خانه تاریخی تاج الملوک ماهدشت قابلیت ثبت شدن دارد

به گزارش تنها پیامک، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، عباس نوری روز یکشنبه 27 مهرماه 99 با اعلام این خبر، افزود: مشخص عرصه و حریم خانه تاریخی تاج الملوک با هدف ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و به منظور حفظ و احیای آن در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

خانه تاریخی تاج الملوک ماهدشت قابلیت ثبت شدن دارد

او اظهار کرد: خانه تاریخی تاج الملوک متعلق به دوره پهلوی دوم و از جمله ابنیه تاریخی واقع در بافت شاه دشت یا همان ماهدشت امروزی است که به عنوان ویلا و استراحتگاه تفریحی و پیش کش برای همسر پهلوی اول ساخته شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز اعلام کرد: این ساختمان با معماری مدرن و امروزی در دو طبقه با زیر بنای حدود 150 متر در باغ وسیعی احداث شده که طرح های فرانسوی در آن به کار رفته است. همچنین بر روی یکی از دیوارهای آن نقاشی برجسته ای به چشم می خورد. دو در بزرگ چهار لایه در داخل این بنا نیز وجود دارد.

او ادامه داد: ساختمان تاریخی تاج الملوک دارای دو بنای الحاقی در مجاورت آن است، یکی به عنوان آشپزخانه و انبار و دیگری آب انبار این بنا بوده که متأسفانه تا حدودی تخریب شده است.

نوری گفت: این اثر در حال حاضر با تغییر کاربری، در اختیار اداره ثبت اسناد و املاک ماهدشت قرار گرفته است و با توجه به اینکه تا به امروز تلاش جدی برای ثبت این اثر تاریخی صورت نگرفته است، امیدوارم بتوانیم با تهیه پرونده شاهد ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1303

به "خانه تاریخی تاج الملوک ماهدشت قابلیت ثبت شدن دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "خانه تاریخی تاج الملوک ماهدشت قابلیت ثبت شدن دارد" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی تاج الملوک ماهدشت قابلیت ثبت شدن دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید