حقایق جالب و ناشناخته درباره سفرهای هوایی
به گزارش تنها پیامک، سفر با هواپیما یکی از پرطرفدارترین و راحتترین روشهای جابجایی در دنیای امروز است. با این حال، بسیاری از ما اطلاعات کافی در مورد جزئیات و پشت صحنه این صنعت پیچیده را نداریم. در این مقاله، قصد داریم حقایق جالب و کمتر شناخته شده در مورد سفرهای هوایی را برایتان روشن کنیم.
صندلی های کلاس اکونومی امن تر هستند
بیشتر تحقیقات نشان می دهد که در صورت سقوط هواپیما، احتمال مرگ کسانی که در جلوی هواپیما نشسته اند، یعنی افرادی که در فرست کلاس هستند، بیشتر است. اگر نزدیک به خروجی های اضطراری هواپیما نشسته باشید، شانس زنده ماندن شما افزایش می یابد.
کنترل نمایندگان ترافیک هوایی عایدی خیلی خوبی دارند
میزان تقریبی حقوق یک کنترل نماینده ترافیک هوایی برابر با 330 میلیون تومان است که این رقم به شلوغ بودن یا مهم بودن برجی که آن کنترل نماینده در آن مشغول به کار است، بستگی دارد. شاید به نظرتان این میزان رقم بالایی بنظر بیاید. درست است که کار این افراد، کاری پر استرس نیست، ولی فشار کاری آن ها بسیار زیاد است، به این خاطر که حتی یک ثانیه هم نمی توانند چشم از کارشان بردارند و باید تمام حواس خود را روی کارشان بگذارند.
هوای کابین هواپیما ممکن است شما را بیمار کند
این مسئله که هوای کابین هواپیما از گازهای دود هواپیما آلوده می گردد، هیچ چیز جدیدی نیست. خلبان های زیادی در خصوص استنشاق بخارات سمی موتور صحبت نموده اند و برخی متخصصان پزشکی آن را سندروم آلودگی هوا می نامند و صنعت هواپیمایی را به علت کم کاری برای مقابله با آن مقصر می دانند. برخی از همین خلبان ها اظهار نموده اند که برخی اوقات به همین علت قادر به کنترل هواپیما نبوده اند.
شما ممکن است بتوانید هواپیما را فرود بیاورید و مردم را نجات دهید
تا زمانی که از برج مراقبت هواپیما یاری داشته باشید و به فرودگاه مناسبی دسترسی داشته باشید، فرود آوردن هواپیما چندان کار سختی نیست. وقتی بنا به هر علتی احتیاج شد که هواپیمایی را فرود بیاورید، اول از همه سعی کنید کار با رادیو هواپیما را یاد بگیرید که کار با آن، آن چنان مشکل نیست. وقتی که یاد گرفتید چگونه با رادیو هواپیما کنید، اولین کاری که باید بکنید این است که دکمه آن را بفشارید و با برج مراقبت ارتباط برقرار کنید. وقتی که ارتباط برقرار شد، مطمئنا افرادی که در برج وجود دارند، شما را به نزدیک ترین و مناسب ترین فرودگاهی که دارای قابلیت فرود خودکار است، راهنمایی خواهند کرد.
اصلا احتیاج نیست نگران باشید، چون هواپیما به تنهایی خود را فرود خواهد آورد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هواپیما را در حالت خلبان اتوماتیک autopilot قرار دهید. اگر حالت ترمز خودکار autobrake را نیز فعال کنید، هواپیما خود در مواقع مورد احتیاج ترمز خواهد نمود و به این صورت با انجام دادن این کارهای آسان، شما تبدیل به قهرمانی مردمی می شوید.
نزدیک به 12 دقیقه اکسیژن در ماسک شما وجود دارد
اگر فشار کابین هواپیما زیر آستانه معینی قرار بگیرد، ماسک های اکسیژن از سقف بیرون می آیند. اگر با این حالت روبرو شدید، ماسک خود را بزنید و آرامش خود را حفظ کنید تا مجددا هواپیما به ارتفاع امن خود بازگردد؛ همه مسافران اکسیژن مورد احتیاج خود را دریافت خواهند کرد. در واقع این ماسک هوا حدودا 12 تا 15 دقیقه اکسیژن لازم برای مسافران را فراهم می نماید.
فرودهای اضطراری بیشتر اوقات اتفاق می افتند
بر اساس تحقیق های صورت گرفته، گفته می گردد که هر فرودگاهی حداقل در ماه تجربه یک فرود اضطراری را خواهد داشت.
احتمالا شاهد تکان های شدید هواپیما نبوده اید
اگر خیلی خوش شانس بوده باشید، تابه حال در سفرهای هوایی تان شاهد تکان های شدید هواپیما نبوده اید. این تکان های شدید به ندرت اتفاق می افتند. برخی خلبان هایی که سابقه زیادی دارند، می گویند که در طول سال های کاری شان شاید حدود پنج دقیقه فقط با این تکان ها روبرو شده اند. و سوال اینجا است که در طی این تکان های شدید هواپیما تا چه حد منحرف می گردد؟ در طی این تکان ها ارتفاع هواپیما ممکن است حدود 3 0 متر یا بیشتر به سمت بالا یا پایین انحراف داشته باشد.
خلبان ها به خواب می روند
طبق تحقیقات و گزارش های داده شده، با وجود زمان کاری نامناسب و زیاد خلبانان، بیش از نیمی از آن ها در کابین خلبان طی پرواز به خواب می روند.
می توانید چمدان های گمشده را بخرید
بر طبق قانون، چمدان های گمشده یا جامانده در فرودگاه یا هواپیما، قبل از به حراج گذاشته شدن یا به خیریه اهدا شدن، تنها 90 روز نگهداری می شوند. شما نیز می توانید با مراجعه به مراکز فروش این لوازم گمشده یا جا مانده آن ها را بخرید. فقط انتظار نداشته باشید که در بین این لوازم طلا و جواهر پیدا کنید.
ممکن است جلیقه نجات نداشته باشید
برخی از مردم جلیقه نجات های خود را از زیر یا کنار صندلی خود به عنوان سوغات از هواپیما به خانه خود می برند. این اقدام حرکتی ناشایست است. هر هواپیما فقط در شروع هرروز تک تک صندلی ها را آنالیز می نماید و ممکن است در همان روز چندین سفر داشته باشد. اگر در طی هر سفر یک مسافر یک جلیقه نجات را بردارد، دیگر جلیقه نجاتی باقی نمی ماند. به شما توصیه می کنیم بعد از سوار شدن در هواپیما ببینید که جلیقه نجات تان سر جای خود است یا خیر.
رعدوبرق به بیشتر هواپیماها اصابت می نماید، ولی جای نگرانی نیست
بیشتر از آن که ممکن است انتظار برود، هواپیماها با رعدوبرق برخورد می نمایند. هر هواپیمای مسافربری، به طور میانه هر دو یا سه سال یک بار مورد اصابت رعدوبرق قرار می گیرد و به همین علت بدنه هواپیماها بر این اساس طراحی شده اند.
رعدوبرق از کابین هواپیما عبور نمی نماید و به همین دلیل مسافران چیزی حس نمی نمایند. وقتی رعدوبرق به بدنه هواپیما اصابت می نماید، به وسیله پوسته آلومینیومی هواپیما که یک هادی الکترونیکی عالی است، تخلیه می گردد. هرچند وقت یک بار آسیب های خارجی جزئی یا آسیب ناچیز به سیستم الکترونیکی هواپیما وارد می گردد که در بیشتر مواقع این آسیب ها جدی نیستند.
اگر حتی چهار موتور هواپیما هم از کار بیفتد، شما شانس زنده ماندن دارید
تصور کنید که در ماشین خود در حال پایین رفتن از سرازیری هستید و ناگهان موتور خودروی تان از کار بیفتد. خیلی کم پیش می آید که همه موتورهای هواپیما هم زمان از کار بیفتند، اما این اتفاق ممکن است پیش بیاید. دلایلی مختلفی از جمله سوخت بد، خاکسترهای آتشفشان و برخورد با پرندگان برای وقوع این اتفاق ممکن است وجود داشته باشد. در چندین مورد گزارش شده از این حوادث، خدمه هواپیما بدون هیچ آسیب یا صدمه ای به مسافران، پیروز به فرود آوردن هواپیما شده اند.
خطوط هوایی زمان های پرواز را تغییر می دهند تا وقت شناس به نظر بیایند
خطوط هوایی زمان های پرواز خود را تغییر می دهند تا بتوانند سابقه خوبی در وقت شناس بودن و به موقع رسیدن از خود نشان دهند. به همین علت ممکن است به شما بگویند که پرواز دو ساعت طول می کشد، ولی در واقع زمان تقریبی پرواز یک ساعت و 45 دقیقه است.
باز کردن درب های هواپیما در حین پرواز غیرممکن است
فشار کابین هواپیما اجازه این کار را به شما نمی دهد. درهای هواپیما را یک پلاگین تخلیه در نظر بگیرید که به وسیله فشار داخلی ثابت شده است. تقریبا تمام خروجی های هواپیماها به داخل باز می شوند. برخی ها به سمت سقف به صورت کشویی به سمت بالا و برخی دیگر با چرخش به سمت بیرون، ولی اول از داخل باز می شوند.
احتمالا هیچگاه نخواهید شنید که هواپیما خراب شده است
خلبانان تنها چیزهایی را که برای مسافران نیاز است، به آن ها می گویند. آن ها هیچ وقت چیزهایی که ممکن است مسافران را بترساند، به آن ها نمی گویند. مثلا هیچ گاه از زبان خلبانی نخواهید شنید که مسافران موتور هواپیما خراب شده است.
غذاهای هواپیما به دلیل خاصی بدمزه هستند
در ارتفاعات زیاد حس چشایی ما به درستی کار نمی کند. رطوبت پایین، بینی ما را خشک می کند و فشار هوا حس چشایی ما را ضعیف می کند. به همین دلیل شرکت های هواپیمایی بیشتر غذاهای نمکی یا تند را انتخاب می کنند. این شرکت ها قبل از اینکه منوی جدیدی ارائه دهند، اول در ارتفاع زیاد آن را امتحان می کنند و بعد آن را در اختیار مسافران قرار می دهند. برخی از هواپیماها اتاقی خاص در آشپزخانه خود گنجانده اند تا در آنجا بتوانند طعم غذاها را امتحان کنند.
شاید مسافری که در فرست کلاس خوابیده، مرده باشد
نمی توان یک مسافر مُرده را در توالت قرار داد، زیرا این حرکت هم بی احترامی به آن مرده است، هم اینکه ممکن است با تکان های هواپیما جسد به بیرون پرت شود. اگر مسافری در حین پرواز فوت کند، خدمه هواپیما آن مسافر را به قسمت فرست کلاس هواپیما منتقل می کنند و مسافران اطراف را نیز از وجود آن جسد مطلع می سازند.
نزدیک به 1 0 0 هواپیما بدون هیچ رد یا اثری مفقود شده اند
بین سال های 1 3 6 3 تا 1 3 9 3 نزدیک به 8 5 هواپیما بدون هیچ ردی مفقود شده اند. بین این هواپیماها 2 6 هواپیمای مسافربری، 5 9 هواپیمای مفقودی در دریا و 26 عدد گمشده در خشکی وجود دارند.
هواپیمای شماره 37 0 مالزی نمونه ای از این هواپیماهای مفقودی در سال های اخیر است که انتها پس از سه سال جستجوی بی نتیجه، در ژانویه سال 2 0 1 7 از جستجوی آن بازایستادند.
پنجره های هواپیما فقط به خاطر مسافران وجود ندارند
خدمه نیز به این پنجره ها نیاز دارند. اگر خدمه حس کنند که مسئله ای برای بال ها یا حتی موتورها به وجود آمده است، نگاه کردن از پنجره بهترین راه برای از بین بردن نگرانی آن ها است. برای انجام این کار آن ها معمولا بالای دیوار کنار بهترین جایگاه کابین را که به بال ها و موتورها دید کافی دارد، با مثلثی سیاه علامتگذاری می کنند.
بچه هایی که در هواپیما متولد می شوند، ملیت متفاوت و منحصر به فردی دارند
هنگامی که کودکی در یک پرواز متولد می شود، عوامل متعددی وجود دارند که باید همه آن ها را در نظر گرفت. اول از همه اگر آن هواپیما پایبند کنوانسیون کاهش بی تابعیتی باشد، آن کودک، ملیت جایی را که هواپیما در آن ثبت شده یا تعلق دارد، می گیرد.
اگر آن کشور پایبند این کنوانسیون نباشد، سپس موقعیت هواپیما در داخل فضای هوایی بین المللی، ملیت آن کودک خواهد بود. برای مثال، اگر کودکی در فضای هوایی ایالات متحده متولد شود، آن کودک ملیت آمریکایی می گیرد. با این حال اگر آن کشور به کودک اجازه شهفرایندی ندهد، آن کودک ملیت مادر یا پدر خود را می گیرد.
پنجره های هواپیما دارای حفره های کوچکی هستند، تا بتوانند مسافران را در امنیت نگه دارند
این حفره ها که تنها در لایه میانی پنجره سه لایه هواپیما قرار دارند، در واقع برای امن نگه داشتن مسافران ایجاد شده اند. بدون این حفره ها، ممکن است برای مسافران مشکل ایجاد شود.
در ارتفاعات زیاد فشار هوا و اکسیژن کم است، در ارتفاع فشار هوا و اکسیژن حتی کمتر است. برای اینکه کسانی که در هواپیما حضور دارند از هوش نفرایند، فشار هوای داخل کابین بیشتر می شود که این امر فشار زیادی به پنجره ها وارد می کند. لایه داخلی شیشه، همانی که شما به آن ممکن است تکیه داده باشید و به خواب رفته باشید، عمدتا سطحی است، بدین معنا که لایه میانی و خروجی بیشتر فشار وارده را تحمل می کنند. بنابراین، این حفره ها فشار وارده بر این لایه ها را کمتر می کنند.
چه دلیلی برای کم کردن نور در هواپیما وجود دارد؟
دلیلی اصلی کم کردن نور هواپیما این است که اگر اتفاق ناخواسته ای افتاد، مسافران در امنیت باشند. کم کردن نور هواپیما چشمان مسافران را به تاریکی عادت می دهد، ازاین رو، اگر ناگهان برق هواپیما قطع شود، مسافران به راحتی می توانند اطراف خود را تشخیص دهند. این گونه راحت تر می توانند جهت روشنایی اضطراری را نیز تشخیص دهند.
دکمه ای مخفی که فضای بیشتری در هواپیما به شما می دهد
این دکمه در زیر دستگیره ها به سمت عقب جایگاه واقع شده است و به مسافرانی که در جایگاه های راهرو نشسته اند، اجازه می دهد که جایگاه خود را تنظیم کنند.
خلبان ها در ارتفاع زیر 3 0 4 8 متر حق صحبت کردن ندارند
اگر هواپیما در ارتفاع زیر 3 0 4 8 متر باشد، خلبانان حق صحبت کردن با یکدیگر را ندارند؛ به این معنی که در زمان تیک آف و فرود، قبل از اینکه هواپیما به ارتفاع 3 0 4 8 متر برسد، خلبانان باید تمام تمرکز خود را روی عملیات ضروری پرواز بگذارند و از کارهای غیرضروری پرهیز کنند.
روشن نگه داشتن تلفن های همراه در طول پرواز، به آن میزان که فکر می کنید خطرناک نیست
فرضیه کلی این است که ما باید تلفن های همراه خود را خاموش کنیم، زیرا سیگنال آن ها باعث اختلال در سیستم جهت یابی هواپیما می شود یا حتی ممکن است موجب وقوع سانحه شود. ولی آیا این گفته واقعا صحت دارد؟
از لحاظ فنی این گفته صحت دارد و از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است. این امر همچنین بستگی به نحوه و زمان استفاده از آن دستگاه را دارد. به عنوان مثال، لپ تاپ های قدیمی می توانند انرژی مضری از خود ساطع کنند.
ولی آیا واقعا ارتباطات سلولی باعث مختل شدن تجهیزات کابین خلبان می شوند؟ پاسخ این سوال به طور بالقوه مثبت است، اما تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر اینکه تلفن های همراه یا لپ تاپ ها روی تجهیزات هواپیما اثر بد یا مضری داشته اند، نشده است. به طور کلی الکترونیک هواپیماها به گونه ای طراحی شده است که از خود در برابر این اختلالات محافظت می کنند.
نکات تکمیلی
1: اگرچه ممکن است تصور کنید که صندلیهای کلاس اول ایمنتر هستند، اما واقعیت این است که در صورت سقوط هواپیما، احتمال مرگ افرادی که در جلوی هواپیما نشستهاند، بیشتر است. صندلیهای کلاس اکونومی که نزدیک خروجیهای اضطراری قرار دارند، شانس زنده ماندن بیشتری دارند.
2: کنترلکنندگان ترافیک هوایی یکی از حقوقهای بالایی در صنعت هوانوردی دریافت میکنند. این حقوق میتواند به میزان تقریبی 330 میلیون تومان در سال برسد، بسته به میزان شلوغی و اهمیت برج کنترلی که در آن مشغول به کار هستند. این شغل فشار کاری زیادی دارد، زیرا آنها باید تمام حواس خود را متمرکز کنند.
3: هوای کابین هواپیما ممکن است شما را بیمار کند. این مسئله که هوای کابین از گازهای دود هواپیما آلوده میشود، موضوع جدیدی نیست. برخی خلبانان از استنشاق بخارات سمی موتور صحبت کردهاند و آن را سندروم آلودگی هوا مینامند. این مسئله گاهی اوقات باعث شده که خلبانان قادر به کنترل هواپیما نباشند.
4: اگر بتوانید با برج مراقبت هواپیما ارتباط برقرار کنید و به فرودگاه مناسبی دسترسی داشته باشید، فرود آوردن هواپیما چندان کار سختی نیست. خدمه برج راهنمایی لازم را به شما خواهند داد و با قرار دادن هواپیما در حالت خودکار، میتوانید آن را به زمین برسانید و به یک قهرمان مردمی تبدیل شوید.
5: اگر فشار کابین هواپیما زیر آستانه معینی قرار بگیرد، ماسکهای اکسیژن از سقف بیرون میآیند. این ماسکها حدود 12 تا 15 دقیقه اکسیژن لازم برای مسافران را فراهم میکنند تا هواپیما به ارتفاع امن خود بازگردد.
6: فرودهای اضطراری در فرودگاهها بیشتر از آنچه تصور میکنید، اتفاق میافتد. بر اساس تحقیقات، گفته میشود که هر فرودگاهی حداقل در ماه یک بار شاهد یک فرود اضطراری است.
7: اگر خیلی خوش شانس بوده باشید، تاکنون در سفرهای هوایی تان شاهد تکانهای شدید هواپیما نبودهاید. این تکانهای شدید که باعث انحراف 30 متری یا بیشتر ارتفاع هواپیما میشوند، به ندرت اتفاق میافتند. برخی خلبانان با سابقه، میگویند که در طول سالهای کاری شان شاید حدود 5 دقیقه فقط با این تکانها روبرو شدهاند.
8: با وجود زمان کاری نامناسب و زیاد، طبق تحقیقات، بیش از نیمی از خلبانان در کابین خلبان طی پرواز به خواب میروند.
9: چمدانهای گمشده یا جامانده در فرودگاه یا هواپیما، تنها 90 روز نگهداری میشوند و سپس به حراج گذاشته یا به خیریه اهدا میشوند. شما میتوانید با مراجعه به مراکز فروش این لوازم گمشده، آنها را خریداری کنید.
10: گاهی اوقات، مسافران جلیقههای نجات را از زیر یا کنار صندلیهای خود به عنوان سوغات از هواپیما میبرند. این کار باعث میشود که در پروازهای بعدی، جلیقه نجات برای تمام مسافران موجود نباشد. توصیه میشود پس از سوار شدن، بررسی کنید که جلیقه نجات در جای خود وجود دارد.
سخن پایانی
همانطور که مشاهده کردید، سفر با هواپیما دارای جزئیات و حقایق جالب توجهی است که بسیاری از ما از آنها بیاطلاع هستیم. امیدواریم این مقاله بتواند دیدگاه شما را نسبت به سفرهای هوایی تغییر دهد و اطلاعات جدیدی را در اختیارتان قرار دهد. در آینده، هنگام سفر با هواپیما، این حقایق را به یاد داشته باشید و از سفر لذت ببرید.
منبع: The Daily Telegraph