دانگ فنگ ix7 خودروسازی کارمانیا، دیگنیتی 7 نفره بازار ایران

به گزارش تنها پیامک، دانگ فنگ ix7 در تبریک نوروزی کارمانیا دیده شد. خودرویی که ظاهراً کارمانیا امید فراوانی به آن دارد و احتمالاً قرار است پس از سالیان سال این خودروساز خصوصی را مجدداً به حیات برگرداند. کارمانیا با وجود آنکه خود را نماینده رسمی BYD چین معرفی می نماید، سالهاست که محصولی از این برند به بازار خودرو ایران عرضه نکرده است.

دانگ فنگ ix7 خودروسازی کارمانیا، دیگنیتی 7 نفره بازار ایران

خبرنگاران - سوار شدن روی موج دانگ فنگ در بازار خودرو ایران آسان ترین روش ممکن است. تقریباً تمامی خودروسازان خصوصی ما به نوعی شعبه ای از دانگ فنگ در ایران به شمار می فرایند.

آرین موتور، فردا موتورز، گروه بهمن و… همگی محصولی از دانگ فنگ در سبد عرضه خود دارند. اما در این میان یک پرسش اساسی وجود دارد.

کارمانیا خود را نماینده رسمی BYD در ایران معرفی نموده بود. سال گذشته نیز بی وای دی تانگ از سوی این خودروساز خصوصی به عنوان محصولی تازه برای بازار ایران معرفی گردید. پس چرا در تبریک نوروزی مدیر ارشد این خودروسازی به جای تصویری از برند BYD باید دانگ فنگ ix7 را مشاهده کنیم؟

در اینباره می توان حدس و گمان هایی زد. هم زمان با برکناری مدیر عامل پیشین خودروسازی کارمانیا، عملاً محصولی از BYD در ایران مشاهده نشد. چند ماه پس از آن برکناری، کارمانیا مقر اصلی خود را نیز تغییر داد. سایت رسمی کارمانیا نیز تغییر آدرس را تجربه کرد.

کارمانیا هر کاری که در توان داشت برای پاک شدن تیم قبلی مدیریت انجام داد. اما مسئله این بود که با خروج مدیر عامل پیشین، بساط بی وای دی نیز در ایران جمع شد. از سوی دیگر BYD از جمله نخستین برندهایی بود که با تحریم صنعت خودروسازی ایران، از کشورمان خارج شد.

دانگ فنگ ix7 چرا از سوی کارمانیا انتخاب شد؟

کارمانیا در طول سالهای گذشته به برندهای مختلفی چنگ زد. از کیتون گرفته تا سودا خودروهایی بودند که هنوز هم اثرات آنها در وبسایت رسمی این خودروساز دیده می شوند. اما دست آخر این SWM G01 و JAC S5 بودند که کارمانیا را نجات دادند.

متاسفانه کارمانیا با بدعهدی های خود در تحویل خودروها در بازار خودرو ایران شناخته می گردد. اما از آن بدتر این است که دانگ فنگ ix7 با فروش بسیار ضعیف در بازار چین به وسیله کارمانیا انتخاب شده است.

همانطور که گفتیم، این روزها هم قدم بودن با دانگ فنگ برترین راهکار نجات خودروسازان است. کارمانیا هم برای سوار شدن بر این قطار، مدل ix7 را انتخاب کرد تا دیگنیتی 7 نفره را به بازار ایران بیاورد!

آمار فروش دانگ فنگ ix7 در بازار چین

دانگ فنگ ix7 در سال 2019 به دنیا آمد. در همان سال اول ix7 توانست 1258 عدد در کل بازار چین مشتری داشته باشد. این رقم در سال 2020 به 3119 دستگاه رسید.

اگر تصور دارید که این تارگت فروش برای دانگ فنگ عالی بود، باید بگوییم کارمانیا تقریباً به همین میزان مشتری معوق داشت. یعنی اگر کارمانیا تمامی دانگ فنگ های ix7 را در سال 2020 خریداری می کرد، با مشتری های معوق خود سر به سر می شد!

شرایط فروش دانگ فنگ ix7 در سال 2021 را می توان در یک کلام افتضاح دانست. 157 مشتری در ماه ژانویه آن سال (دی ماه 1399) خریدار این خودرو در چین بودند.

ماه فوریه (بهمن 1399) این رقم به 23 مشتری رسید. مارچ همان سال (اسفند 1399) 102 چینی ix7 را به عنوان خودرو مورد علاقه خود انتخاب کردند. در آوریل (فروردین 1400) مشتری های این خودرو تنها 71 نفر بودند و این رقم در ماه می (اردیبهشت 1400) به 39 نفر رسید.

در Jun (خرداد 1400) خریداران دانگ فنگ ix7 به 61 نفر رسیدند. جولای (تیر 1400) سال گذشته میلادی 14 نفر برای خرید این خودرو اقدام کردند.

ماه آگوست (مرداد 1400) 28 دانگ فنگ ix7 به مشتریانش تحویل شد و رکورد فروش این خودرو در ماه سپتامبر 2021 (شهریور 1400) زده شد. آن هم با فروش 7 - هفت - دستگاه!

اکتبر، نوامبر و دسامبر 2021 (مهر، آبان و آذر 1400) هم با فروش 10، 29 و 12 دستگاهی برای دانگ فنگ ix7 گذشت. اما فروش این خودرو در سال تازه میلادی هم تعریفی نداشت. در ژانویه 2022 براساس گزارش های منتشر شده از رسانه های چینی تنها 21 مشتری برای دانگ فنگ ix7 پیدا شد!

قوای محرکه دانگ فنگ ix7

ix7 تنها با یک موتور در بازار چین فروخته می گردد. موتوری که با کد HD20 شناخته می گردد و قادر است 231 (PS) توان فراوری کنید. این توان معادل 228 اسب بخار است که در 5500 دور در دقیقه بدست می آید.

گشتاور خروجی این موتور دو لیتری توربو (1967 سی سی) به 355 نیوتن متر می رسد که از دور 1800 تا 4000 در اختبار راننده قرار گرفته است.

گیربکس دانگ فنگ ix7 شش سرعته اتوماتیک است. خبر خوب این است که از گیربکس کسالت بار CVT یا DCT های تر و خشک خبری نیست. نکته ای که در این میان وجود دارد آن است که ix7 را می توان هم تک دیفرانسیل و هم دو دیفرانسیل خرید. امیدواریم نسخه ای که احیاناً از سوی کارمانیا فروخته خواهد شد، از نوع 4WD باشد.

ترمزهای جلو ix7 از نوع دیسکی خنک شونده هستند. در محور عقب نیز ترمزهای دیسکی وجود دارد. این خودرو با دو نوع رینگ در بازار چین فروخته می گردد.

18 و 20 اینچ سایزهایی هستند که یک چینی می تواند یکی از این دو را برای ابعاد رینگ های ix7 انتخاب کند. رینگ های 18 اینچی دارای ابعادی برابر با 245/60 دارد. در مدل 20 اینچی نیز این ابعاد معادل 245/50 هستند.

قیمت دانگ فنگ ix7 در بازار چین

ix7 در 10 تیپ مختلف در بازار چین فروخته می گردد. مقرون به صرفه ترین نسخه این کراس اوور 155/900 یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل 651/662/000 تومان. ذکر این نکته نیز ضروری است که این نرخ تبدیل براساس یوان 4180 تومانی است.

پس با احتساب هزینه های مالیات، عوارض، حمل و نقل و… رقمی که باید در خوش بینانه ترین حالت برای مقرون به صرفه ترین مدل ix7 خرج کرد، یک میلیارد تومان است.

این خودرو در گران ترین تیپ خود به قیمت 215/900 یوان به چینی ها فروخته می گردد. براساس نرخ تبدیل ارز، این میزان معادل 902/462/000 تومان است. اگر ix7 در گران ترین نسخه خود وارد ایران گردد، حداقل انتظار از رقم قیمتی آن یک و نیم میلیارد تومان خواهد بود.

آپشن های دانگ فنگ ix7 - تیپ پایه

دانگ فنگ به خودروسازان ایرانی آپشن های روز نمی دهد. این موضوع را می توان از حضور خودروهایی چون لاماری و… در بازار کشورمان متوجه شد.

پایه ترین امکانات رفاهی ix7 در تیپ urban super luxury تک دیفرانسیل ترمزهای ABS، سامانه کنترل کشش و پایداری، ترمز EBD، کنترل فشار باد تایرها، هشدار بستن کمربندهای ایمنی ردیف جلو، ایربگ راننده و سرنشین کناری و بعلاوه کیسه هوا جانبی ردیف جلو بشمار می فرایند.

ix7 در این تیپ سنسور پارک جلو ندارد. اما سنسور پارک عقب برای آن تعبیه شده است. دوربین 360 درجه (برخی مدل ها تنها دوربین دید عقب دارند)، کروز کنترل و تنظیم حالت رانندگی نیز برای این تیپ موجود است.

هشدار خستگی راننده، پارک اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سرازیری ها و سربالایی ها، رادار خطی، هشدار تصادف و ترمز اتوماتیک نیز در این تیپ دیده می شوند. سانروف پانورامیک (برخی مدل ها سانروف معمولی دارند)، فرمان چرمی با تنظیم دستی (برخی مدلها فرمان پلاستیکی دارند)، مانیتور 12/3 اینچی لمسی (برخی مدل ها مانیتور 3/5 پشت فرمان دارند)، تنظیم برقی جایگاه راننده، جالیوانی ردیف دوم و سوم جایگاه، 4 اسپیکر سیستم صوتی، چراغ های جلو و عقب هالوژنی، برف پاکن عقب (برخی از مدلها ندارند) و تهویه مطبوع دستی، هداپ دیسپلی، چرم مصنوعی جایگاه ها، آیینه های برقی و دوربین ثبت وقایع تکمیل کننده فهرست آپشن های این تیپ هستند.

آپشن های لوکس دانگ فنگ ix7

مدل flagship کامل ترین تیپ ix7 است. این نسخه تنها در مدل 4WD به دست مشتری می رسد و هر آنچه باید داشته باشد را به خریدار عرضه می نماید.

در این تیپ تایر زاپاس فول سایز دیده می گردد. موردی که در تیپ پایه وجود ندارد. علاوه بر ایربگ های کناری و پرده ای برای ردیف دوم، airbag زانوها هم در نظر گرفته شده است.

سنسور پارک جلو، استارت/استاپ موتور، هشدار نقاط کور، ورود بدون کلید (برخی مدلها تنها درب راننده مجهز به این مکانیزم است)، صندوق عقب برقی، فرمان گرمکن دار، شارژ وایرلس موبایل، چرم واقعی جایگاه ها، حافظه تنظیم جایگاه راننده، تنظیم برقی جایگاه شاگرد، گرمکن و سردکن جایگاه های ردیف اول، خروجی برق 220 ولت، سیستم صوتی پایونیر با 9 اسپیکر (برخی مدلها 6 اسپیکر دارند)، چراغ های جلو و عقب LED، چراغ روشنایی روز، مه شکن LED که در زمان چرخش محیط داخلی پیچ را روشن می نماید، نورپردازی داخلی خودرو، گرمکن آیینه های جانبی، سنسور باران، تهویه مطبوع دو نقطه ای اتوماتیک و تهویه مطبوع دستی ردیف دوم امکاناتی هستند که در کامل ترین پکیج ix7 حضور دارند.

دانگ فنگ ix7 را بخریم یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا منتظر ماند و دید که کارمانیا چه زمانی این خودرو را به بازار ارائه می نماید. آیا سرنوشت این خودرو همچون سودا و کیتون است؟ یا قرار است هر از گاهی فردی با سمت رسمی به عنوان مخاطب! از درون محوطه کارخانه فیلمی از آن تهیه و به رسانه ها ارسال کند!

تصور کنید حتی خبرنگاران در زمان حضور در خط فراوریها با تشریفات خاصی در یک مجموعه خودروسازی حضور دارند. پس هیچگاه یک فرد عادی نمی تواند در درون محوطه کارخانه از خودرویی که یک یا دو عدد از آن بیشتر در کشور نیست فیلم گرفته و مستقیماً به رسانه ها بفرستد!

حقیقت این است که اگر کارمانیا برنامه دارد این خودرو را به کشورمان بیاورد، این روش و طریقه بازاریابی بسیار نادرست است. قراردادن تصویر این خودرو در کنار سفره هفت سین و انتشار آن به عنوان یک استوری تنها یک معنا دارد.

پیامی که این روش بازاریابی منتشر می نماید این است که کارمانیا مشغول کار است! اما اینکه آیا قرار است این خودرو در برنامه فراوری قرار بگیرد هنوز معین نیست. چرا که اگر اینگونه بود مانند سایر خودروسازان برنامه های ویژه ای حداقل در وبسایت رسمی برای آن تدارک دیده می شد.

ix7 اگر به بازار ایران هم ورود نکند، حداقل بهانه مناسبی است که بعدها شرکت در پاسخ به پرسشگران عنوان کند که ما اقدام کردیم، اما نشد!

تجربه ثابت نموده است که اگر محصولی به کارمانیا برود، زمانی از خط فراوری خارج خواهد شد که رقبای آن جایگزین های خود را زودتر معرفی نموده اند. البته باید به یک نکته مهم اشاره نمود.

اگر ix7 زودتر از BYD تانگ از خط فراوری کارمانیا خارج گردد، باید رسماً بیان کرد که این خودروساز هیچ برنامه ای برای عرضه محصولات بی وای دی ندارد. هم ix7 و هم تانگ هر دو کراس اوورهایی 7 نفره هستند.

از لحاظ قوای محرکه نیز ix7 و تانگ تقریباً گرافیک های مشابه همی دارند. پس چرا نماینده رسمی BYD قرار است یک رقیب داخلی برای خود معرفی کند؟

پیش تر شایعه ای وجود داشت و آن هم اعلام قیمت بی وای دی تانگ از سوی کارمانیا بود. قیمتی که این خودروساز خصوصی برای تانگ در نظر گرفت یک میلیارد و 180 میلیون تومان عنوان شده بود. باید منتظر بود و مشاهده کرد استراتژی تیم بازاریابی کارمانیا برای بازار ایران چه خواهد بود. خودزنی با ایجاد رقیب داخلی یا موج سواری روی نام دیگنیتی بهمن موتور.

شاهین با موتور تارا / ایران خودرو به سایپا موتور داد

EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو

منبع: بیت ران
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2419

به "دانگ فنگ ix7 خودروسازی کارمانیا، دیگنیتی 7 نفره بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانگ فنگ ix7 خودروسازی کارمانیا، دیگنیتی 7 نفره بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید