نوروز 98 را در دیدنی های بیستون تجربه کنید

به گزارش تنها پیامک، با آمدن نوروز همه چیز تغییر می نماید و رو به راه می گردد. کهنه ها را دور می ریزیم و آزاد و رها به پیشواز بهاری دیگر می رویم. در این نوشته قصد من، همراهی با شما در شهری زیبا با مردمانی خون گرم است. شهر کرمانشاه، دیار ساده دلانی عاشق بوده که در غرب ایران زیبای ما واقع شده است و می تواند، میزبان خوبی برای شما و عزیزانتان در ایام بهار باشد. این بار شما را به ملاقات محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون می برم، ملاقاتی که ارزش انتظار را دارد. با من و همگردی برای ملاقات از سنگ نبشته بیستون همراه شوید که همراهی شما در بیستون کرمانشاه افتخار ماست.

نوروز 98 را در دیدنی های بیستون تجربه کنید

کوهی تاریخی با داستانی زیبا

نوروز می تواند در کنار کتیبه بیستون کرمانشاه ماندگار گردد. کوه بیستون یکی از قله های سرفراز پرآو کوهی در نزدیکی شهر بیستون و در 32 کیلومتری شرق شهر کرمانشاه قرار گرفته است. نام این کوه زیبا از واژه بغستان به معنی صندلی خدایان می آید. احتمالا نام باستانی آن باگاستانا هست. این کوه زیبا، در کناره یک راه باستانی پر رفت و آمد قرار داشته و این راه محل عبور کاروان های نظامیان از شهرهای بابل و شهر بغداد به سوی کوه های زاگرس بوده است. کوهی تاریخی و زیبا که قرن هاست صدای ضربات تیشه فرهاد، آن پادشاه سرزمین عشق و پاکی را در دل دارد و گواه عشق پاکی است که بین شیرین و فرهاد بوده و ادبیات ایران زمین وام دار آن است. داستان این عشق زیبا این گونه است که خسرو پرویز پادشاه ایران، عاشق شیرین بود و شخصی به نام فرهاد نیز دلباخته شیرین شد. فرهاد، بی آنکه از خسرو هراسی به دل راه دهد، برای شیرین نامه های عاشقانه فرستاد. شیرین ابتدا قصد داشت او را از خود براند، ولی بالاخره او هم عاشق فرهاد شد. خسرو زمانیکه از این داستان آگاه شد، فرهاد را تبعید کرد و به او فرمان داد که اگر در بیستون چاهی بکند و به آب برسد از سر راه او و شیرین کنار می رود. فرهاد، سال ها به عشق شیرین به کندن کوه مشغول شد تا اینکه روزی ارتش ایران را دید که از پای کوه بیستون رد می شدند. او از ارتش در خصوص خسرو سئوال کرد و آن ها گفتند که خسرو هنوز شاه ایران زمین است و شیرین همسر اوست. فرهاد از این شنیده مسرور شد زیرا او سالیان سال از شیرین خبری نداشت. او نیمی از کوه را کنده بود و هنوز به آب نرسیده بود. چقدر باید می نماید تا به عشق خود برسد؟ او برای بدست آوردن محبت خسرو، سنگ نگاره بزرگی در کوه کند تا بزرگی و عظمت خسرو را نشان دهد. او همچنان به شیرین فکر می کرد و چاه را به اتمام رساند و به آب رسید. تیشه خود را کنار گذاشت و برای خسرو پیغام فرستاد. خسرو که پیر شده بود و دیگر جوانمردی گذشته را نداشت، زنی سالخورده را نزد فرهاد فرستاد تا به این عاشق خسته بگوید که شیرین مرده است. فرهاد که پس از سال ها رنج، توقع این خبر را نداشت، خشمگین شد و تیشه اش را برداشت و بر سر خود زد و درجا مرد. از طرفی شیرین هم که این خبر را شنید، خود را به پای کوه رساند و در کنار فرهاد جان سپرد. این کوه زیبا داستان این عشق را در خود جای داد تا نسل ها داستان این عشق آسمانی را بشنوند.

کوه بیستون کرمانشاه | داستان عاشقانه فرهاد و شیرین

سنگ نبشته بیستون، کتیبه ای ارزشمند و تاریخی

سنگ نبشته بیستون، بزرگترین سنگ نبشته دنیا و از آثار هخامنشیان بر دامنه کوه بیستون است. سنگ نبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ دنیا و مهمترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان بوده که داستان فتح داریوش شاه و به بند کشیدن یاغیان را نمایش می دهد. این سنگ نبشته تاریخی و ارزشمند، در سال 2006 در فهرست دنیای یونسکو به ثبت رسید. ساخت سنگ نبشته بیستون به گونه ای است که سنگ تراشان به این کوه می رفتند و پس از سرانجام کار پلکان مورد استفاده خود برای رسیدن به بالای کوه را به منظور غیرقابل دسترس کردن اثر تراش داده شده از بین می بردند. سنگ نبشته بیستون بر سنگ هایی از جنس آهک تراش خورده که از آثار رنگ قهوه ای مانندی که پس از همراه شدن با ذرات اکسیده شده آهک و همچنین بقایای سربی که در چند سطر نخست اثر دیده شده، به نظر می آید در سرانجام کار برای افزایش طول عمر اثر تمام نمای آن را با موادی ناشناخته پوشانده اند. سنگ نبشته بیستون به سه زبان ایلامی، بابلی و فارسی باستان نوشته شده و دیدنی و تاثیر گذار است.

نقوش زیبای بیستون کرمانشاه

نقش برجسته یکی از این نقوش زیبا و دیدنی در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون است که ارتفاع آن 7 متر و 80 سانتی متر و طول آن 22 متر بوده و در مرکز آن 5 ستون به خط میخی فارسی باستان دیده می گردد. متن فارسی باستان جمعا 525 سطر داشته و بر روی پنج ستون آن اهورامزدا بر روی صفحه برآمده ای قرار گرفته است. اهورامزدا با چهره انسانی و از میان انوار خورشید مشاهده می گردد. بر روی سر او یک تاج زیبا با شاخ هایی قرار گرفته که نشانه و رمز خدایی بودن اوست. اهورامزدا، دست چپش را با حلقه ای به سوی داریوش دراز نموده و به این ترتیب مشغول انجام مراسم برای به قدرت رسیدن داریوش است. وی با دست راستش خیر و برکت برای داریوش می خواهد. داریوش تاج پادشاهی بر سر دارد و داست راستش به حالت دعا و راز و احتیاج به سوی اهورامزدا دراز بوده و با دست چپش کمانی را گرفته است. از سمت چپ در پشت سر داریوش دو نفر از درباریان نیزه دار و کماندار ایستاده اند. قسمتی از سنگ نبشته بیستون در زمان دو جنگ دنیای موقعی که سربازان از کنار آن عبور نموده، تبدیل به ویرانه شده است.

آثار ارزشمند و دیدنی که می توان در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون مشاهده کرد

از جمله آثار دیگری که توجه علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی را در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون به خود جلب می نماید، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1. گوردخمه برناج که گوردخمه ای کوچک از دوران مادها تا دوران ساسانی است و با فاصله زیادی در سمت راست کتیبه داریوش اول و در ارتفاعی پایین تر از آن قرار گرفته است. 2. غارهای بیستون که در دامنه کوه بیستون به نام های مرتاریک، مر دو در، مرخر و شکارچیان وجود دارد که همگی مربوط به دوره پارینه سنگی هستند و مواردی چون استخوان های انسانی و جانوری و ابزارهای سنگی و استخوانی در آن ها کشف شده است. گمان می رود که شکارچیان از این غار به عنوان پناهگاه موقت استفاده می نموده اند. 3. پل خسرو که پلی با حدود 150 متر طول و 7 متر عرض در جنوب غربی شهر بیستون و روی رودخانه گاماسیاب است. نام و سبک معماری آن نشان می دهد که در اواخر دوره ساسانی و احتمالا در دوره خسرو دوم ساخته شده است. 4. مجسمه هرکول که مجسمه ای در پایین کوه بیستون و در سمت راست کتیبه داریوش است. این مجسمه که خدای جنگ یونان را نشان می دهد، در سال 153 پیش از میلاد ساخته شده است. این مجسمه در بیستون کرمانشاه در سال 1337 خورشیدی و هنگام ساخت جاده همدان به کرمانشاه در بیستون کرمانشاه کشف شد. 5. کاروانسرای بیستون که از آثار دوره صفوی در بیستون کرمانشاه است و ساختمان آن در دوره شاه سلیمان و به همت شیخ علی خان زنگنه به سرانجام رسید. این بنا، در دهه های اخیر به عنوان پاسگاه و زندان مورد استفاده بوده است. 6. کاخ ناتمام ساسانی که پایین کوه بیستون قرار گرفته است و سبک معماری آن نشان می دهد که از آثار اواخر دوره ساسانی است که به علل نامعلوم نیمه کاره رها شد.

کلام سرانجامی

نکته های اصلی بیستون کرمانشاه که ما در متن بدان اشاره نمودیم به این توضیح است: معرفی داریوش از زبان خودش، دودمان هخامنشی، چگونگی پادشاهی هخامنشیان، شیوه حکومت داریوش، مرگ کمبوجیه، طغیان گئوماتا و کشته شدن او، شورش و طغیان در بسکمک از سرزمین ها و سرکوبی آن ها، پیروزی هایی که در نوزده نبرد نصیب داریوش شده است، چگونگی استقرار آرامش و امنیت در ایران، رد ادعاهای یاغیان ضدحکومت، هشدار نسبت به دروغگویی، دفاع از راستی و راستگویی، دعای نیک در حق مردم، سپاسگزاری داریوش از کمک اهورامزدا در غلبه بر معارضان و اندرز به شاهان آینده و کسانی که سنگ نبشته بیستون را می خوانند. به سرانجام آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است. دوستان عزیز و همراهان من، امیدوارم که متن بیستون کرمانشاه کمک رسان شما برای قرار دادن این دیدنی بی همتا در برنامه ریزی مسافرت های نوروز 98 باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 889

به "نوروز 98 را در دیدنی های بیستون تجربه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز 98 را در دیدنی های بیستون تجربه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید