تور بمبئی: مرقع نفیس هند و ایرانی از گنجینه نسخ خطی کاخ موزه گلستان منتشر شد

به گزارش تنها پیامک، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، مرقع نفیس هند و ایرانی از گنجینه نسخ خطی کاخ موزه گلستان منتشر شد.

تور بمبئی: مرقع نفیس هند و ایرانی از گنجینه نسخ خطی کاخ موزه گلستان منتشر شد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

نسخه مرقع هند و ایرانی از گنجینه نسخ خطی کاخ موزه گلستان است که در سال 1349 به ثبت رسیده و از جمله اسناد ارزشمندی محسوب می گردد که بیانگر مناسبات فرهنگی و هنری دو تمدن بزرگ شرق است.

این اثر فاخر مجموعه ای از آفرینش های هنری بسیار زیبای عصر صفوی و گورکانی را به نمایش گذاشته و به گفته کارشناسان، چینش و تدوین این اثر در ایران اجرا شده است و چنانکه سنت جاری در فرهنگ اسلامی است، با مدح و ثنای الهی شروع میگردد. این نسخه شامل مجموعه ای مرکب از خوشنویسی استادان بنام ایرانی همانند میرعماد حسنی و نگارگران بزرگی همانند فرخ بیگ، بشنداس، بالچند و منصور نادرالعصر است.

این نسخه به همراه ضمیمه ای به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است که سرشروع این ضمیمه نفیس را بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر به رشته تحریر درآورده است. عایدی آن را نیز آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نوشته است و در ادامه، سه یادداشت با عناوین طربخانه خط و نقش از یعقوب آژند، استاد دانشگاه تهران؛ پیوستاری از تقریب هنر و معنا در دو تمدن از حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران؛ در شناخت مرقع هند و ایرانی از میلو کلیولند بیچ، مدیر سابق نگارخانه های آرتور سکلر و هنر فریر و موزه هنر هند منتشر شده است.

کتاب مرقع هند و ایرانی را مؤسسه متن فرهنگستان هنر با شمارگان هزار نسخه در قطع رحلی منتشر نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2989

به "تور بمبئی: مرقع نفیس هند و ایرانی از گنجینه نسخ خطی کاخ موزه گلستان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور بمبئی: مرقع نفیس هند و ایرانی از گنجینه نسخ خطی کاخ موزه گلستان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید