زیباترین باغ اربابی تهران ، املاک شخصی صارم الدوله چگونه در اختیار مردم نهاده شد؟

به گزارش تنها پیامک، بوستان قیطریه در عصر قجری یکی از زیباترین باغ های اربابی شهر تهران و جزئی از املاک شخصی صارم الدوله بوده است. این بوستان قبلاً باغ شخصی بوده و حدود 160 سال پیش یعنی در زمان اتابک اعظم به وسیله فردی به نام صارم الدوله ساخته شده است.

زیباترین باغ اربابی تهران ، املاک شخصی صارم الدوله چگونه در اختیار مردم نهاده شد؟

خبرنگاران - رضا نیکنام : این باغ اربابی در ده قیطریه بعد از مرگ صارم الدوله به همسر وی و سپس به نوه آنها رسید. در سال 1352 پس از اینکه قسمتی از باغ در محدوده شهری نهاده شد، به وسیله شهرداری تهران به بوستان تبدیل شد و در سال 1372 نیز مابقی محدوده شخصی صارم الدوله به وسیله شهرداری خریدای و به بوستان اضافه شد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بوستان قیطریه بافت اجتماعی متفاوتی دارد و شاید یکی از بومی ترین پارک های تهران محسوب گردد. چون کسانی که در طول روز و هفته به این پارک می روند، ورزش می نمایند، روی نیمکت هایش می نشینند، بچه ها شان را برای بازی به این پارک می آورند، یکدیگر را می شناسند. شاید بتوان گفت بازار سلام و احوال پرسی در این بوستان گرم است. البته این روال پنجشنبه ها و آدینه ها متفاوت می گردد. چون پارک نسبت به روزهای دیگر شلوغ تر می گردد و بافت اجتماعی بوستان هم فرق می نماید.

این بوستان زیبا در میان درختان تو در تو محصور شده است. به همین علت بوستان قیطریه، بهارهایی سرسبز، پاییزی رنگارنگ و زمستانی برفگیر و سفیدپوش دارد. جاده سلامتی این بوستان پاتوق ورزشکاران و علاقه مندان به سلامت جسم و جان شده است. جاده ای آشنا با افراد آشنا. البته این را هم باید اضافه نمود که عصرها این بوستان پاتوق نوازنده هایی می گرددکه با هنرشان ساعت خوشی را برای بازدیدنمایندگان رقم می زنند.

اما در دل بوستان قیطریه فرهنگسرای ملل نهاده شده است. این فرهنگسرای پرکار از سال 1373 فعالیت خودش را شروع نموده و اکنون به یک مرکز مهم فرهنگی هنری و آموزشی با بازه گسترده ای از خدمات آموزشی و فرهنگی برای ساکنان منطقه شده است. این مرکز امکاناتی از قبیل کتابخانه، نگارخانه، سالن همایش و کلاس های آموزشی مختلف دارد.

پارک قیطریه با ساخت سینمای شش بعدی و هفت بعدی، توانسته توجه بسیاری از بازدیدنمایندگان را به خود جلب کند. سینما شش بعدی پارک قیطریه از جدیدترین امکانات سینماهای چندبعدی بهره می برد. استفاده از جدیدترین افکت های صوتی و حرکتی، صندلی های مجهز به حرکت در تمامی جهات از مهم ترین امکانات سینما چند بعدی پارک قیطریه به شمار می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3171

به "زیباترین باغ اربابی تهران ، املاک شخصی صارم الدوله چگونه در اختیار مردم نهاده شد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "زیباترین باغ اربابی تهران ، املاک شخصی صارم الدوله چگونه در اختیار مردم نهاده شد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین باغ اربابی تهران ، املاک شخصی صارم الدوله چگونه در اختیار مردم نهاده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید