ماجرای دخالت ساواک و هراس یاران تیم ملی چه بود؟ ، ساعت مچی، پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی

به گزارش تنها پیامک، قدیمی ها بعد از قهرمانی به تیم قهرمان چه می دادند؟ اصولا پاداش قهرمان ها در زمان های قدیم چه بوده است؟ باورش سخت است اما وقتی تیم ملی به جام جهانی 1978 صعود کرد به بازیکنان تیم تنها سکه های نقره ای دادند!

ماجرای دخالت ساواک و هراس یاران تیم ملی چه بود؟ ، ساعت مچی، پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی

به گزارش خبرنگاران، بزرگ ترهای تیم که حسابی شاکی شده بودند قصد داشتند قهر نمایند و به جام جهانی نروند اما دخالت ساواک باعث هراس آن ها شد و یاران تیم ملی در آن موقع به جام جهانی رفتند. بعدها یک ساعت رولکس پاداش صعود آن ها به جام جهانی شد. البته آن روزها بحث پاداش و حقوق به صورت رسمی اصلا مطرح نبود. وقتی یاران شاهین برای حضور در بازی های تیم خودشان بلیت می خریدند دیگر معلوم بود که تیم برنده هیچ پاداشی نمی گیرد! اما به هرحال آقاشعاع معروف در دهه 40 اولین پاداش ها را به یاران تیمش داد. فکرش را بکنید، این پاداش ها تحویل یک موتور گازی به حسین آبشناسان بود که در سال 60 رئیس فدراسیون فوتبال شد و البته اهدای یک اتومبیل زیبا به فریبرز اسماعیلی که تا آن موقع سابقه نداشت.

بزرگ ترین جایزه ای که تا سال 69 به بازیکنان داده شد یک پاداش 500 هزار تومانی بود. وقتی ایران در بازی های آسیایی 90 پکن قهرمان شد به نفرات تیم ملی 500 هزار تومان داده شد، پولی که تا آن موقع پرداختش بی سابقه بود!

جالب است بدانید که در سفرها هم پاداش هر کار و عملکرد خوبی که از بازیکنان سر می زد تا سال ها تنها یک اسکناس صددلاری بود و بس! به گذشته های دورتر برویم. اگر از شعاع معروف آغاز کردیم باید درباره تیم پاس هم بگوییم که بازیکنان بزرگ را در زمان خدمت سربازی با این وعده جذب می کرد که در شهربانی به آن ها بد نگذرد! جالب این که استقلالی ها هم بعضی از بازیکنان را با وعده فرستادن آن ها به دانشگاه و دانش سرا جذب می کرد.

اما یکی از معروف ترین جام های ورزشی در ایران، جام کوروش در سال 1350 بود. جامی که به شکلی بسیار زیبا در این سال ساخته شد و حدود یک متر میزان آن بود. جام مورد اشاره به وسیله رئیس وقت فیفا سر استنلی راس به تیم قهرمان اعطا شد.

بگذریم. روزگار ورزش ما با مسابقات و جام هایش یک حکایت خواندنی است. روزگاری که از اولین جام قهرمانی آغاز شد. جام فیروزی که از سال 1307 در فوتبال تهران رایج و خیلی زود به بوته فراموشی سپرده شد. آن وقت ها مسابقات فوتبال برگزار می شد و عشق تیم برنده دریافت جام بود! در سال 1338 تیم تاج در ملاقات با شاهین بازی اش نیمه کاره ماند اما چون خود را قهرمان جام می دانست، یارانش جام را برداشته و با خودشان بردند!

از جام فیروزی تا نهمین دوره لیگ برتر سال ها زمان گذشته است ودر همه این سال ها شکل جام های ایرانی تغییر می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3221

به "ماجرای دخالت ساواک و هراس یاران تیم ملی چه بود؟ ، ساعت مچی، پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای دخالت ساواک و هراس یاران تیم ملی چه بود؟ ، ساعت مچی، پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید