گرشاسبی: نقش باشگاه ها در اداره و سیاست گذاری لیگ باید بیشتر گردد

به گزارش تنها پیامک، به گزارش خبرنگاران، یکی از اقدامات زودهنگام و مهم شهاب الدین عزیزی خادم بعد از رسیدن به ریاست فدراسیون، تشکیل کارگروه تخصصی امکان سنجی حقوقی و معین فرآیند برون سازمانی سازمان لیگ حرفه ای فوتبال ایران به منظور شفافیت های اقتصادی، اجرایی و هم چنین مشارکت بیشتر باشگاه ها بود.

گرشاسبی: نقش باشگاه ها در اداره و سیاست گذاری لیگ باید بیشتر گردد

به همین ترتیب با تصمیم رئیس فدراسیون، حمیدرضا گرشاسبی به عنوان رئیس و بهرام رضاییان، مهرداد سراجی، حسین آل اسحاق، احمدرضا براتی و صادق رئیسی کیا، به عنوان اعضای این کارگروه تخصصی منصوب شدند تا در اسرع وقت، ضمن آنالیز شرایط توسعه مشارکت باشگاه ها در فوتبال، اقدامات قانونی را انجام دهند.

حالا حمیدرضا گرشاسبی در گفت و گو با سایت فدراسیون درباره فعالیت های اجرا شده در دو ماه گذشته به موضوعات بسیار مهمی اشاره نمود.

گرشاسبی در ابتدای صحبت های خود گفت: برگزاری لیگ به دست خود باشگاه ها یکی از برنامه های بسیار مهمی است که ریاست فدراسیون روی اجرایی شدن آن تاکید ویژه دارد و به همین دلیل بلافاصله بعد از آغاز به کار در فدراسیون، این کارگروه را برای ایجاد تغییرات قانونی و چابک سازی فدراسیون و البته فوتبال ایجاد کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم البته روی حرفه ای بودن و حرفه ای گری و ساختار باشگاه های فوتبال ایران در لیگ برتر و لیگ یک حساسیت بسیار زیادی دارد و استعلام هایی نیز گرفته است و بدون تایید AFC مجوز حرفه ای هیچ باشگاهی صادر نمی گردد. به این ترتیب ما در کارگروه باید مسائل مختلف قانونی و اجرایی مربوط به واگذاری لیگ به باشگاه ها را آنالیز کنیم و گزارش نهایی را به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: اولویت اصلی ما این است که با هماهنگی ریاست فدراسیون و دبیرکل و از طرفی دیگر، حیدر بهاروند، سرپرست نایب رئیسی دوم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ، روی نقاط ضعف و قوت بازنگری و به روزرسانی کلی در کارهای اجرایی، اقتصادی، فنی و سایر موارد داشته باشیم. نقاط قوت باید تقویت و نقاط ضعف نیز رفع شوند. همان طور که گفتم این قدم های ابتدایی است. ابتدا باید یک آسیب شناسی اجرایی و قانونی صورت بگیرد. نمی توان به یک باره بدون فکر و برنامه ریزی دست به تغییرات گسترده زد و این کار تبعات منفی به بار می آورد. یکی از وظایف اصلی ما در کنار فعالیت هایی که انجام می دهیم حفاظت از لیگ و باشگاه ها باید باشد. ما مامور هستیم شرایط را به شکلی جلو ببریم که خود باشگاه ها در سرنوشت خودشان و اداره لیگ و سیاست گذاری ها سهیم باشند. درست مثل کاری که در تمام جهان انجام می گردد.

گرشاسبی همچنین تاکید نمود: نباید وعده ای بدهیم و کاری کنیم که قابلیت عملیاتی شدن نداشته باشد. برای رسیدن به این شرایط چندین کار عظیم و مهم باید انجام گردد. اول از همه اصلاح اساسنامه سازمان لیگ بعد از آسیب شناسی جامع است. مجموعه با اینکه به ثبت رسیده اما سهامدار حقیقی دارد که اعضای هیات موسس آن هستند. این 5 عزیز طبق اساسنامه هر کدام 20 درصد سهام سازمان لیگ را در اختیار دارند. با این که هیچ ادعایی روی این ساختار، تشکیلات و اموال آن نداشته و ندارند و کتبا هم این مساله را اعلام نموده اند، اما این موضوع در محضر ثبت نشده و باید شفاف سازی کامل و تغییرات قانونی انجام گردد. بحث هایی در ارتباط با اقتصادیات و مسائل دیگر وجود دارد و باید این گره ها را باز کنیم. به هر حال حقیقت این است اگر خدای نانموده اتفاقی برای اعضای هیات موسس رخ بدهد آن وقت ممکن است دردسرهایی برای فوتبال ایران از نظر قانونی به وجود بیاید. طبق اساسنامه سهام به وراث تعلق خواهد گرفت و یک احتمال این است که زیر بار خیلی مسائل نروند. پس اولین راه این است که این مشکل قانونی حل و فصل شده و سازمان لیگ از این مخمصه رها گردد. اگر به این جمع بندی رسیدیم که حل نخواهد شد، آن وقت بحث حقوقی پیگیری می گردد و باید به فکر ایجاد و ثبت تشکیلات جدید برای لیگ باشیم. باز هم تاکید می کنم که این موارد را از نظر حقوقی و قانونی درباره شرایطی که با آن رو به رو هستیم بیان کردم. قرار هم نیست جلسه ای با اعضای هیات موسس داشته باشیم. ولی باید هر چه زودتر تکلیف اسناد اموال و ساختمان و اساسنامه سازمان لیگ فعلی را روشن کنیم.

حمیدرضا گرشاسبی در پاسخ به این سوال که تمایل اصلی بر این است همین سازمان لیگ با تغییرات قانونی کار خود را ادامه بدهد یا تشکیلات جدیدی به ثبت برسد گفت: همکاران ما در کارگروه، کارشناسی دقیق و قانونی و حقوقی درباره مسائل مختلف انجام داده اند. به زودی با رئیس فدراسیون و دبیرکل هم جلسه بسیار مهمی برای آنالیز موارد برگزار می کنیم. به زعم من تنها راه اصلی این است که لیگ را به خود باشگاه ها بسپاریم. آقای عزیزی خادم روی این مساله تاکید دارد. منتهی موارد قانونی را ابتدا باید حل کنیم تا از این استرس سخت و بلاتکلیفی خارج شویم و ساختار سازمان لیگ روی ریل قانون مداری قرار بگیرد. اگر اصلاحات انجام گردد و ساختار و اساسنامه سازمان لیگ را بتوان به شکلی قابل قبول و حرفه ای برای بیشتر شدن نقش باشگاه ها تغییر داد، چرا این کار انجام نگردد؟ سرعت کار هم بالاتر خواهد رفت. با این وجود کار احتیاج به زمان دارد. با عجله هیچ اموری را پیش نمی بریم. در بحث ثبت شرکت ها، نوشتن اساسنامه، رسیدن به چارت جدید سازمانی، مشخص مجمع جدید، روشن شدن قراردادهای اقتصادی گذشته و... کارهای حقوقی زیادی باید انجام گردد. عجله و اقدام بدون فکر می تواند کل پروژه را با شکست رو به رو کند.

وی اضافه نمود: در تشکیلات جدید مجمع عظیم تر می گردد و باشگاه ها باید خودشان در اداره و سیاست گذاری و حتی قانون گذاری سهیم باشند. خدا را شکر این عزم جدی برای رسیدن به این هدف عظیم در آقای بهاروند هم وجود دارد و خود باشگاه ها نیز به دنبال چنین تشکیلاتی هستند تا اداره لیگ از این حالت رهایی یابد. الان هم تمام آیین نامه ها و اساسنامه در حال آنالیز دقیق قانونی توسط تیم حقوقی است. ساختار اداره لیگ بسیاری از کشورهای پیشرفته برای الگوبرداری آنالیز می گردد. مسائل حقوقی و اقتصادی سازمان لیگ کنونی همان طور که عرض شد آسیب شناسی می گردد و سپس با هماهنگی رئیس فدراسیون و اعضای هیات رئیسه و هم چنین نظرخواهی از خود باشگاه ها تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1714

به "گرشاسبی: نقش باشگاه ها در اداره و سیاست گذاری لیگ باید بیشتر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرشاسبی: نقش باشگاه ها در اداره و سیاست گذاری لیگ باید بیشتر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید