صبحانه خوردن موجب لاغری می شود؟

به گزارش تنها پیامک، خبرنگاران : تحقیقات نشان داده است افرادی که صبحانه می خوردند دچار کاهش وزن نشده اند و افرادی که از خوردن صبحانه صرف نظر کرده اند نیز شاهد افزایش وزن نبودند.

صبحانه خوردن موجب لاغری می شود؟

خوردن صبحانه فواید بسکمک دارد. در ادامه درباره ارتباط صبحانه با کاهش وزن خواهید خواند.

به گزارش خبرنگاران، برخلاف برخی از توصیه های کاهش وزن، یک مطالعه نو نشان می دهد افرادی که صبحانه می خورند لاغر نشده اند. اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید احتمالاً به شما گفته شده که از صبحانه صرف نظر نکنید، زیرا باعث می شود بعداً در طول در روز بیشتر گرسنه شوید، در واقع خوردن صبحانه ممکن است ارتباطی با کاهش وزن نداشته باشد.

اما آزمایشات نو نشان می دهد افرادی که به طور مرتب صبحانه می خورند کالری بیشتری دریافت می کنند و افرادی که از خوردن آن صرف نظر می کنند بعداً در طول روز اشتها ندارند.

آیا خوردن صبحانه باعث کاهش وزن می شود؟

براساس تحقیقات منتشر شده، افرادی که صبحانه می خوردند دچار کاهش وزن نشده اند و افرادی که از خوردن صبحانه صرف نظر کرده اند نیز شاهد افزایش وزن نبودند.

دکتر فلاویا سیکوتینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، گفت: آژانس های بهداشت عمومی و دستورالعمل های رسمی غذایی به مدت طولانی بر اهمیت خوردن صبحانه برای کاهش وزن و دستیابی به رژیم غذایی سالم تأکید کرده اند، اما این مطالعه به روشنی نشان می دهد که خوردن صبحانه ایده خوبی نیست.

تیم سیکوتینی از نتایج 13 آزمایش بالینی در کشورهای پردرآمد، عمدتاً ایالات متحده و انگلیس، از 28 سال گذشته را باهم ترکیب کرد.

این مطالعات شامل افرادی است که مرتباً صبحانه می خورند و افرادی که صبحانه نمی خورند. پنج آزمایش شامل شرکت کنندگان دارای اضافه وزن بود، بقیه افراد از هر محدوده وزنی بودند. برخی از آزمایش ها بررسی کردند که صبحانه چه تاثیری بر میزان مصرف انرژی روزانه دارد و برخی دیگر رابطه بین خوردن صبحانه و تغییرات وزن بدن را بررسی کردند.

سیچوتینی گفت، فارغ از اینکه شرکت کنندگان عادت دارند به طور مرتب صبحانه بخورند یا خیر، محققان دریافتند که افرادی که صبحانه می خورند، به طور میانه روزانه 260 کالری اضافی دارند و تمایل دارند چاق تر شوند، براساس این مقاله، افرادی که از خوردن صبحانه صرف نظر کرده اند به طور میانه 0.44 کیلوگرم [0.97 پوند] سبک تر بودند.

این نتایج حاکی از آن است که خوردن صبحانه باعث افزایش وزن صرفاً با جذب کالری بیشتر می شود. وی گفت: آزمایش های بالینی نشان می دهد که اگر مردم را به خوردن صبحانه تشویق کنند، هنوز کالری بیشتری نسبت به آنچه که بعداً در طول روز نیاز دارند، دریافت می کنند.

با این حال، وی اضافه کرد که آخرین یافته ها باید با احتیاط تفسیر شود زیرا برخی از 13 آزمایشی که در مطالعه آنها استفاده شده مدت زیادی طول نکشید و کیفیت آزمایشات فرق دارد.

برای کاهش وزن میزان کالری را کنترل کنید

سیچوتینی گفت: فکر می کنم مهمترین عامل کاهش وزن میزان کالری است که دریافت می کنید. وی گفت، افرادی که همیشه صبحانه می خورند نباید از انجام این کار دلسرد شوند. اما، افراد دارای اضافه وزن که صبحانه می خورند باید تشویق شوند میزان کالری را که در طول صبح دریافت می کنند، بشمارند و ببینند که در طول روز چطور با بقیه وعده های غذایی خود سازگار شوند.

انجمن متخصصین رژیم غذایی انگلیس توصیه می کند که 20-25٪ از نیازهای غذایی روزانه افراد باید از صبحانه آن ها تامین شود.

سیچوتینی به سی ان ان گفت: اعتقاد به خوردن صبحانه به افراد در متابولیسم بهتر موادغذایی کمک می کند و طبق مطالعات مشاهداتی قبل باعث می شود که آنها در طول روز گرسنه تر نشوند، وی اضافه کرد: این امکان وجود دارد که افرادی که صبحانه می خورند عادات سالم دیگری مانند ورزش کردن داشته باشند.

تحقیقات قبلی مزایای کاهش وزن مرتبط با وعده غذایی صبحگاهی را نشان داده است. یک مطالعه در سال 2013 به افرادی که به همان میزان کالری می خورند، نگاه داشت، اما یک گروه در ابتدای روز بخش عمده کالری را مصرف می کردند. این مطالعه نشان داد افرادی که یک صبحانه زیادی می خورند، در مقایسه با افرادی که یک شام زیادی می خورند، دو و نیم برابر وزن بیشتری از دست دادند.

به گفته سیچوتینی این باور که خوردن غذا در صبح به این معنی است که می توانید آن کالری را به طور بهتری بسوزانید، با داده هایی که تیمش جمع کرده است، پشتیبانی نمی شود.

او تاکید کرد که مردم باید از چیزی که برای بدنشان مناسب تر است، پیروی کنند. خواه هر روز صبحانه بخورند و اگر می خواهند وزن خود را کم کنند مصرف مواد غذایی را کاهش دهند، خواه اگر صبح ها گرسنه نیستند، به راحتی از وعده غذایی صبح صرف نظر کنند.

تأثیر خوردن صبحانه بر کاهش وزن به فرد بستگی دارد

کوین مورفی، استاد غدد درون ریز و متابولیسم در کالج امپریال لندن، در نامه ای به سی ان ان گفت: تجزیه و تحلیل این مطالعه نشان می دهد که خوردن صبحانه به طور میانه احتمالاً کاهش وزن را دشوارتر می کند، زیرا شما در هنگام روز کالری بیشتری دریافت می کنید.

با این حال، در حقیقت، این که آیا صبحانه کمک کننده است یا مانع تلاش شما برای جلوگیری از افزایش وزن یا کاهش وزن می شود، به فرد بستگی خواهد داشت، مورفی اضافه کرد که در این تحقیق شرکت نکرده است. اما مطمئنا افراد زیادی هستند که صبحانه خوردن برایشان دشوارتر است.

سارا کو، دانشمند علوم تغذیه در سازمان تغذیه بریتانیا، گفت که شواهد مربوط به رابطه بین خوردن یا نخوردن صبحانه و کاهش وزن مخلوط شده است.

کو در نامه اش نوشت: یافته های این بررسی ممکن است با توصیه های موجود مطابقت نداشته باشد، اما آنها عدم اطمینان فعلی در مورد رابطه بین خوردن صبحانه و افزایش وزن در ادبیات علمی را منعکس می کنند.

کو، که درگیر این تحقیق نبود، اضافه کرد که یک صبحانه سالم فقط بخشی از یک زندگی سالم و متعادل است. این امر یک فرصت خوب برای جذب مواد مغذی مهم در رژیم غذایی است، مانند فیبر موجود در غلات کامل صبحانه و کلسیم غذاهای لبنی.

منبع: رکنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2497

به "صبحانه خوردن موجب لاغری می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صبحانه خوردن موجب لاغری می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید