سفر به شهرهای گرم و دلنشین؛ یزد، بوشهر و قشم

به گزارش تنها پیامک، قدم زدن در زمین ها و بناهای دست نخورده و بکر لذت بخش ترین کار جهان برای علاقمندان به تاریخ و جاذبه های گردشگری تاریخی است. سفر به شهر یزد، دیدن جاذبه های گردشگری بوشهر و گشت و گذار میان جاذبه های طبیعی قشم، حتما جزو برنامه های سفر چند روزه است. خلاصه ای از مکان های دیدنی شهر بوشهر، جاذبه های گردشگری یزد و جاذبه های طبیعی قشم در ادامه مطلب در دسترس است.

سفر به شهرهای گرم و دلنشین؛ یزد، بوشهر و قشم

شهر هزار و یک شب؛ سفر به یزد

سفر به یزد تنها سفر به شهری دیگر نیست، بلکه سفر به زمانی دیگر است. مردم یزد، در هماهنگی غریبی با شهر، اغلب مردمانی بر فطرت و راستی باقی مانده اند، هرچه طبیعت با گرما و خشکی با این مردم نامهربان است، این مردم بی اندازه مهربانند. شهر یزد نه تنها اولین شهر خشتی و ثبت دنیای ایران و دومین شهر تاریخی دنیا بعد از ونیز ایتالیاست، بلکه معماری شهر نیز جزو اولین جاذبه های گردشگری یزد است که گردشگران را به قدم زدن در زیر ساباط ها و طاق ها و راهپیمایی در بافت تاریخی وا می دارد و آنها را از دنیا و متعلقاتش جدا می نماید. در شهر یزد هنوز هم می توان از پشت بام هر کدام از خانه های بافت همه آسمان را تا جایی که مماس زمین می شود، نظاره کرد.

جاذبه های گردشگری یزد

محله فهادان، حسینیه ها، زندان اسکندر، قنات زارچ، ارگ حکومتی و خانه های قدیمی که مربوط به تجار و افراد مهمی مثل ملک التجار، خاندان شفیع پور، خانواده لاری پور و خانه مرتاض بوده اند، از دیدنی های شهر یزد هستند که با قدم زدن در بافت تاریخی می توان آنها را دید و این ها تنها بخشی از مکان های دیدنی یزد به حساب می آیند. در سفر به یزد حتما باید از مسجد جامع یزد، مسجدی که قدیمی ترین نمونه معماری و چسبیده به بافت تاریخی است، بازدید کرد.

مدرسه رکنیه هم که همان بنای تاریخی بقعه سید رکن الدین است و در حال حاضر قسمت های کمی از آن باقی مانده نیز بخش کوچکی از مجموعه ای وسیع شامل مدرسه، رصدخانه، کتابخانه، مسجد، بیت الادویه، دارالشفا و خانقاه بوده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در محله چهار منار یزد هم می توان از آرامگاه سید شمس الدین که یکی از شاهکارهای هنر معماری یزد محسوب می شود را دید که نقشه آن را سید شمس الدین در تبریز کشیده است.

همنشینی با شهر گرم و مهربان در سفر به بوشهر

کسانی که یک بار گذرشان به بندرعباس و بوشهر و شهرهای جنوبی کشور افتاده، وقتی رو به خلیج فارس ایستاده اند، احساس غرور نموده اند و رنگ نیلی را روی آب دیده اند و دانسته اند چرا می گویند خلیج نیلگون فارس و دیگر معنای دریا و ساحل برایشان عوض شده. خلیجی که مهمانانش را نمک گیر می نماید تا حتی وقت برگشتن به خانه چرخش بوی شوری و آب و شرجی، دلتنگشان کند. استان بوشهر در مجموع بیش از 700 کیلومتر ساحل دارد که اغلب این سواحل برای استفاده عموم مردم آزاد است. می گویند قدمت شهر بندری بوشهر به زمان اردشیر شاه ساسانی برمی شود و اما بندر کنونی بوشهر را ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) 300 سال پیش تاسیس نموده است. بازار قدیمی بوشهر هم از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است.

دیدنی های شهر بوشهر؛ هم طبیعی، هم تاریخی

هرچند در سفر به بوشهر ساحل آن به تنهایی می تواند مقصد سفر باشد، اما جاذبه های گردشگری بوشهر به همین خلاصه نمی شود. خانه رییس علی دلواری که در 45 کیلومتری شهر بوشهر قرار گرفته است و حالا تبدیل به موزه شده تا نام این سردار مبارزه با استعمار، علاوه بر روز ملی مبارزه با استعمار- 12 شهریور- بر این موزه و خانه هم ماندگار شود، نامش با بوشهر و مردم شهر گره خورده و این موزه را به یکی از دیدنی های بوشهر تبدیل کند.

جاذبه های گردشگری بوشهر

در144 کیلومتری جنوب شرقی شهر و نزدیک به روستای گنخک، گنبد نمکی جاشک، یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است. آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم جاذبه های دیدنی این گنبد نمکی را تشکیل می دهند. از دیگر جاذبه های طبیعی بوشهر، نخلستان های سرسبز شهر و اطراف است که میان آنها شهرت دشتستان و آبپخش از همه بیشتر است، آن هم به دلیل کانال های پر آب در دو سمت ورودی شهر آبپخش. بوشهر یکی از مقصدهای سفر برای کسانی است که به گردشگری در بافت های تاریخی علاقمند هستند، چراکه بافت قدیم شهر از مهم ترین جاذبه های گردشگری بوشهر است. تپه های تاریخی زیادی از جمله تل خندق با معماری مربوط به دوره ساسانی و تل مرو در نزدیکی کاخ هخامنشی نیز جزو آثار تاریخی بوشهر شمرده می شوند.

سفر به قشم؛ جزیره پر رمز و راز

فیلم اژدها وارد می شود ساخته مانی حقیقی، تصاویر بکر و دست نخورده ای از قشم را به نمایش گذاشته است و جزیره قشم از این جهت از معدود مقاصد با جاذبه گردشگری بکر و طبیعی به شمار می رود. جزیره قشم تا ساحل بندرعباس حدود 20 کیلومتر فاصله دارد و به همین دلیل می تواند در فهرست مقاصد سفر برای کسانی که در ادامه راستا گردشگری بندرعباس و بوشهر قرار می گیرند، باشد.

قشم؛ تاریخ طبیعت

بزرگ ترین جزیره ایران و خلیج فارس یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری طبیعی را دارد، تا آنجا که با عنوان ژئوپارک قشم، نخستین ژئوپارک در خاورمیانه ثبت دنیای شده است. ژئوپارک قشم دارای 25 ژئو سایت است: بام قشم، تنگه چاه کوه، دره تندیس ها، دره ستارگان، کاسه سلخ، دره شور، دولاب، کوه نمکدان، کورکورا کوه، جنگل حرا، کریان، موزه ژئوپارک، جزایر ناز، ساحل کرق، دره قاضی، چاکویر، بصیرا، باسعیدو، خلیج دیرستان، صخره خرچنگ ها، روستای لافت، غار خُربَس، تالاب پرندگان دو کوهک و... این منطقه از غرب به روستای طبل و سلخ، از غرب به روستای گوری و کانی، از شمال به ساحل شمالی و از جنوب به ساحل جنوبی می رسد.

جاذبه های گردشگری قشم

تفریحات آبی و غواصی را هم می توان در سفر به جزیره قشم تجربه کرد. منوی غذا در رستوران ها و غذاخوری های جزیره قشم هم جزو جاذبه های گردشگری قشم هستند. برای اطلاع از جزییات غذای سفارشی، می توان درباره چند و چون غذا از صاحب رستوران هدایت و یاری خواست، چون ممکن است برخی غذاها خیلی تند باشند یا به جهت تنوع در مواد اولیه، چندان به مذاق برخی ها خوش نیاید.

منبع: همگردی
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 496

به "سفر به شهرهای گرم و دلنشین؛ یزد، بوشهر و قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهرهای گرم و دلنشین؛ یزد، بوشهر و قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید