آیا نَنُو، کم خوابی را رفع می نماید؟

از زمان های قدیم استفاده از نوعی وسیله برای خواب راحت شبانه به ویژه در نوزادان رایج است که حتی می تواند سبب برطرف مشکل بی خوابی بزرگسالان گردد.

آیا نَنُو، کم خوابی را رفع می نماید؟
به گزارش خبرنگار، استفاده از نَنُو برای خواب قدمتی تاریخی دارد و به طورمعمول ماجراجویان در زمان سفر در مناطق جنگلی یا ساحلی برای حفظ ایمنی خود از این وسیله ساده و راحت استفاده می کردند. نَنُو با ایجاد حرکت رفت و برگشتی سبب خواب آلودگی سریع و به خواب رفتن کودک می گردد، از این رو وسیله ای پرکاربرد برای خواباندن نوزاد است. کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافته اند وجود حرکت رفت و برگشتی آرام و یکنواخت به مدت 45 دقیقه در طول خواب، سبب بهبود کیفیت خواب می گردد. حرکت در حین خواب با کاهش فعالیت و تنظیم امواج مغزی فرد را در خوابی عمیق فرو می برد، همچنین استفاده از نَنُو باعث می گردد فرد سریعتر از زمانی که در سطحی بی حرکت خوابیده است، به خواب رود. وجود حرکت یکی از دلایلی است که سبب می گردد بعضی افراد زمانی که سوار خودرو یا قطار هستند به سرعت دچار خواب آلودگی شده و به خواب روند. خواب آلودگی و به خواب رفتن به ویژه در زمان حرکت خودرو و برای راننده یکی از اصلی ترین دلایل بروز تصادف های رانندگی دنیاست. کارشناسان واکنش بدن نسبت به حرکت در زمان خواب را یادآور وضعیت جنینی می دانند که در آن جنین در رحم مادر حرکت می نماید و به آسانی به خواب می رود. وجود خواب کافی سبب افزایش سلامت جسمی و روانی افراد، بهبود قدرت حافظه و تمرکز در زمان بیداری خواهد شد. بدخوابی و کم خوابی در افراد زمینه ساز ابتلا به بیماری های جسمی و روانی خواهد بود. کارشناسان اعتقاد دارند نتیجه های به دست آمده درباره اثرگذاری حرکت رفت و برگشتی آرام و پیوست در زمان خواب می تواند راه حل هایی جدید برای درمان مسائل خواب در اختیار محققان گذاشته و به این ترتیب سبب درمان این اختلال همه گیر در عصرحاضر گردد. محققان دانشگاه ژنو در این پژوهش داوطلبان را به 2گروه تقسیم نموده اند؛ گروه اول برسطح ثابت و گروه دوم بر روی نَنُو استراحت کردند. پس از چند روز نتیجه آزمون حافظه، ساعت به خواب رفتن و میزان عمق خواب افراد آنالیز شد. نتیجه آزمایش نشان داده است آن دسته از داوطلبان که بر سطح دارای حرکت، چون نَنُو استراحت نموده اند نمراتی بالاتر در آزمون حافظه کسب نموده و سریع تر از دیگران به خواب رفته اند، همچنین کیفیت خواب آن ها به نسبت گروه دیگر افزایش داشته است. به گفته محققان وجود حرکت رفت و برگشتی در حین خواب مانند استفاده از نَنُو سبب از بین رفتن تعادل ساعت درونی بدن می گردد و به این ترتیب امواج مغزی دگرگون شده و فرد خوابی عمیق تر به دست می آورد. کارشناسان در نظر دارند با نتیجه های به دست آمده راه حل هایی برای درمان بی خوابی به ویژه در سالمندان پیدا نمایند. از جمله راه های برطرف کم خوابی و بی خوابی در افراد مصرف شام سبک، تنظیم درجه حرارت اتاق خواب، گوش دادن به موسیقی آرام بخش، انجام مدیتیشن، استحمام با آب گرم، قرار دادن گیاه اسطوخودوس در اتاق خواب، مصرف سیب، ماست و موز پیش از خواب، نوشیدن دمنوش های گیاهی آرام بخش، چون چای سبز پیش از خواب، فکر کردن به اتفاق های خوب و تکنیک تنفس دیافراگمی را می توان نام برد. خودداری از کار با وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش نور آبی، چون تلفن همراه، تبلت و رایانه حدود یک ساعت پیش از خواب و کم کردن نور اتاق ها نیز می تواند به تدریج سبب احساس خواب آلودگی و آمادگی برای خواب عمیق گردد. در نهایت در صورتی که بی خوابی فرد ادامه داشته باشد مراجعه به متخصص طب خواب و مصرف دارو دربازه زمانی استاندارد زیر نظر متخصص سبب برطرف بی خوابی افراد می گردد. کارشناسان توصیه می نمایند افراد در آخرین مرحله و نیافتن راه حل برای برطرف مشکل بی خوابی به سراغ مصرف دارو های خواب آور بروند، زیرا اثر این دارو ها به تدریج در برطرف بی خوابی کاهش می یابد و فرد به نوعی بی خوابی مزمن دچار می گردد. منبع:Dailymailمنبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیا نَنُو، کم خوابی را رفع می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نَنُو، کم خوابی را رفع می نماید؟"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید