تکلیف امتحانات دانش آموزان روشن شد

به گزارش تنها پیامک، تکلیف امتحانات پایان سال دانش آموزان در تمام پایه های تحصیلی مشخص شده است که امتحانات متناسب با شرایط کرونایی، از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 22 خرداد ادامه دارد.

تکلیف امتحانات دانش آموزان روشن شد

سال تحصیلی 1400ـ1399 رو به پایان است و حالا این سؤال مطرح است که قرار است امتحانات دانش آموزان چگونه برگزار شود. با توجه به اینکه عمده آموزش در سال تحصیلی جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی و تلویزیونی برگزار گشت، نحوه ارزشیابی به چه شکلی خواهد بود؟

این سؤال در شرایطی مطرح است که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش از برگزاری حضوری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم خبر دادند؛ برخی خانواده ها نیز نسبت به برگزاری حضوری امتحانات گلایه کردند.

تعدادی از این خانواده ها با ثبت سوژه های متعددی در سامانه فارس من مبنی بر درخواست لغو امتحانات حضوری پایه دوازدهم و لغو امتحانات حضوری پایه های نهم و دوازدهم خواستار پیگیری شدند.

در این زمینه معاونت آموزش ابتدایی با توجه به اینکه شیوه ارزشیابی در این دوره به صورت کیفی ـ توصیفی است، تکلیف را روشن کرده است. رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به فارس گفت: پایان دوره آموزشی در دوره ابتدایی، 31 اردیبهشت است و معلمان با توجه به اینکه ارزشیابی به صورت کیفی ـ توصیفی هست، این فرصت را دارند که حدبیشتر تا 10 خرداد نتایج نهایی ارزشیابی را بر اساس شواهد و مستنداتی که در طی فرایند یاددهی ـ یادگیری در خصوص دانش آموزان جمع آوری کردند، ثبت کنند.

ارزشیابی پایان سال تحصیلی جاری از 27 اردیبهشت آغاز می شود

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم در این خصوص مشخص تکلیف کرده است. بر همین اساس به استناد مصوبه 977 مورخه 13 مرداد 1399 شورای عالی آموزش و پرورش و آیین نامه های مربوط، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400ـ 1399 در بازه زمانی 27 اردیبهشت لغایت 22 خرداد انجام می شود.

به استناد بند 8 مصوبه 977، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی فراهم باشد، ارزشیابی مطابق آیین نامه های مربوط و مجوز از ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم دوره ابتدایی و ثبت نتایج طبق مواد 1، 2، 3، 4 و 9 مصوبه جلسه 793 تاریخ 20 مرداد 1388 شورای عالی آموزش و پرورش انجام می شود.

وقتی امکان حضور دانش آموزان برای امتحان در مدرسه نیست

بر اساس بند 9 مصوبه 977، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه های نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می شود.

برای ارزشیابی تراکمی پایان سال با توجه به مرجعیت معلم و تقویت رویکرد مدرسه محوری، به معلم اختیار داده می شود با استفاده از آزمون های برخط یعنی آنلاین در سامانه های بومی مورد تأیید مدیر و شورای مدرسه و سایر شیوه های نوین ارزشیابی نظیر کارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی، آزمون کتاب باز (طراحی سؤال در سطوح بالای یادگیری)، تکالیف کلاسی، پروژه ها و پژوهش های دانش آموزی، خلاصه نویسی، خودسنجی (از طریق ارائه متن، صوت، تصویر و فیلم عملکرد یادگیرنده)، ارزشیابی همتایان، همکاری والدین در نظارت و ارزشیابی به صورت برخط و برون خط، نمره پایانی نوبت دوم را مشخص کند.

البته اعتراض دانش آموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی غیر حضوری، در شورای مدرسه مطابق بند 12 مصوبه 977، بررسی و تصمیم گیری می شود.

شرایط امتحانات پایه نهمی ها

خانواده ها عنوان می کنند در شرایطی که شرایط کرونایی شهرها به رنگ قرمز متمایل است، چرا باید فرزندانشان، در امتحان حضوری شرکت کنند؛ یکی از والدین به خبرنگار فارس گفت: آمار مرگ و میر کرونا هر روز بیشتر می شود؛ ضمن اینکه آمار مبتلایان هم آنقدر زیاد است که بسیار نگران کننده است. چرا باید در چنین شرایطی، بچه ها به مدرسه بروند؟.

وی اضافه کرد: چند روز پیش احساس سرماخوردگی داشتم و به درمانگاه برای تست کرونا مراجعه کردم که فکر می کنم تقریباً بیشتر افرادی که مراجعه می کردند، تست کرونایشان مثبت بود. این موضوع خیلی نگران کننده است و چرا برای آموزش و پرورش، سلامتی دانش آموزان مهم نیست؟.

در دستورالعمل ارزشیابی دانش آموزان آمده است: در پایه نهم مدارس روزانه، ستاد امتحانات استان می تواند با توجه به مقتضیات آن استان، سؤالات امتحانات را بر اساس بارم بندی شرایط قرمز به صورت هماهنگ استانی و یا منطقه ای طراحی و به شیوه مدرسه برگزار کند.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته، مشخص رشته، مشخص پایه و جهش تحصیلی در تمام دوره های تحصیلی به صورت حضوری انجام می شود.

البته طراحی سؤالات پایه نهم این دانش آموزان به صورت هماهنگ استانی یا منطقه ای و برای داوطلبان آزاد پایه ششم، به صورت هماهنگ منطقه ای و درهر دو مورد بر اساس بارم بندی شرایط قیمت انجام می شود.

دانش آموزان پیش دانشگاهی که از سال های قبل فارغ التحصیل نشده اند، می توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت کنند که در بند دو مصوبه هجدهم جلسه کمیسیون مشخص شورای عالی به تاریخ 17 بهمن 1397 آمده است. همچنین دانش آموزان پیش دانشگاهی رشته هنر مطابق برنامه تنظیم شده می توانند در امتحانات شرکت کنند.

نحوه آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی فنی

شرایط دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش در ایام کرونا بسیار متفاوت تر از سایر دانش آموزان است چرا که این دانش آموزان دروس کارگاهی دارند و این دروس را هم با آموزش مجازی نمی توان به راحتی یاد گرفت.

به استناد بند 10 مصوبه 977، آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی شایستگی های فنی و همچنین دروس عملی هفت رشته هنری خاص شامل نمایش، نقاشی، سینما، موسیقی ساز ایرانی، موسیقی ساز جهانی، نقشه کشی معماری و گرافیک درشاخه فنی و حرفه ای، استانداردهای مهارت شاخه کاردانش داخل و خارج از هنرستان ها و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت شیوه نامه بهداشتی انجام می شود.

با توجه به تغییر شرایط مناطق و بر اساس نظر مراجع ذیصلاح، تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی حضوری متناسب با آن، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه تا 15 مرداد 1400 بلامانع است. گروه های آموزشی و تربیتی با هماهنگی دبیرخانه های راهبری و معاونت آموزش متوسطه در هر استان می توانند و حسن اجرای آن نظارت کنند.

نمرات دروس شایستگی های فنی، استانداردهای آموزش مهارت و کارآموزی/ کارورزی به صورت جاری در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت می شود؛ در دروس پایه فنی و شایستگی های غیرفنی، مسؤولیت حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری(مجازی) از پودمان ها با معلمان و هنرآموزان مربوط خواهد بود.

درس کارآموزی و کارورزی شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش متناسب با مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح و شرایط فعالیت های مشاغل گروه 1، 2، 3 و 4 در شرایط های سفید، آبی، زرد، نارنجی و قرمز با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و نظارت شورای کارآموزی شهرستان، ناحیه و منطقه به شکل زیر انجام می شود.

تکلیف امتحانات پایه دوازدهم

سؤالات امتحان نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه درسی و بارم بندی شرایط قرمز در شرایط همه گیری بیماری کرونا طراحی می شود. البته سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برنامه درسی پایه دوازدهم را متناسب با شرایط کرونا مشخص کرده و بر اساس آن، برنامه درسی شرایط کرونا در شرایط قرمز، بارم بندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابل مشاهده است.

آموزش و پرورش اعلام کرده است که امتحانات حضوری در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی که متعاقبا ارسال می شود و نظارت مراقبین بهداشت انجام خواهد شد.

البته باید دید که ستاد کرونا در این خصوص چه واکنشی خواهد داشت و آیا با برگزاری حضوری امتحانات با هر شرایطی موافق خواهد بود؟!

منبع: فرارو
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1640

به "تکلیف امتحانات دانش آموزان روشن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف امتحانات دانش آموزان روشن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید