امتداد دیوار بزرگ گرگان به هشتمین فصل کاوش رسید

به گزارش تنها پیامک، هشتمین فصل پژوهش های میدانی مشترک باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان با همکاری باستان شناسان ایرانی و محققان بین المللی شروع شد.

امتداد دیوار بزرگ گرگان به هشتمین فصل کاوش رسید

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جبرئیل نوکنده، مدیر پروژه پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان با اعلام این مطلب گفت: در این پژوهش مشترک کارشناسانی از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، پژوهشکده باستان شناسی، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان همکاری دارند.

او افزود: علاوه بر محققان ذکر شده، کارشناسانی از موسسات تحقیقاتی بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه ، گرجستان و ایرلند این پروژه را همراهی می نمایند.

وی درباره اهداف این فصل از کاوش ها گفت: در این فصل، پژوهش های میدانی بیشتر متمرکز بر کاوش در قلعه شماره 2 به منظور شناسایی ساختار معماری پادگان های وابسته به دیوار بزرگ گرگان، مطالعات باستان شناسی منظر در قلمرو شرقی دیوار بزرگ گرگان، آنالیز و شناسایی استقرار گاه ها در امتداد دیوار بزرگ گرگان است.

نوکنده افزود: مطالعات ژئوفیزیک دریایی و باستان شناسی زیر آب دریای کاسپین به منظور شناسایی آثار غرق شده در دریا، آنالیز ژئوفیزیک برای شناسایی ساختار مدفون و مطالعات جانور باستان شناسی نیز از دیگر اهداف این پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هشت فصل پژوهش های مشترک توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه ادینبورگ، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان اجرا شده است، گفت: ده ها مقاله در نشریات معتبر علمی داخلی و خارجی منتشر و یک کتاب نیز در این زمینه به چاپ رسیده است که توانسته بعضی از رازهای این اثر شگفت انگیز را روشن کند.

او گفت: دیوار بزرگ گرگان در حاشیه شرقی دریای کاسپین (مازندران) در جلگه گرگان واقع شده است و با شماره 2345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: این دیوار نزدیک به 40 قلعه وابسته، تاسیسات، شبکه آبرسانی و سازه های آبی و قلعه شهرهای غیر وابسته به خود دارد و از آجرهایی به ابعاد 40 در 40 در 10 سانتیمتر ساخته شده و یکی از بزرگترین پروژه های مهندسی امپراطوری ساسانی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 765

به "امتداد دیوار بزرگ گرگان به هشتمین فصل کاوش رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتداد دیوار بزرگ گرگان به هشتمین فصل کاوش رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید