3 برنامه ترویجی آگاهی عمومی را نسبت به دستاورد های علمی بالا می برد

به گزارش تنها پیامک، ترویج علم و فناوری اقدامی مهم و تاثیرگذار برای نفوذ دانش میان عموم مردم است از این رو صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با 3 برنامه در این حوزه فعالیت می نماید.

3 برنامه ترویجی آگاهی عمومی را نسبت به دستاورد های علمی بالا می برد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، دانش و فناوری به زبان ساده باید میان مردم برود تا عموم مردم با اقداماتی که فناوران و فعالان اکوسیستم نوآوری در کشور انجام می دهند آشنا شوند. به همین دلیل هم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اقداماتی از توسعه و ترویج علم میان عموم مردم حمایت نموده است.

در گام نخست صندوق جشنواره ای با اسم پاناسه را برگزار کرد. دور نخست این جشنواره سال گذشته با حمایت و مشارکت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان برگزار گردید و 150 برگزیده آن از نگاه مردمی جوایز خود را دریافت کردند. بعلاوه 30 برگزیده هم وارد مرحله تلویزیونی شدند و به زودی برنامه آن ها روی آنتن صدا و سیما می رود.

اما پاناسه چه رویدادی است. در این مسابقه دانشجویان یا فارغ التحصیلان خاتمه نامه خود را در مدت سه دقیقه به زبانی ساده بیان می نمایند. هدف از آن ترویج علم در سطح جامعه و آگاهی سازی عمومی مردم از دستاورد های علمی دانشگاهی است. پس علاقمندان برای شرکت در این رویداد باید یک ویدئوی سه دقیقه ای ارسال نمایند.

بعلاوه ثبت نام برای حضور در دور دوم این رویداد هم شروع شده است و علاقمندان برای شرکت در آن از اول مهرماه امسال تا خاتمه آبان ماه مهلت دارند. داوری در این دوره با مدل علمی جمع سپاری آنلاین انجام می گردد. البته در دومین دوره برگزاری این رویداد یک دوره توانمندسازی برگزار می گردد تا کمکی باشد برای بالا بردن اعتماد به نفس و در نهایت داشتن ارائه ای بهتر.

اقدام دیگر صندوق برای ترویج بیشتر علم میان مردم راه اندازی کارگروهی با اسم ترویج علم و فناوری بود. این کارگروه نیمه دوم سال 99 فعالیت خود را شروع کرد. در این مدت هم 2 فراخوان منتشر شد تا طرح های علمی و اجرایی برای ترویج علم در سراسر کشور را حمایت کند. سال گذشته از 5 طرح حمایت شد و 11 طرح هم در امسال برای حمایت تصویب شده است. این طرح ها در حوزه هایی مانند مسابقه، جشنواره و برگزاری همایش های علمی است.

البته برنامه های صندوق برای ترویج علم محدود به این حوزه ها نشد و برنامه دیگری با اسم پلاسما با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان هم جز اقدامات ترویجی صندوق است. 29 مهرماه امسال یک همایش با حضور 300 معلم خلاق از سراسر کشور برگزار می گردد. معلمانی که اقداماتی ترویجی در استان های خود در حوزه علم و فناوری انجام داده اند. در نهایت هم 10 نفر از برگزیدگان الگو و مدل ترویجی خود را ارائه می دهند. قرار است این کار اقدامی برای ایجاد شبکه ای از معلمان کشوری باشد تا در آینده مسابقاتی بین آن ها برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1843

به "3 برنامه ترویجی آگاهی عمومی را نسبت به دستاورد های علمی بالا می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 برنامه ترویجی آگاهی عمومی را نسبت به دستاورد های علمی بالا می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید