تاگ؛ نخستین خودروی ملی ترکیه

به گزارش تنها پیامک، اما حالا مدیران صنعتی ترکیه بر خلاف مدیران محافظه کار قبلی قصد دارند داستان را تغییر دهند و می خواهند ترکیه را گذشته از صنعت قطعه سازی در صنعت خودروسازی هم صاحب نام و آوازه نمایند.

تاگ؛ نخستین خودروی ملی ترکیه

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور ارزان آنتالیا 5 روزه همراه باشید.

با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تاگ، نخستین خودروی ملی و تمام برقی این کشور معرفی گردید. خودرویی که برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.

صنعت خودروی ترکیه از زمان تاسیس تا به امروز به فراوری محصولات شرکت های خارجی پرداخته و به سمت خودروی داخلی حرکت ننموده بود. صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار کرد، اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفته اند. کره جنوبی برند های خود را توسعه داد و ترکیه پایگاه خودروسازان خارجی شد.

ظهور خودرو های برقی جایی است که شرکت های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه کاری در حال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود در حال مانور دادن است.

با این وجود ترکیه می خواهد استراتژی خود را در صنعت خودرو تغییر دهد. ظهور خودرو های برقی جایی است که شرکت های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه کاری در حال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود در حال مانور دادن است.

نخستین خودروی ملی ترکیه

خودروی جدید ملی ترکیه یک خودرو تمام برقی کراس اوور است. آن طور که طراحان آن می گویند این خودرو دارای دو گونه موتور است که یکی 200 و دیگری 400 اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو با دو پیشرانه متفاوت خود 7.6 و 4.8 ثانیه است.

پیمایش این خودرو هم در دو نوع 300 و 500 کیلومتر با یکبار شارژ است و با شارژ سریع هم می توان طی مدت نیم ساعت هشتاد درصد باتری های این خودرو را شارژ کرد.

اگر خودرو قیمت کمتری نسبت به محصولات تسلا داشته باشد شاید به رقیبی برای خودرو های این شرکت به خصوص مدل تسلا ایکس تبدیل گردد. با این استراتژی، ترکیه پس از 60 سال تصمیم گرفته خودروی ملی خود را توسعه دهد.

فراوری انبوه این خودرو ها قرار است از سال 2020 شروع گردد و ترکیه می خواهد تحت برند جدید تا سال 2030 پنج مدل خودرو برقی مختلف را فراوری کند. اما فعلا برنامه فراوری برای مدل اول 175 هزار دستگاه در سال است. این خودرو در شهر صنعتی بورسا فراوری خواهد شد.

آقای اردوغان گفته است خودروی جدید ما تجلی آرزوی 60 ساله ترکیه برای ساخت اتومبیل است و ما حالا فقط بازاری برای فناوری های شرکت های خارجی نخواهیم بود، بلکه ترکیه کشوری فراورینماینده و صادرنماینده در زمینه خودرو می گردد.

تاریخچه صنعت خودروی ترکیه شبیه صنعت خودروی ایران است. فراوریات ترکیه در سال 1960 با مونتاژ محصولات فورد شروع شد. در ایران هم اولین خودروها، جیپ هایی بودند که در کارخانه جیپ ایران در همین زمان فراوری می شدند.

صنعت خودروی ایران البته سعی داشت به فراورینماینده خودرو تبدیل گردد و راه کره را برود، ولی به دلیل شرایط مالی و سیاسی، این پروژه در ایران به جایی رسیده که اکنون قرار گرفته است.

ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان فراوری سال هاست با ایران رقابت می نماید، اما کیفیت خودرو های فراوریی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن صنعت قطعه سازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای فراوری محصولاتی با برند خود است.

ترکیه، ولی سعی کرد صنعت قطعه سازی خود را توسعه دهد و به پایگاه شرکت های خارجی تبدیل گردد. این کشور در این کار پیروز شد به کانون اصلی فراوری محصولات رنو و فیات در خارج اتحادیه اروپا تبدیل شد.

آرکان تزر، دبیر پیشین انجمن خودروسازان ترکیه، در این باره به سایت بیت ران گفته است در گذشته ترکیه در زمینه صنعت خودرو استراتژی نداشت. بلکه شرکت های خارجی استراتژی صنعت خودروی ترکیه را تعیین می کرند. به همین دلیل ما قصد نداشتیم نشان داخلی درست کنیم..

اما حالا مدیران صنعتی ترکیه بر خلاف مدیران محافظه کار قبلی قصد دارند داستان را تغییر دهند و می خواهند ترکیه را گذشته از صنعت قطعه سازی در صنعت خودروسازی هم صاحب نام و آوازه نمایند.

ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان فراوری سال هاست با ایران رقابت می نماید، اما کیفیت خودرو های فراوریی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن صنعت قطعه سازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای فراوری محصولاتی با برند خود است.

اما ناشناخته بودن در بازار پر رقابت، کار را برای ترکیه سخت نموده بود به همین دلیل است که حال از خلا ناشی از کمبود خودرو های الکتریکی در بازار جهانی استفاده نموده تا وارد میدان گردد.

منبع: برترین ها

منبع: فرادید
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 648

به "تاگ؛ نخستین خودروی ملی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاگ؛ نخستین خودروی ملی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید