طب سوزنی چیست؟ درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟

به گزارش تنها پیامک، طب سوزنی چیست؟ درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟ طب سوزنی برای چه افرادی مفید است؟ طب سوزنی چه مزایایی دارد؟ طب سوزنی چه خطراتی را به همراه دارد؟ طب سوزنی چگونه کار می نماید؟ براساس تئوری طب سوزنی این نقاط خاص، بر روی مریدین هایی (Meridians) قرار دارند که یک نوع انرژی حیاتی به نام چی (qi) در آنها جریان دارند. گرچه از اواخر قرن بیستم میلادی بر روی طب سوزنی تحقیقات علمی زیادی انجام شده است اما هنوز نحوه اثر آن به درستی تعیین نشده است و بحث های زیادی در خصوص آن بین دانشمندان در جریان است. گزارش هایی که از طرف سازمان بهداشت جهانی، مرکز ملی طب مکمل آمریکا و انجمن پزشکی ایالات متحده آمریکا اعلان شده است همگی از مؤثر بودن طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها حکایت می نمایند. یک توافق کلی بین دانشمندان وجود دارد که همگی آنها معتقدند که اگر طب سوزنی از طرف یک متخصص طب سوزنی انجام گردد و سوزن های استریل مورد استفاده قرار گیرند روش بی خطری در درمان برخی از بیماری ها می باشد .

طب سوزنی چیست؟ درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟

تاریخچه استفاده از طب سوزنی در کشور چین به عصر حجر باز می گردد که در آن موقع از سنگهایی نوک تیز به نام بیان شی (Bian shi) استفاده می شد. سوزن های سنگی طب سوزنی مربوط به پنج هزار سال پیش توسط باستان شناسان در کشور چین کشف شده است .

درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟

طب سوزنی به طور کلی شامل چندین درمان هفتگی یا هر دو هفته یکبار است. بیشتر دوره ها تا 12 جلسه بطول می انجامد. یک جلسه درمانی طب سوزنی شامل انجام تست و ارزیابی شرایط بیمار، قرار دادن سوزن و مشاوره در خصوص نحوه مراقبت از خود می باشد. بیشتر جلسات حدود 30 دقیقه طول می کشد.

بسته به اینکه سوزن ها در چه محلی از بدن بیمار قرار بگیرند از وی خواسته خواهد شد که به پشت یا شکم و یا پهلو دراز بکشد. متخصص طب سوزنی باید از سوزن های استریل یکبار مصرف استفاده کند. هنگامیکه سوزن ها فرو می فرایند بیمار باید آنها را حس کند. در ابتدا بدون درد و به تدریج هنگامی که سوزن به عمق مورد نظر می رسد به شدت درد افزوده می گردد. گاهی اوقات سوزن ها پس از قرار دریافت در بدن حرارت داده می شوند یا با برق تحریک می شوند. سوزن های فرو رفته٬ حدود 20 دقیقه در بدن باقی می مانند.

طب سوزنی برای چه افرادی مفید است؟

درحالیکه طب سوزنی معمولا به تنهایی برای بعضی از بیماری ها استفاده می گردد، با اینحال گاهی بعنوان یک درمان ترکیبی توسط پزشکان در اروپای غربی و آمریکای شمالی مورد استفاده می گیرد. استفاده از طب سوزنی برای کاهش درد و تهوع پس از عمل جراحی درحال گسترش است. حتی نیروی هوایی ایالات متحده آغاز به آموزش طب سوزنی میدان جنگ به پزشکان مستقر درعراق و افغانستان در اوایل سال 2009 نموده است. استفاده از طب سوزنی، قبل و در حین عمل جراحی به میزان قابل توجهی سطح درد را کاهش می دهد و از میزان مسکن های قوی مورد استفاده بیماران می کاهد.

همانطور که پزشکان به مرور بیشتر به طب سنتی اعتقاد پیدا می نمایند، طیف وسیع تری از بیماری ها برای درمان با طب سوزنی در نظر گرفته می شوند . مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است علائم سوء هاضمه را که معمولا توسط زنان باردار تجربه می گردد درمان کند.

بعضی مطالعات نشان داده است که طب سوزنی در بعضی موارد هیچ اثر مفیدی ندارد. در مطالعات اجرا شده توسط محققان در Daejon، (بوسان، کره جنوبی) و اکستر انگلستان، متوجه شدند که طب سوزنی اثر مثبتی روی گرگرفتگی در دوران یائسگی ندارد. با این حال، طب سوزنی را برای درمان گرگرفتگی در زنانی که پس از عمل جراحی سرطان پستان با تاموکسی فن ضد استروژن درمان می گردد، پیشنهاد می نمایند.

بعضی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند در درمان کمر درد (مسائل ستون فقرات)، میگرن، دندان درد، فشار خون بالا و آرتروز (طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه برلین آلمان) و همچنین تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی موثر باشد . مطالعات دیگر نشان داده اند که طب سوزنی به زنانی که دوران قاعدگی دردناکی دارند نیز یاری کند.

بر اساس تحقیقی که اجرا شده، ورزش و درمان با طب سوزنی الکتریکی می تواند فعالیت عصب سمپاتیک را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد.

طب سوزنی چه مزایایی دارد؟

  • هنگامی که به درستی انجام گردد بی خطر است.
  • عوارض جانبی بسیار کمی دارد.
  • درمان ترکیبی بسیار موثری است.
  • در کنترل بعضی از انواع دردها موثر است.
  • ممکن است برای بیمارانی که به داروهای مسکن پاسخ نمی دهند توصیه گردد.
  • جایگزینی مفید برای بیمارانی است که نمی خواهند داروهای مسکن مصرف نمایند.

طب سوزنی چه خطراتی را به همراه دارد؟

  • این درمان برای بیمارانی که خونریزی دارند خطرناک است.
  • برای بیمارانی که داروهای رقیق نماینده خون مصرف می نمایند مضر است.
  • ممکن است در محل هایی که سوزن زده می گردد خونریزی٬ کبودی و درد ایجاد گردد .
  • سوزن ممکن است شکسته گردد و به اندام های داخلی اسیب برساند. (بسیار نادر)
  • سوزن های غیر استریل می تواند بیمار را آلوده کند.
  • در صورتیکه خیلی عمیق در قفسه سینه و یا قسمت فوقانی پشت فرو رود خطر آسیب به ریه وجود دارد. (بسیار نادر)

طب سوزنی چگونه کار می نماید؟

طب سنتی چینی معتقد است که سلامت در نتیجه تعادل هماهنگ بین ‘ yin و ‘ yan نیروی زندگی شناخته شده به عنوان Gi یا Chi است. چی به وسیله کانال های انرژی بدن انسان جریان می یابد . این کانال های انرژی و جریان انرژی به وسیله 350 نقطه طب سوزنی در بدن می توانند قابل دسترسی باشند. گفته می گردد که بیماری در نتیجه عدم تعادل نیروها در بدن است. اگر سوزن ها در نقاطی با ترکیب مناسب این دو نیرو قرار داده شوند جریان انرژی می تواند به تعادل مناسب خود برسد.

در جوامع غربی و چندین بخش دیگر از دنیا، طب سوزنی از جمله مفاهیم علوم اعصاب تعریف می گردد . نقاط طب سوزنی توسط پزشکان غربی محل هایی هستند که در آن اعصاب، عضلات و بافت های همبند را می توان تحریک کرد.

انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1620

به "طب سوزنی چیست؟ درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "طب سوزنی چیست؟ درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طب سوزنی چیست؟ درمان طب سوزنی چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید