بازگشایی دروازه بهشتِ آرامگاه بابا فرید گنج شکر در پاکستان

به گزارش تنها پیامک، مراسم آئین گرامیداشت 776 اُمین سالگرد درگذشت بابا فرید گنج شکر شروع خواهد شد.

بازگشایی دروازه بهشتِ آرامگاه بابا فرید گنج شکر در پاکستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از ای آر وای نیوز، همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم یکی از درهای آرامگاه بابا فرید که به نام دروازه بهشت است به مدت 5 روز گگردده می گردد و هزاران نفر از ارادتمندان او به وسیله این در وارد آرامگاه شده و به راز و احتیاج می پردازند.

این دروازه طی یک مراسم ویژه توسط سجاده نشین این آرامگاه باز می گردد و پس از 5 روز به مدت یک سال بسته خواهد شد.

در مراسم بزرگداشت بابافرید ده ها هزار نفر از ارادتمندان او از نقاط مختلف پاکستان به پاک پتن سفر نموده و مزار او را زیارت می نمایند.

حضرت بابا فرید گنج شکر یکی از بزرگترین و مشهورترین صوفیان پاکستانی است که در سال 1188 میلادی (حدود 800سال قبل) در شهر ملتان پاکستان به جهان آمد.

گفته می گردد خانواده وی از کابل به ملتان هجرت نموده بودند، و استعدادهای بی نظیر بابافرید که نام اصلی او مسعود است باعث شد تا وی در زبان پنجابی به یک ادیب متبحر تبدیل گردد.

در رابطه با لقب مشهور بابا فریدیعنی گنج شکر می گویند در زمان کودکی وقتی مادرش می خواست به او نماز خواندن بیاموزد گفته بود که هر کودکی نماز بخواند خدا به او شکر هدیه می دهد، و بابا فرید مدت ها پس از خواندن نماز کنار جانماز مقداری شکر می یافت که مادرش آن را آنجا گذاشته بود، روزی مادر فراموش کرد برای فرزندش شکر بگذارد و فردای آن روز وقتی با اضطراب سوال کرد که آیا دیروز هم شکر یافتی؟ بابا فرید با لبخند گفت آری. اینجا بود که مادر متوجه لطف خداوند به فرزندش شد و از اینجا او را بابافرید الدین گنج شکر نام نهادند.

وی در سال های بعد عمرش با کسب تعالیم از بزرگان دینی آن موقع تبدیل به یکی از بزرگترین عرفا و صوفیان عصر خود شد و هم زمان به فارسی، عربی و سانسکریت نیز شعر می سرود.

بابا فرید علاقه خاصی به مردم عادی داشت و همین باعث شده بود تا در دل مردم جا باز کند و سخنانش مورد استقبال عوام قرار بگیرد.

او در 5 محرم سال 1265 قمری در سن 92 سالگی از جهان رفت و محمد بن تغلق شاه آن موقع برای وی مزاری ساخت که اینک محل حضور ارادتمندان او است.

گفته می گردد در بین ارادتمندان وی 600 نفر از پادشاهان بزرگ نیز وجود داشته اند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 1 فروردین 1403 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 287

به "بازگشایی دروازه بهشتِ آرامگاه بابا فرید گنج شکر در پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی دروازه بهشتِ آرامگاه بابا فرید گنج شکر در پاکستان"

1 دیدگاه

مهاجر 8 خرداد 1399

سلام 1265 میلادی !!!!!!! و نه قمری

پاسخ به مهاجر
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید