تور ترکیه: شهر باستانی میرا در ترکیه، سرزمین اسرارآمیز مردگان!

به گزارش تنها پیامک، معرفی شهر باستانی میرا | Ancient City of Myra

کشور ترکیه یا به عبارت دیگر سرزمین تاریخی آناتولی، به علت قرارگیری در بین دو قاره اروپا و آسیا و موقعیت استراتژیکش از دیرباز مورد توجه قدرت ها و امپراتوری های مختلف بوده است. امروزه آثار تاریخی و بناهای متعددی از این دوران ها به جا مانده که باعث مجذوب کننده تر شدن ترکیه برای مسافران می گردد. یکی از اسرارآمیزترین دیدنی های ترکیه، شهر باستانی میرا است که در استان آنتالیا قرار گرفته و در واقع، متعلق به دوران رم باستان است.

تور ترکیه: شهر باستانی میرا در ترکیه، سرزمین اسرارآمیز مردگان!

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

تاریخچه شهر میرا

میرا یک شهر باستانی در ناحیه لیکیه آناتولی است که یکی از استان های امپراتوری رم باستان محسوب می شده است. میرا بعدها به شهر کوچک ترکی به نام کاله تبدیل شد و از سال 2005 نیز به نام دمره شناخته می شود. شهر باستانی میرا در 45 کیلومتری منطقه گردشگری کاش قرار گرفته است و یکی از شهرهای مهم لیکیه بود. حتی اهمیت این شهر از شهر باستانی زانث هم پیشی گرفت و در اوایل دوران بیزانس، شهر باستانی میرا به عنوان مرکز لیکیه انتخاب شد. دیواره های دفاعی دورتادور میرا به قرن 5 قبل از میلاد بر می گردند. در قرن دوم میلادی، شهر باستانی میرا یکی از شش عضو مهم منطقه استان لیکیه به حساب می آمد. معبد آرتمیس الوترا که در میرا واقع شده است بزرگ ترین ساختمان و سازه در کل لیکیه بود و معروفیت زیادی داشت.

تاریخ تاسیس شهر باستانی میرا نامشخص است و تقریبا تا قبل از قرن 1 قبل از میلاد هیچ اثر و نشانه ای از میرا در اسناد و مدارک باستانی دیده نمی شود. با این حال، پس از این تاریخ بود که در کتب تاریخی از شهر باستانی میرا به عنوان یکی از شهرهای پیشرو و مهم در اتحاد لیکیه نام برده شده است (پنج شهر دیگر عبارتند از زانث، تلوس، پینارا، پاتارا و المپوس). با این حال، مورخین و کارشناسان معتقدند که این شهر بسیار قدیمی تر است؛ چون قدمت دیوار دفاعی دورتادور شهر به قرن 5 قبل از میلاد بر می شود.

دوران شکوهِ شهر میرا

شهر باستانی میرا بیش از هر چیز به خاطر آمفی تئاتر (بزرگ ترین در لیکیه) و همین طور مقبره های تراشیده شده در صخره بالای آمفی تئاتر معروفیت دارد. تاریخچه و ریشه اصلی نام میرا نامشخص است و به نظر می رسد شکل تغییریافته نامی در لیکیه باشد.

روزگاری در شهر باستانی میرا معبد آرتمیس وجود داشت که بزرگ ترین و باشکوه ترین ساختمان و بنا در لیکیه به حساب می آمد. این نیایشگاه بزرگ باغی بسیار زیبا و مشجر داشت و حیاط اندرونی آن نیز با ستون ها، مجسمه ها، تندیس ها و سنگ تراشه های زیبا تزیین شده بود. البته امروزه هیچ نشانه ای از آن نیایشگاه باشکوه و بزرگ باقی نمانده است. زیرا زمانی که سنت نیکولاس (اسقف میرا در قرن 4 بعد از میلاد) در کوشش برای از بین بردن نشانه های بت پرستی این معبد را همراه با چندین معبد دیگر به طور کامل تخریب و نابود کرد.

در دوران رم باستان و در سال 18 بعد از میلاد، امپراتور ژرمنیکوس ژولیوس سزار و همسرش آگریپانا از شهر میرا بازدید کردند و به مناسبت ورود آن ها، دو مجسمه غول پیکر از امپراتور و همسرش در بندر میرا (آندریاس، 5 کیلومتری جنوب غربی میرا) ساخته و بنا شد. بندر میرا و آندریاس بندری مهم و حیاتی برای مصریان نیز به شمار می آمد و شاهراه ارتباطی بین مصریان و رومیان باستان بود. کشتی هایی حاوی محموله های غلات از مصر به رم و سایر شهرهای امپراتوری رم منتقل می شد. در این میان، آندریاس بندرگاه تجاری-بازرگانی مهمی بود و از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بود.

در پی طاعون همه گیری که در سرتاسر آناتولی توسعه پیدا کرد (یک سوم جمعیت میرا در فاصله سال های 523-3 پس از میلاد مردند)، حملات مسلمانان، سیل و زمین لرزه های متعدد، در نهایت شهر باستانی میرا در قرن 11 میلادی به شهری متروکه و خالی از سکنه تبدیل شد. با این حال، آن چه از این شهر به جا مانده شگفت انگیز و مسحورکننده و یادگاری از شکوه و عظمت این شهر افسانه ای است. آمفی تئاتر بزرگ میرا و همین طور گورهای سنگی که در دل صخره ساخته شده اند همگی نشان از دوران اوج و اقتدار این شهر هستند.

بناهای مهم شهر باستانی میرا

  • آمفی تئاتر: آمفی تئاتر رومی-یونانی میرا بزرگ ترین آمفی تئاتر در کل لیکیه و یکی از اصلی ترین تماشای ها و جاذبه های میرا به شمار میرود. این آمفی تئاتر هنوز هم در شرایط و ظاهر خوب و سالمی به سر می برد. این آمفی تئاتر دارای 38 ردیف است و نمای ظاهری آن با ماسک ها و نقاب های نمایشی و صحنه های اسطوره ای و افسانه ای تزیین شده بود.
  • مقبره های سنگی: اما یکی از جذابیت های مشهور شهر باستانی میرا مقبره ها و گورهایی هستند که در دل صخره سنگی تراشیده شده اند. این مقبره های سنگی به طور کلی در دو بخش اصلی قرار گرفته اند: یکی بالای آمفی تئاتر و دیگری در بخش شرقی که گورستان رودخانه نامیده می شود. اگرچه بخش عمده ای از این مقبره ها امروزه خالی هستند، اما چارلز، که در سال 1840 این شهر را کشف کرد در نوشته هایش گفته که مقبره ها به رنگ های قرمز، آبی و زرد رنگ آمیزی شده بودند.
  • در غرب آمفی تئاتر، ردیفی از مقبره های سنگی به صورت متقارن در دل صخره سنگی شیب دار تراشیده و حکاکی شده اند. بسیاری از این مقبره ها متعلق به قرن 4 قبل از میلاد هستند و شامل صحنه هایی از مرنام تدفین، زندگی روزانه متوفی هستند. مقبره های بخش شرقی، تا حد زیادی مشابه مقبره های بخش غربی هستند. به وسیله مسیری صخره ای به بنایی به نام مقبره رنگ آمیزی شده می رسیم که یکی از قابل توجه ترین مقبره ها در لیکیه است. در این مقبره تصاویری بی نظیر از یک گروه یازده نفره و صحنه های از زندگی آن ها مشاهده می شود.
  • کلیسای سنت نیکولاس:در فاصله اندکی از شهر باستانی میرا کلیسایی تاریخی به نام سنت نیکلاس قرار گرفته که واقعا ارزش بازدید و تماشا را دارد. داخل کلیسا تابوت سنگی سنت نیکولاس قرار گرفته، اگرچه گفته می شود که جسد وی به ایتالیا منتقل شده است. کلیسای سنت نیکولاس ابتدا در قرن 6 پس از میلاد و بر روی محل فرضی دفن شدن سنت نیکولاس ساخته شد. بعدها، این کلیسا بارها بازسازی و نوسازی شد: کلیسای فعلی به جا مانده از قرن 9 است که احتمالا بعد از حمله عرب ها ساخته شده است. بعدها این کلیسا در سال 1042 و تحت نظارت کسنتانتین دهم ساخته شد و در سال 1863 سزار الکساندر دوم این ساختمان را مجددا مورد بازسازی قرار داد.

بازدید از شهر باستانی میرا

سایت باستان شناسی میرا همه روزه باز است: در نیمه نخست سال یعنی بین ماه آوریل و اکتبر از ساعت 8 صبح تا 7 بعدازظهر و در نیمه دوم سال و بین ماه های نوامبر و مارچ از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر می توانید از این منطقه و شهر باستانی و تماشایی تماشا کنید. هزینه ورودی شهر میرا (به تاریخ سال 97) حدود 20 لیره ترکیه است.

راه های دسترسی

از شهر دمره به راحتی می توان خود را به شهر باستانی میرا رساند. در نزدیکی سایت باستان شناسی میرا چندین پارکینگ اتومبیل، فروشگاه های گردشگری، رستوران ها و کافه های کوچک و امکانات مورد احتیاج برای گردشگر ها فراهم شده است. در نزدیکی ورودی شهر باستانی میرا مرکزی ویژه وجود دارد که بلیط ورودی را می توانید از آن جا تهیه کنید.

اگر دوست دارید بقایای بندر قدیمی و باستانی آندریاس را که اکنون زیر آب قرار گرفته ببینید باید به بندر کوچک میرا بروید. از آن جا می توانید قایقی کرایه کنید و از قایق ران بخواهید شما را به تور بازدید از بقایا و ویرانه های باستانی ببرد.

منبع: lycianturkey.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2457

به "تور ترکیه: شهر باستانی میرا در ترکیه، سرزمین اسرارآمیز مردگان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: شهر باستانی میرا در ترکیه، سرزمین اسرارآمیز مردگان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید