شاهکارهای مهندسی، جاذبه های گردشگری

به گزارش تنها پیامک، جاذبه های دیدنی در دنیا که حاصل نبوغ مهندسی است

بسیاری از بناهای تاریخی و دیدنی را در گوشه و کنار دنیا سراغ داریم که ممکن است شما از آن ها بازدید نموده باشید، این آثار همگی بزرگ هستند اما آیا در ساخت آن ها استعداد نیز به کار رفته است؟ در حقیقت پاسخ به این سوال مثبت است. در این یادداشت به معرفی آثار مهمی در دنیا می پردازیم که علی رغم گذر قرن های متمادی، بینندگان را به تعجب واداشته و دهان هر بازدید کننده ای از تماشای نبوغ به کار رفته در آن ها باز خواهد ماند. با خبرنگاران همراه باشید:

شاهکارهای مهندسی، جاذبه های گردشگری

موزه گوگنهایم (Guggenheim)، بیلبائو، اسپانیا

بنای این موزه بسیار متفاوت و عجیب است. شبیه یک کشتی؟ یک ماهی؟ یک گل؟ نگاه فرانک گری (Frank Gehry) سازنده و معمار این بنا برای ساخت و طراحی این موزه بسیار خاص بوده است. شما می توانید این بنا را نوعی دیکانستراکتیویسم (deconstructivism) دانسته یا به طور ساده آن طور که خوان کارلوس پادشاه اسپانیا آن را توصیف کرد: برترین ساختمان قرن بیستم بنامید که هر بیننده ای را گیج و مفتون می نماید. طراحی این بنا با خطوط ارگانیک و به وسیله یک برنامه سه بعدی کامپیوتری اجرا شده و در آن 60 تن تیتانیوم به شکل ورقه هایی با ضخامت نیم میلیمتر و شیشه هایی قدرتمند که با ظرافت در اطراف سنگ آهک به کار رفته در این بنا پیچیده شده اند، به کار رفته است. از زمان افتتاح این موزه در سال 1997 میلادی، موزه گوگنهایم کیزبان آثار هنری مشهوری از هنرمندان شناخته شده ای مانند وارهول (Warhol)، روتکو (Rothko) و (Koons) بوده است. اما باید اعتراف کرد که خود معماری بنای موزه اصلی ترین شاهکار آن و یک رنسانس در معماری شهر بیلبلئو محسوب می گردد.

موزه گوگنهایم بیلبائو روزهای سه شنبه تا یک شنبه فعال بوده و در روزهای دوشنبه به استثنای ماه های جولای و آگوست، تعطیل است.

پل میلو در فرانسه (Millau Viaduct)

بنایی بزرگ که در ساخت آن 206 هزار تن سیمان و 36 هزار تن فولاد به کار رفته است. شاید باور آن عجیب باشد اما به راستی این بنا وجود داشته و پل بزرگ سر نورمن فوستر (Norman Foster) نمونه عملی و زیبای این سازه است. مهندسین این پروژه با به چالش کشیدن فناوری و خلق یک رکورد بزرگ، توانستند دسترسی منطقه Gorges du Tarn در فرانسه را به وسیله پلی به طول 2 هزار و 460 متر از روی رودخانه تارن ممکن سازند. در ساخت این پل رکورد بزرگ ترین ستون ها و راهروی دنیا؛ مرتفع ترین سازه معلق و مرتفع ترین جاده روی پل در دنیا شکسته شد. امروزه خودروهای عبوری و گردشگران زیادی برای تماشا این پل و سازه شگفت انگیز آن به این محل آمده و در آن توقف می نمایند. عوارض عبور خودروها از روی این پل حدود 5 یورو است اما بخش بازدید گردشگران از آن همه روزه باز بوده و رایگان است.

شبکه خط آهن هندوستان

نگاهی اجمالی به آن چه دستاورد خط آهن هندوستان محسوب می گردد و از نخستین حرکت قطار بین بمبئی به تانه (Thane) به طول 33 کیلومتر در سال 1853 تا امروز که بیش از 63 هزار کیلومتر خط آهن در این کشور گسترده شده و روزانه 18 میلیون نفر مسافر را جابه جا می نماید، نشان دهنده سرعت و رشد حیرت انگیز این شبکه ریلی است. این موضوع نشان دهنده قابلیت های بالای مهندسی به کار رفته در این مجموعه در مقیاس وسیع اما با جزئیات است. برای مثال در سال 1874 میلادی پس از انجام نقشه برداری های مورد احتیاج و اولیه، یک جهت 88 کیلومتری تنها طی 65 روز ساخته شد و تداوم این کار بزرگ و شاهکار مهندسی سبب شده است تا امروزه مسافران با استفاده از خط آهن به همه بخش های این کشور دسترسی داشته باشند. این خط آهن حتی کوه های هیمالیا در شمال هند رو تحت پوشش قرار داده و در این بخش از نوعی قطارهای کوچک موسوم به اسباب بازی (toy trains) استفاده می گردد. رزرو بلیط قطار در هندوستان در سه کلاس مسافرتی مختلف و از نصف روز پیش از عزیمت تا 90 روز پیش از حرکت قطار قابل انجام است که نشان از برنامه ریزی دقیق برای اداره این سیستم گسترده دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2122

به "شاهکارهای مهندسی، جاذبه های گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکارهای مهندسی، جاذبه های گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید