4 اثر میراث ناملموس سرخه ثبت ملی شد

به گزارش تنها پیامک، معاون میراث فرهنگی استان سمنان گفت: چهار اثر میراث ناملموس سرخه شامل نان فتیر روستای ایج، عزاداری قاتل آو، عزاداری آق علی چال و عزاداری عرب در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

4 اثر میراث ناملموس سرخه ثبت ملی شد

مصطفی یغمائیان در نشست صبح پنج شنبه خود در جمع خبرنگاران به میزبانی میراث فرهنگی سمنان ضمن بیان اینکه شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس این هفته در اردبیل تشکیل جلسه داد و چهار اثر ناملموس فرهنگی از شهرستان سرخه در آن ثبت شد، تاکید نمود: نان فتیر روستای ایج، عزاداری قاتل آو، عزاداری آق علی چال و عزاداری عرب سرخه این آثار را تشکیل می دهند.

شیوه سنتی نان فتیر روستای ایج سرخه در دو رشته شامل سیریشین فتیر و یوزین فتیر منحصر به فرد بوده و در جای دیگر کشور وجود ندارد و به همین دلیل ثبت آثار ملی شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، گفت: در نوع سریشین فتیر نان با استفاده از گیاه دارویی خودرو تحت عنوان سیریشین و در نوع یوزین فتیر نان با استفاده از گردوی پخته شده تهیه می گردد.

مراسم عزاداری قاتل آو نیز بعد از ظهر روز تاسوعا تا بعد از ظهر روز عاشورا برگزار و کشاورزان و افرادی که دارای حق آبه هستند به مدت 24 ساعت، آب را آزاد نموده و به نشان از تشنگی و بسته شدن آب به روی امام حسین (ع) و یاران گرانقدر آن امام، آب را در جوی های شهر سرخه رها و در راستا آب آغاز به عزاداری و حرکت به سمت شهر می نمایند.

وی درباره مراسم عزاداری عرب سرخه نیز، گفت: این مراسم در روز عاشورا، در شهر سرخه برگزار می گردد و مردان با پوشیدن لباس های عربی و به سبک دوران صدر اسلام مبادرت به برپایی خیمه و حرکت دسته جمعی به منظور عزاداری می نمایند.

عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه نیز در ایام ماه محرم و به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار و عزاداران با چرخیدن دور علم در میانه تکیه و سر دادن نوای حیدر حیدر عزاداری می نمایند.

یغمائیان گفت: 18 پرونده میراث ناملموس استان سمنان در انتظار ثبت ملی است و همچنین تا کنون 103 اثر ناملموس استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 263

به "4 اثر میراث ناملموس سرخه ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اثر میراث ناملموس سرخه ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید