سهم ایران و دنیا در مصرف گیاهان دارویی

به گزارش تنها پیامک، خبرنگاران/همدان خبرنگارانی همدان میخواهد طی برنامه های مستمر گیاهان دارویی و کاربرد آنها در درمان بسیاری از بیماری ها را در قالب ویدئو کلیپ معرفی کند.

سهم ایران و دنیا در مصرف گیاهان دارویی

در این کلیپ رمضان کلوندی، معاون آموزشی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان به معرفی ظرفیت های دنیا، ایران و استان همدان در زمینه گیاهان دارویی و میزان استفاده از آن می پردازد. در ذیل بخشی از سخنان وی را در قالب متن و فیلم مشاهده خواهید کرد.

باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا نخستین باغ گیاهان دارویی کشور در سال 75 افتتاح شده است. این باغ نه تنها در ایران، حتی در خاورمیانه جزء نخستین باغ گیاهان دارویی از نظر تنوع گیاهان دارویی است و در خاورمیانه مشابه این باغ وجود ندارد.

با توجه به اینکه عموماً ترکیبات داروها خالص نبوده، عوارض جانبی که داروهای شیمیایی در بدن انسان به وجود می آورد، موجب شد انسان به دنبال بازنگری در استفاده از داروهای شیمیایی برود.

مزیت گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی خالص بودن آنهاست به طوریکه در داروهای گیاهی با یک ترکیب سروکار نداریم بلکه با کمپلکسی از ترکیبات سروکار داریم که وقتی این ترکیبات وارد بدن می شوند یک حالت تعادل بیولوژیک ایجاد نموده و ماده مؤثره گیاه اثر خود را به عنوان اثر درمانی در بدن برجای می گذارد و ترکیبات همراه از ایجاد عارضه در بدن جلوگیری می نمایند.

در دهه های گذشته بسیاری از کشورها داروهای مصرفی خود را با منابع گیاهی فراوری کردند به طوریکه در کشور آلمان بیش از 75 درصد از داروهای فراوریی ریشه گیاهی دارد اما متأسفانه کشور ما با وجود اینکه سردمدار این علم بوده و حتی قبل از اسلام در طب سنتی و گیاهان دارویی پیشرو بوده است اما امروز تنها سه درصد از داروهای فراوریی کشور ریشه گیاهی دارد و همین باعث شده مردم به این نتیجه برسند که به فرهنگ اصیل طب ایرانی اسلامی بازگردند و این طب احیاء گردد.

در استان همدان 1658 گونه گیاهی شناسایی و جمع آوری شده که از این تعداد 315 گونه دارای خاصیت درمانی هستند و پتانسیلی کم نظیر در غرب کشور بوده و یک ظرفیت و ژرم پلاسم برای ذخیره ژنتیکی گونه های موجود در دنیاست و بیش از 200 گونه گیاهی موجود در این باغ از گونه های اندمیک و غیراندمیک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1227

به "سهم ایران و دنیا در مصرف گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ایران و دنیا در مصرف گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید