تور ترکیه ارزان: مناره های عجیب ترکیه که به دودکش پریان معروفند

به گزارش تنها پیامک، در ترکیه، مناره های سنگی عجیب و غریبی وجود دارد که در نگاه اول به نظر می رسد هنر دست افراد غیرزمینی باشد و به همین علت به دودکش پریان نیز معروف است.

تور ترکیه ارزان: مناره های عجیب ترکیه که به دودکش پریان معروفند

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

مناره های سنگی عجیب و غریبی در ترکیه وجود دارد که ظاهراً متعلق به زمان و مکان دیگری هستند. بر فراز فلات آناتولی در ترکیه مرکزی، سازه های سنگی طبیعی عجیبی از سطح زمین بیرون زده و به سمت آسمان بالا رفته است، درست مانند قصرهای کوچکی که ساخته دست ارواح هستند. اما وقتی دقیق تر به آن ها نگاه کنید، می فهمید این پری ها نبودند که در داخل این سازه های قارچی شکل زندگی می کردند.

تماشا این سازه ها، برای فکر انسان باورپذیر نیست. فکر می کنید در کدام بخش از کره زمین، انبوهی از برج های سنگی طبیعی وجود داشته باشد؟ با توجه به درها و پنجره های موجود در این سازه ها، واضح است که چرا افراد بومی و گردشگران به آن ها دودکش پری ها می گویند. اما این سازه های منحصربه فرد را پری های معمار نساخته اند و در واقع ناشی از همکاری مادر طبیعت و انسان است.

طبق اعلام نشنال جئوگرافی، خاکستر ضخیمی از فوران های آتشفشانی باستانی در منطقه، به شکل صخره های نرم درآمده است. در واقع آب و باد در کنار هم روی این فلات تاثیر گذاشته اند و فقط به عناصر سخت تر کاری نداشته اند که به شکل مخروط ها، ستون ها، سازه های قارچی شکل و دودکش ها تبدیل شده است که ارتفاع آن ها به 40 متر نیز می رسد. سپس انسان ها روی این سازه ها کار نموده و آن ها را به غار تبدیل کردند. تونل های پیچیده ای ساختند که باعث شکل گیری شهرهای زیرزمینی شد.

این منطقه که به پارک ملی گورمه معروف است، زمانی تنها راستا زمینی بین امپراتوری یونان و ایران به شمار می رفت؛ هر چند بعدها به پل ارتباطی بین امپراتوری بیزانس و رقبای آن ها در خاورمیانه تبدیل شد. به عبارتی، در این محل وابستگی های سیاسی و ملی می توانست برای افراد آن موقع مخاطره آمیز باشد. به همین علت بود که این غارها محلی عالی برای مخفی شدن افرادی بود که نمی خواستند وارد بازی خونین سیاست شوند. به مرور زمان این غارهای زیرزمینی، مفصل تر و شامل جزییات بیشتری شدند.

کاپادوکیه، محلی فوق العاده برای بالون سواری به شمار میرود، از فراز آسمان، چشم اندازی معرکه نسبت به این سازه ها خواهید داشت و می توانید فوران آتشفشان در سالیان دور، باد و مداخله انسان را به خوبی مشاهده کنید؛ پس در سفر به ترکیه آن را از دست ندهید. کاپادوکیه نه تنها پناهگاه مردم بومی بوده است، بلکه دودکش های منطقه برای پناهجویان به خصوص پناهجویان مسیحی که از آزار و اذیت رومی ها فرار می کردند نیز محل امنی محسوب می شد. به این ترتیب هزاران نفر به ترکیه گریختند و غارهایی را حفر کردند که در نهایت منجر به شکل گیری شهرهای زیرزمینی نظیر کایماکلی و درینکویو شد.

در نگاه اول شاید به نظر برسد که این غارها بدون هیچ دانشی ساخته شده اند، اما واقعیت چیز دیگری است. این منطقه ها مسکونی با اینکه در زیرزمین قرار دارند اما محل سکونت تعدادی از معماران و هنرمندان چیره دست آن موقع بوده است. کلیساهای زیبای عصر بیزانس را خواهید دید که با موزاییک ها و نقش برجسته های مذهبی تزیین شده است و با تابش نور خورشید از پنجره های غار، روشن می گردد. بسیاری از غارها به هتل هایی برای زندگی غارنشینی در قرن 21 تبدیل شده اند و حتی می توانید در یکی از اتاق های این هتل ها اقامت کنید.

منبع: کجارو
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2326

به "تور ترکیه ارزان: مناره های عجیب ترکیه که به دودکش پریان معروفند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: مناره های عجیب ترکیه که به دودکش پریان معروفند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید