گلستان رتبه اول تعاونی های بانوان کشور، برخی مسئولان به بخش تعاون اعتقادی ندارند

به گزارش تنها پیامک، به گزارش خبرنگاران، در گلستان حدود هزار و 304 تعاونی زنان با سرمایه ای بالغ بر 30 میلیارد ریال فعالیت می کنند، به همین دلیل استان توانسته رتبه اول تعاونی های بانوان کشور را به خود اختصاص دهد.

گلستان رتبه اول تعاونی های بانوان کشور، برخی مسئولان به بخش تعاون اعتقادی ندارند

با توجه به صنایع دستی منحصر به فرد استان، بیشتر این تعاونی ها نیز در زمینه فرش دستباف و صنایع دستی و همچنین آموزش در این حوزه ها فعالیت می کنند.

در حال حاضر در استان حدود شش هزار و 649 نفر در این تعاونی ها مشغول به کار هستند که البته روز به روز به تعداد اعضای این تعاونی ها در استان اضافه می شود. این تعاونی ها تا به امروز توانسته اند رتبه های خوبی را در نمایشگاه های داخلی و خارجی کسب کنند و حتی در نمایشگاه هایی که در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و قزاقستان توانسته اند خوب بدرخشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در این ارتباط به خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در استان برای ایجاد تعاونی های بانوان این استان توانسته در این زمینه سابقه درخشانی را داشته باشد.

حسینعلی خواجه مظفری ابراز داشت: این تعاونی ها نقطه عطفی در مجموعه تعاون استان محسوب می شوند و استفاده از این ظرفیت تعاونی های بانوان توانسته تا به امروز به استان کمک های زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه توانمندی های بالقوه زیادی در تعاونی های زنان استان وجود دارد، افزود: باید بتوان از این توانمندی ها به درستی استفاده کرد و آن ها را به سمتی هدایت کرد که روز به روز شکوفاتر ظاهر شوند.

این مسئول اذعان داشت : یکی از بسترهای ورود زنان به عرصه کار و تعاون، دفاتر امور بانوان هستند که می توانند با برنامه ریزی درست از بانوان مستعد در عرصه اشتغالزایی بهره مند شوند.

30درصد تعاونی های بانوان در استان غیر فعال است

خواجه مظفری درباره تعاونی های بانوان غیر فعال بانوان در استان گفت: حدود 30 درصد تعاونی های بانوان استان غیر فعال هستند ، از طرفی 40 درصد تعاونی های آقایان استان غیر فعال است که مقایسه این آمار نشان دهنده آن است که بانوان فعالیت بیشتر و پیروز تری در این زمینه داشته اند.

مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی که برای کشور به وجود آمده به ویژه تحریم ها، اثرات زیادی بر تولید و اقتصاد گذاشته است و تعاونی های بانوان نیز از این مکشلات بی نصیب نمانده اند.

وی افزود: در این شرایط برخی از تعاونی ها بخصوص در بخش صنعت ضربه های زیادی به ویژه در بخش تولید به آنها وارد شده که البته این ضربه ها در تعاونی هایی که با بخش خصوصی اداره می شد کمتر بود.

خواجه مظفری با بیان اینکه سعی کرده ایم تا همیشه پیگیر مسائل این تعاونی ها باشیم، خاطرنشان ساخت: مسائلی که تعاونگران ما با آنها روبرو هستند بیشتر در بحث تهیه مواد اولیه، بازار فروش مناسب ، هزینه های اولیه اعزام و سرمایه ای است که بتوان به طور مستمر تعاونی را فعال نگه داشت.

وی شرح داد: با برنامه هایی که برای تعاونی های بانوان در آینده در نظر گرفته ایم امیدواریم این تعداد تعاونی غیر فعال کمتر شود و تعاونی های بیشتری در استان به فعالیت بپردازند.

تعاونی ها فاقد بیمه و حقوق مناسب هستند

وی افزود: البته بیشتر اعضایی که در این تعاونی ها مشغول به فعالیت هستند بیمه نیستند و با مبالغ خیلی کمی به فعالیت می پردازند اما باز هم برای رشد و توسعه تعاونی خود تلاش می کنند.

وی ابراز داشت: بخشی دیگر از مسائل تعاونگران گلستان عدم وجود اعتقاد به بخش تعاون در بین مسئولان، بخشی نگری در بین مسئولان دستگاههای اجرایی و عدم همکاری با تعاونی ها با دید بخش غیر مرتبط، کمبود مشوق ها برای ایجاد انگیزه جهت فعالیت در قالب تعاونی دربین فعالان اقتصادی است.

خواجه مظفری درادامه عدم اجرای قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی موجود برای بخش تعاون، کمبود قوانین ومقررات به منظور اعمال حاکمیتی توسط وزارت وکمبود اعتبارات هزینه ای برای اجرای برخی امورات مرتبط با تعاونیها را از دیگر مسائل بخش تعاون ذکر کرد.

این مسئول با اشاره به تعاونی ها برتر استان بیان داشت: از جمله تعاونی برتر در بخش بانوان تعاونی بهزیست گنبد، و پرده سرای هیرکان است که توانسته اند در سطح کشوری به رتبه های فزونی دست پیدا کنند.

مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان تاکید کرد: در این چند ساله تلاش کرده ایم تا با ارئه تسهیلات به این تعاونی ها کمک کنیم و همچنین در بخش آموزش کلاس های متعددی هر چند وقت یک بار برای اعضای این تعاونی ها گذاشته می شود.

تشکیل کمیسیون تخصصی ویژه تعاونی بانوان در اتاق تعاون

دبیر اتاق استان گلستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: برای توسعه تعاونی های بانوان در اتاق تعاون استان کمسیون تخصصی بانوان با حضور کنندگانی از تعاونی های بانوان تشکیل شده است و در این کمسیون مسائل و مسائل و همچنین راهکارهای موجود مورد بررسی قرار می گیرد.

یحیی احمد پور ابراز داشت: این کمسیون تا به حال در راستای حل مسائل تعاونی های بانوان توانسته مسائل زیادی را برطرف کند و به وسیله این کمیسیون می توانیم مسائل و مسائل مختلف را در این حوزه به گوش مسئولین زیر ربط برسانیم.

وی با اشاره به هدف دیگر این کمسیون بیان داشت: از جمله اهداف دیگر تشکیل این کمسیون ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر بین تعاونی های بانوان است .

احمد پور ادامه داد: در حال حاضر این کمسیون به طور مستمر و ماهانه جلسات خود را برگزار می کند و همچنین این کمسیون با کمسیون های همتای خود در اتاق های تعاون در سطح دیگر استان ها و بخصوص در کشور ارتباط دارد.

وی با اشاره به مسائل در حوزه تعاونی های بانوان تصریح داشت: مسائلی که در حال حاضر تمامی تعاونی های با آن درگیر هستند، از جمله کمبود نقدینگی، کمبود تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه مورد نیاز اجرای طرح ها،عدم نهادینه کردن فرهنگ کار گروهی در کشور و همچنین باور نداشتن برخی از مسئولین دولتی نسبت به بخش تعاون و ایجاد اختلاف بین تعاونی ها و در نتیجه راکد ماندن تعاونی ها است.

دبیر اتاق استان ادامه داد: یکی از مسائل اصلی که در حوزه تعاونی های بانوان وجود دارد محدودیت های فرهنگی برای ورود بانوان و انجام برخی از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 767

به "گلستان رتبه اول تعاونی های بانوان کشور، برخی مسئولان به بخش تعاون اعتقادی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلستان رتبه اول تعاونی های بانوان کشور، برخی مسئولان به بخش تعاون اعتقادی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید