چرا مسکن بی خانمان ها نباید زیبا باشد؟

به گزارش تنها پیامک، نمایشگاه بعدی کیست؟ که به تازگی در آلمان برگزار شده، راه حل های خلاقانه معماران سراسر جهان برای مشکل بی خانمانی را برجسته کرده است.

چرا مسکن بی خانمان ها نباید زیبا باشد؟

به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه بعدی کیست؟ که در موزه معماری دانشگاه فنی مونیخ برگزار شده، هدفش این است که نشان دهد در کنار اقدامات اقتصادی و اجتماعی، معماری نیز می تواند نقش قدرتمندی در رسیدگی به بحران بی خانمانی داشته باشد.

بی خانمانی در سال های اخیر در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی رو به افزایش است. بر اساس سرشماری پناهگاه های بی خانمان شهر نیویورک، تعداد افرادی که در پناهگاه های شهر می خوابند از سال 1990 بیش از دو برابر شده است. تعداد افرادی که در خیابان های لندن زندگی می کنند نیز بین سال های 2018 تا 2019، 18 درصد افزایش یافته است. همچنین این مشکل در کشوری مانند آلمان نیز علی رغم مزایای اجتماعی نسبی افزایش داشته است.

در کنار مدل های معماری و فیلم هایی درباره بحران بی خانمانی، نمایشگاه بعدی کیست؟ شامل مروری کلی از مسائل ناشی از بی خانمانی در شهرهای مختلفی مثل مسکو و توکیو است. در بسیاری از کشورها افزایش بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا تعداد بیشتری از مردم را وادار به زندگی در خیابان ها کرده و از طرفی تحمیل قرنطینه ها نیز برای بسیاری از افراد موقعیت های پرمخاطره ای را ایجاد کرده است.

مسئله بی خانمانی در آمریکا به نسبت اروپا پررنگ تر است. برای مثال در لس آنجلس که 4 میلیون جمعیت دارد، در سال 2020 ،66434 نفر بی خانمانی را تجربه کرده اند. مقام های مونیخ می گویند در این شهر که یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، حدود 9000 نفر در پناهگاه ها زندگی می کنند.

سرپرست این نمایشگاه در گفت وگویی درباره بحران بی خانمانی گفت: بی خانمانی بسیاری از شکست های جوامع به ویژه در حوزه مدرسه، عدالت و مسکن را مشخص می کند.

وی همچنین اضافه کرده است: ما نیز بخشی از این بحران محسوب می شویم اما در عین حال می توانیم بخشی از خاتمه خیلی چیزها نیز باشیم.

در بسیاری از موارد ساخت مسکن برای افراد بی خانمان با مشکل کمبود بودجه روبرو است که نیازمند راه چاره های معماری خلاقانه و یا استفاده از مواد اهدایی برای صرفه جویی در هزینه ها است. به هر حال اما به نظر می رسد که معمار نمی تواند کار یک روانشناس و یا مددکار اجتماعی را انجام دهد بلکه صرفا می تواند چهارچوبی را برای حل بحران بی خانمانی ایجاد کند.

یکی از پروژه هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، ساختمانی به شکل مار در فرانکفورت است که برای جایگزینی یکی از بدنام ترین پناهگاه های اضطراری آلمان ساخته شده است. ساختمان نو اما چشم نواز است و نمای رنگین کمانی اش آن را تبدیل به یک نقطه برجسته معماری غیرمنتظره در سطح شهر کرده است.

به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه بعدی کیست؟ که تا ششم فوریه 2022 ادامه دارد، شامل مجموعه آثاری از معماران کشورهای مختلف است که تلاش دارند تا مسکن های زیبایی برای افراد بی خانمان بسازند و از این طریق چهارچوبی برای حل این بحران ایجاد کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2025

به "چرا مسکن بی خانمان ها نباید زیبا باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مسکن بی خانمان ها نباید زیبا باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید