استقبال از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج و بی اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل

به گزارش تنها پیامک، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به بهره برداری از دستگاه لایه نشانی نانو ساختار در کشور چین، گفت: مایه تاسف است که این تجهیزات قبل از آنکه در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد، شرکت های خارجی از آن استقبال کردند.

استقبال از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج و بی اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید سرکار، در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات صادراتی اعمال پوشش های فوق سخت نانویی گفت: یکی از اصلی ترین اهداف و برنامه های ما حمایت از شرکت ها در حوزه طراحی و فراوری ماشین آلات صنعتی مبتنی بر فناوری نانو است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر در کشور صنعت نداریم، خاطر نشان کرد: در کشور بیشتر کارخانه هایی داریم که به اشتباه آنها را صنعت نامگذاری نموده ایم.

سرکار با بیان اینکه کارخانه ظرفیت پذیرش فناوری را ندارد و آن را پس می زند، اظهار کرد: علاوه بر آن کیفیت محصولات آن نیز به مرور زمان افت می نماید. درحالی که صنعت یک موجود پویا و در حال رشد است و به مرور زمان ارتقا می یابد. زمانی می توانیم ادعای داشتن صنعت را داشته باشیم که قادر باشیم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را طراحی و فراوری کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در حوزه فراوری تجهیزات صنعتی اعمال پوشش های نانوساختار در کشور اظهار داشت: از یک سو جای بسی خوشحالی است که یک شرکت ایرانی به یک ظرفیت و توانمندی رسیده که قادر است ماشین آلات صنعتی پیشرفته ای را فراوری و صادر کند و از سوی دیگر مایه تأسف است که قبل از اینکه کشور خودمان از این تجهیزات استقبال و استفاده کند، شرکت های خارجی از آن استقبال نموده اند.

سرکار با اشاره به برنامه های ستاد نانو برای حمایت صادراتی از شرکت های فناوری، یادآور شد: ستاد نانو کوشش دارد با ایجاد پلتفرم هایی در خارج از کشور، بسترهای مناسبی را برای صادرات تجهیزات صنعتی فراهم کند. در این راستا، ما اولین پلتفرم را در سال گذشته در کشور چین ایجاد کردیم که در آن قراردادهای صادراتی با حجم بالغ بر 6 میلیون دلار به امضا رساندیم.

وی اضافه نمود: با توجه به اقداماتی که جهت فروش فناوری ایرانی به این کشور انجام داده ایم، امیدواریم در امسال این رقم به 20 میلیون دلار افزایش یابد.

سرکار، پلتفرم دوم صادراتی کشور در حوزه نانو را در کشور اندونزی دانست و ابراز امیدواری کرد که این راستا با موفقیت طی گردد و ادامه داد: چهار کشور روسیه، هند، برزیل و مکزیک جزء اهداف ما جهت ایجاد بسترهای صادراتی هستند؛ چراکه این کشورها ظرفیت های بالایی برای جذب فناوری دارند و معتقدیم که اگر بستر مناسبی برای شرکت های فناور ایرانی فراهم گردد، قادر خواهند بود محصولات خود را در بازار این کشورها به فروش برسانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 742

به "استقبال از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج و بی اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج و بی اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید