9 مورد از مالیات های عجیب تاریخ؛ مالیات بر ریش!

به گزارش تنها پیامک، مالیات در طول تاریخ بخش مهمی از اداره یک کشور بوده، اما گاهی مالیات هایی عجیب و غریب در برهه های تاریخی مختلف وضع شده است.

9 مورد از مالیات های عجیب تاریخ؛ مالیات بر ریش!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سراسر دنیا مالیات یکی از راه های کسب عایدی دولت است و قوانینی مختلفی برای آن وجود دارد. مالیات در هر کشور قانون خاص خودش را دارد.

در حالی که شاید فکر کنید مالیات هایی که در کشور های مختلف دنیا گرفته می گردد عجیب هستند با نگاهی به این لیست و مالیات های تعجب برانگیزی که در گذشته گرفته می شدند، قطعا نظرتان تغییر خواهد نمود. در ادامه با عجیب ترین مالیات هایی که در گذشته وضع می شدند آشنا خواهید شد.

مالیات پنجره

در قرن هجدهم، انگلیس برای جمع آوری مالیات از ثروتمندان بدون اینکه این افراد متوجه شوند، روشی زیرکانه را به کار برد. دولت این کشور برای پنجره ها مالیات گذاشت. منطق پشت این کار این بود که افراد فقیر فقط یک یا دو پنجره در خانه داشتند در حالی که ثروتمندان خانه های مجلل تری داشتند که گاهی اوقات ده ها پنجره داشت. این مالیات در سال 1851 پس از اعتراضات گسترده لغو شد، زیرا بسیاری از مردم فقیر در خانه های بزرگ زندگی می کردند و فساد در جمع آوری مالیات باعث عدم کارایی این قانون شد.

مالیات چاپ کاغذ دیواری

مالیات پنجره تنها راهی نبود که انگلیسی ها سعی کردند ثروتمندان را مجبور به پرداخت پول نمایند. در سال 1712، دولت مالیاتی بر کاغذ دیواری چاپی وضع کرد. این مالیات با نصب کاغذ دیواری ساده و نقاشی روی آن در زمان های بعدی دور زده شد و کارایی خود را از دست داد.

مالیات کلاه

در سال 1784 مالیات کلاه معرفی گردید که یکی از عجیب ترین مالیات های تاریخ بود. افرادی سعی داشتند دیگر از کلمه کلاه استفاده ننمایند و یا حتی کلاه سرشان نگذارند که دیگر مالیات شامل آن ها نگردد. به همین علت، پس از مدتی مالیات بر هر چیزی که می توان روی سر گذاشت، اعمال شد.

مالیات بر پودر کلاه گیس

در سال 1795، دولت انگلیس مالیاتی بر پودر هایی که کلاه گیس را سفید و تازه نگه می داشتند، وضع کرد. البته، این مالیات باعث شد مردم استفاده از پودر را کنار بگذارند و در نهایت این مالیات باعث شد به طور کلی محبوبیت کلاه گیس ها کاهش پیدا کند.

مالیات کمربند

پوشیدن یک کمربند بزرگ با جزئیات و تزئینات متعدد مالیات دارد و اگر می خواهید یکی از آن ها را تهیه کنید باید هزینه و مالیات آن را پرداخت کنید. برای سگک کمربند های حجیم و سایر وسایل گاوچرانی مانند چکمه و کلاه مالیات وجود دارد. طبق قانون تگزاس، کمربند گاوچران یک لوازم جانبی است نه یک قطعه ضروری و مشمول مالیات بر ارزش افزوده فروش 6.25 درصد می گردد.

مالیات ریش

تزار پتر اول روسیه، معروف به پتر کبیر، از حامیان بزرگ مدرنیته اجتماعی بود. او بین سال های 1682 الی 1721 حکومت کرد و در طول سلطنت خود معیار های زیادی را برای یاری به روس ها در همگام شدن با همتایان اروپایی خود اعمال کرد. یکی از آن معیار ها مالیات بر ریش بود و طبق قانون مردی که می خواست ریش خود را حفظ کند باید 100 روبل مالیات می پرداخت؛ بنابراین در آن دوره تراشیدن ریش ها رواج پیدا کرد و به امری رایج تبدیل شد.

مالیات بر آجر

جورج سوم پادشاه انگلیس در سال 1784 مالیات آجر را برای یاری به تأمین مالی جنگ علیه انقلابیون آمریکایی وضع کرد. از آنجایی که مالیات بر مبنای هر آجر اخذ می شد، آجر های بزرگتر به معنای مالیات کمتر بود و به همین علت این مالیات با استفاده از این روش دور زده شد. این مالیات در سال 1850 پس از میلاد لغو شد. حتی امروزه نیز ساختمان های تاریخی در انگلیس دیده می گردد که با آجر های بزرگ ساخته شده اند.

مالیات بالون هوای گرم

در استان کانزاس ایالات متحده، مانند بسیاری از استان ها و شهرداری های ایالات متحده، مالیات بر تفریح اخذ می گردد؛ بنابراین اگر به یک سفر با بالون در کانزاس بروید از شما مالیات گرفته خواهد شد. بالون هوای گرم وسیله حمل و نقل محسوب می گردد، یعنی بادکنک مشمول مالیات نمی گردد. اما اگر بالون هوای گرم به زمین چسبیده بماند، یک سفر تفریحی محسوب می گردد و هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد.

مالیات بر افراد غیر سیگاری

سیگاری ها عادت دارند مالیات بیشتری بر سیگار بپردازند تا آن را ترک نمایند، اما در سال 2009، شهروندان یکی از استان های چین با قانونی عجیب روبرو شدند: یا سیگار بکشید یا مالیات پرداخت کنید. در آن موقع، چین در یک بحران مالی سخت قرار داشت و مالیات بر سیگار، جریان عایدیی ثابتی را فراهم می کرد.

مقامات برترین راه برای افزایش بیشتر عایدی را مشخص سهمیه برای فروش سیگار تشخیص دادند. در واقع به یکی از روستا ها دستور داده شد که سالانه 400 کارتن سیگار برای مسئولان خود خریداری کند. هدف هم افزایش عایدی و هم حمایت از سازندگان محلی سیگار در این کشور بود.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1893

به "9 مورد از مالیات های عجیب تاریخ؛ مالیات بر ریش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 مورد از مالیات های عجیب تاریخ؛ مالیات بر ریش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید