارت اقتصاد و شرایط آن ها در اتصال به درگاه ملی مجوزها گفت: وزارت اقتصاد در مجموع 57 مجوز باید صادر کند که مهمترین آن ها مربوط به مجوزهای بورس، حوزه مالیاتی و گمرگ است که در حال حاضر همه این ها به درگاه مجوزها متصل شده اند.

وی با بیان اینکه شرایط دریافت مجوزهای بورسی طی سال های اخیر برای متقاضیان بسیار سخت بوده است، اضافه کرد: طی سال های اخیر که بحث مجوزهای بورس داغ شده بود، به دلیل سخت بودن شرایط دریافت آن، مجوزهای بورسی و کارگزاری ها با قیمت های میلیاردی خرید و فروش می شد و در حال حاضر این شرایط سخت برداشته شده است و هرکس که شرایط تأسیس کارگزاری را داشته باشد می تواند به راحتی مجوز مربوطه را از طریق درگاه ملی مجوزها بگیرد.

وی در پاسخ به این ابهام که ممکن است فرایند دریافت مجوز سهل شده، اما شرایط سخت تری مثل افزایش مبلغ وثیقه پیش پای متقاضی قرار داده شده باشد، گفت: کسی که قصد دارد وارد فعالیت های حوزه بورس شود باید خودش پشتوانه مالی قوی داشته باشد؛ هرچند که تلاش کرده ایم این شرایط را از فرایند دریافت مجوز حذف کنیم، مگر در مواردی که الزام و تکلیف قانونی وجود دارد که باید این موارد شناسایی و از طریق قانونگذار اصلاح شود.

نظارت بر کسب وکار تنها از طریق درگاه ملی مجوزها

سیاح همچنین با بیان این مطلب که از نظر وزارت اقتصاد تمدید مجوز معنا ندارد و نظارت ها بر کسب و کارها باید به صورت هوشمند باشد، اضافه کرد: برخی دستگاه ها تمایل دارند وقتی مجوزی را صادر می نمایند، بعد از مدتی با اعزام مأموران خود به محل آن کسب و کار بر فعالیت افراد نظارت نمایند و این نظارت را مبنای تمدید مجوز فعالیت افراد قرار دهند؛ اما از نظر وزارت اقتصاد این فرایند قابل قبول نیست و هر کس که پیروز به دریافت مجوز می شود می تواند تا زمانی که بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، مگر در مواقعی که از طریق نظارت هوشمند و مردمی و نه مأموران دستگاه ها، آن فرد صلاحیت ادامه فعالیت در آن کسب و کار را نداشته باشد و این فرایند نیز باید به صورت نظام مند و از طریق درگاه ملی مجوزها صورت گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2114

به "معرفی دستگاه های مخالف الکترونیکی شدن مجوز کسب وکار به مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دستگاه های مخالف الکترونیکی شدن مجوز کسب وکار به مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید