وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت، این یک ظلم آشکار است

به گزارش تنها پیامک، حسن صیدخانی یکی از کارگردانان مستطیل قرمز در گفتگو با خبرنگاران، درباره این فیلم سینمایی که به حادثه بمباران زمین فوتبال منطقه چوار می پردازد، گفت: من و برادر دوقلویم فرزند ایلام و اهل منطقه چوار هستیم و سال 66 در یک منطقه جنگی به دنیا آمدیم پس برایمان مهم بود که در اولین اثر سینمایی خود به سراغ موضوعی برویم که در محل زندگیمان رخ داده و تا به امروز فیلمسازی به آن نپرداخته است.

وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت، این یک ظلم آشکار است

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این فاجعه بمباران جان خود را از دست دادند و شهید شدند از نزدیکانشان هستند، مطرح نمود: ما مانند بسیاری از افراد دیگر با اتفاقاتی از این دست زندگی کرده ایم و زمانی که وارد حوزه فیلمسازی شدیم، دوست داشتیم اثری را با چنین موضوعی بسازیم تا دین خود را به شهرمان ادا کنیم. این یک ظلم آشکار است که تا به امروز نادیده مانده است.

صیدخانی تاکید کرد: با وجود آنکه درباره منطقه ها دیگر مانند استان خوزستان آثار زیادی تولید و به نقشی که آن ها در جنگ داشته اند، پرداخته شده است اما به جرات می توانم بگویم تا به امروز یک فیلم سینمایی درباره ایلام ساخته نشده و مستطیل قرمز اولین اثر سینمایی درباره این منطقه است.

تحقیقات میدانی از ابتدا در اولویت مان بود

وی درباره فرایند پژوهش و نگارش مستطیل قرمز شرح داد: تحقیقات میدانی از ابتدا برای ما در اولویت قرار داشت و برای این امر در منطقه چوار مستقر شدیم، نویسنده را با خود همراه کردیم و تلاش کردیم قصه را با حضور در منطقه روایت کنیم. به عنوان مثال برای روایت یک مسابقه فوتبال ساده ترین بیان می تواند این باشد که مسابقه فوتبالی درحال برگزاری است و در میان آن هواپیمایی ناجوانمردانه زمین فوتبال را بمباران می کند اما زمانی که بخواهیم این واقعه را در 100 دقیقه و در یک فیلم سینمایی به تصویر بکشیم نیاز به قصه ای پربار داریم.

به گفته صیدخانی، اصراری که به پیش برد قصه در واقعیت وجود داشت، باعث شد که تحقیق و نگارش این اثر 6 ماه طول بکشد تا فیلمنامه به انتهای مطلوب برسد و اثر وارد مرحله پیش تولید شود.

برادران صیدخانی در پشت صحنه مستطیل قرمز

کارگردان مستطیل قرمز درباره لهجه نداشتن بازیگران اصلی این اثر مطرح نمود: در سکانسی از این فیلم بازیگر خانم از همسر خود می خواهد که به شهرشان بازگردند و این نشان می دهد که 2 شخصیت اصلی قصه بومی آن منطقه نیستند و این نداشتن لهجه از سوی بازیگران اصلی تعمدی بوده است چراکه آن ها از شهر دیگری به دلیل موقعیت شغلی پدر خانواده به ایلام سفر کرده اند البته باید بگویم که ما در این فیلم بیشترین استفاده را از فضا و بازیگران منطقه داشته ایم و تمام سعی ما بهره گیری از ظرفیت بومی ایلام بوده است.

نمایش ظرفیت های بومی ایلام برای مان اهمیت داشت

صیدخانی با اشاره به اینکه نشان دادن فرهنگ بومی ایلام با لباس ها و مکان های این منطقه بسیار برای او و برادرش مهم بوده است، مطرح نمود: به دلیل آشنایی که با منطقه و فضای آن داشتیم، برایمان مهم بود که به خوبی منطقه ایلام و ظرفیت های بومی آن دیده شود همچنین لباس هایی که در این پروژه از آن ها استفاده کردیم، سال های آینده خود را نشان می دهند و با تماشای آن ها می توان فهمید 20 سال پیش مردم ما در ایلام چگونه لباس می پوشیدند. تمام تلاشمان این بود که این ظرفیت نادیده گرفته نشود و خوشبختانه بازیگران نیز استقبال خوبی از این اتفاق داشتند.

اندیشه فولادوند در نمایی از مستطیل قرمز

این فیلمساز در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر مدیر فیلمبرداری پروژه روی پروژه اثر گذاشته است یا نه، شرح داد: فیلمبرداری این کار در 2 ماه انجام شد و از ابتدای پروژه تورج اصلانی در کنار تیم حضور داشت اما به دلیل مسائل، بخشی از این فیلم در فصل سرما و بخش دیگر در فصل بهار فیلمبرداری شد. به همین دلیل 40 جلسه ابتدایی جلوی دوربین تورج اصلانی رفته است و پس از آن و به دلیل وقفه در ادامه تولید و حضور اصلانی در پروژه کامیون اثر زنده یاد کامبوزیا پرتوی، در 20 جلسه انتهای سعید براتی فیلمبرداری کار را برعهده گرفت.

وی تاکید کرد: حداقل من و برادرم به عنوان کارگردان زمان بازبینی و تدوین مستطیل قرمز متوجه حضور دو فیلمبردار نشدیم و کار از نگاه ما قابل قبول بود.

صیدخانی در انتها درباره بهره نبردن از چهره های مشهور در این فیلم سینمایی جز یک یا دو مورد مطرح نمود: من معتقد هستم که اگر فیلمی قرار باشد دیده شود، دیده می شود البته قصد ندارم بگویم بازیگر در این دیده شدن مهم نیست چراکه بسیار نقش مهمی در این اتفاق دارد اما من در این کار به دلیل سختی و شبه تاریخی بودن آن نیاز داشتم بازیگری انتخاب کنم که بتواند از پس اجرای درست آن برآید و برای نقشی که بازی می کند، احترام قائل باشد. اندیشه فولادوند بازیگری با تجربه و توانمند در سینمای ایران است و شاید بتوانم بگویم بهترین انتخاب من در این فیلم سینمایی بود چراکه برای کاراکتری که قرار بود بازی کند، بسیار وقت گذاشت و تلاش کرد. من فکر می کنم حضور اندیشه فولادوند قطعاً اتفاق بسیار خوبی بود. همچنین مهدی اسدی نیز بهترین انتخاب ما برای حضور در این پروژه بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2252

به "وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت، این یک ظلم آشکار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت، این یک ظلم آشکار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید