همه چیز درباره تراموا!

به گزارش تنها پیامک، شاید خیلی از شما تجربه جابجایی با تراموا رو در کشور های مختلف جهان داشته باشید و شاید هم هنوز آشنایی زیادی با تراموا ها ندارید… اما باید بدونید که تراموا ها در واقع قطار های برقی هستند که از روی ریل های مشخصی در خیابان حرکت می نمایند و در کشور های زیادی برای جهت های درون شهری و بین شهری مورد استفاده قرار می گیرند. این واگن های برقی طول کوتاه ترین نسبت به قطار ها دارند و در خیلی از جهت ها ممکنه از ریل قطار ها هم عبور نمایند.

همه چیز درباره تراموا!

در آمریکا به تراموا ها تراموای شهری (streetcar) یا ترولی گفته میشه و بیشتر اون ها برای حمل بار و مسافر طراحی شده. نیرویی که این ماشین ها استفاده می نمایند از برق تامین میشه و برخی گونه های قدیمی تر با بنزین و گاز کار میکنه و جالبه بدونید که اولین نوع این قطار ها با اسب و قاطر حرکت می کرد و بعد ها با پیشرفت کم کم سیستم های برقی جایگزین اون شد. در این مقاله با خبرنگاران می خوایم تا با همه چیز درباره تراموا بیشتر آشنا بشیم و از تاریخچه و مدرن ترین نوع اون در کشور های مختلف اطلاعات مفیدی کسب کنیم.

تاریخچه تراموا:

ترامواها به نوعی قطار شهری گفته میشه که برای اولین بار از سال 1807 در راه آهن Swansea & Mumbles بریتانیا به وجود اومدند و از مبتدی ترین نوع اون ها بودند که از اسب و قاطر برای کشیدن واگن ها استفاد میشد. بعد از اون تراموا های اسب بخار درست بعد از انواع تراموایی که واگن های اون به وسیله حیوانات کشیده میشد، در قرن 19 معرفی شدند و انواع برقی این واگن ها از سال 1881 در آلمان رونمایی شد. این تراموا ها در جهت های معینی از ریل ها برای جابجایی استفاده می نمایند و معمولا نسبت به قطار، کوتاه تر و سبک تر هستند و خیلی از اون ها سیستم های دوگانه ای برای تامین نیرو دارند و گاهی برای حمل مسافر و گاهی هم باربری مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از تراموا

قبل از هر چیزی باید بدانید که تراموا ها نسبت به سایر وسایل حمل و نقل آلودگی کمتری در محیط ایجاد می نمایند و هیچ دودی از خود خارج نمی کند و سر و صدای کمتری داره. از مهم ترین خصوصیت های دیگه اون اینه که برای جهت های طولانی معمولا جایگاه های بیشتر و فضای ایستادن کمتری داره و در جهت های نزدیک برعکس این موضوع که برای نشستن فضای کمتر و برای ایستادن فضای بیشتری در اون تدارک دیده شده. به علاوه سهولت دسترسی به ایستگاه ها و حرکت در جهتی معین و دور از ترافیک شهری از مزیت های دیگه تراموا ها به حساب میاد.

بزرگ ترین شبکه تراموای جهان در ملبورن

باید بدونید که بزرگ ترین شبکه تراموا در تمام جهان در ملبورن، مرکز استان ویکتوریا در استرالیا قرار گرفته که از می سال 2017 توسعه پیدا کرد و با 250 کیلومتر طول، 493 تراموا، 24 جهت و 1763 ایستگاه گسترده ترین شبکه تراموا را دارد که بعد از اون شبکه ترموای سن پترز بورگ با این عنوان شناخته میشد. در ملبوزن تراموا به عنوان دمین وسیله حمل و نقل عمومی بعد از قطار به حساب میاد و از سال 2017 تا 2018 تقریبا بیشتر از 200 میلیون سفر با اون صورت گرفته. تراموا در این شهر از سال 1885 فعال بوده و خط تراموای الکترونیکی در این شهر از سال 1889 افتتاح شد و بعد از بسته شدن در سال 1896 بار دیگر در سال 1906 بازگشایی شد.

برترین تراموا های جهان را بشناسید!

1- ژنو

تراموا در شهر ژنو که شهری بدون مترو هم هست یکی از مهم ترین شبکه های حمل و نقل عمومی به حساب میاد و معمولا در بیشتر قسمت های شهر ایسگاه داره و شما محبور نیستید که جهت زیادی برای سوار شدن اون طی کنید و یا اینکه مثل لوازم حمل و نقل دیگه ساعت ها در ترافیک شهری بمونید.

2- استانبول

استانبول شهر پر از فرهنگ که جهانی غرب و شرق رو در هم آمیخته و تاریخ در هر گوشه و کنار اون رخنه نموده. این شهر 3 خط تراموای اصلی داره و استفاده از این وسیله نقلیه در استانبول یکی از برترین راه ها برای کشف جهانی فرهنگ ها و تماشای های این شهر به حساب میاد. در استانبول می تونید با تراموای خط 1 یا Kabataş-Bağcılar تا گرند بازار، کاخ توپکاپی، ایا صوفیه، مسجد آبی برید و از تماشا یهای مجذوب کننده شهر لذت ببرید.

3- ملبورن

شهر های سیدنی، پرت و کانبرا همگی برنامه راه اندازی شبکه تراموا رو در سال تازه دارند. اما ملبورن مدت زیادیه که از این سیستم برای حمل و نقل عمومی استفاده می کنه و با داشتن بزرگ ترین شبکه تراموا در تموم جهان معروفیت زیادی از این نظر داره. بیشتر جهت های شهری و با فاصله های کم و نزدیک به هم در این شهر به تراموا مجهز شده و یکی از پرطرفدار ترین وسایل حمل و نقل در ملبورن به حساب میاد.

4- کازابلانکا

شاید تراموا اولین چیزی نباشه که با شنیدن نام کازابلانکا یاد اون بیفتید اما باید بدونید که خط تراموای این شهر بین جهانگرد ها و مردم محلی طرفدارای زیادی داره و یکی از راحت ترین روش ها برای جابجایی شهری به حساب میاد که در کمترین زمان و با هزینه های قابل قبول خیلی راحت افراد رو در خیابان های مختلف شهر جابجا می کنه.

5- آمستردام

برای گشتن در خیابان های مختلف آمستردام تنها دو راه وجود داره. اول اینکه با دوچرخه آغاز به گشتن کنید و اگه دنبال راه سریع تری هستید از تراموا بهره ببرید. این شهر با داشتن دو شبکه تراموا شما رو دقیقا همونجایی که میخواید پیاده میکنه و اگه فقط یک کارت یک روزه بخرید می تونید با اون از هر نقطه ای از شهر که میخواید تماشا کنید و لذت ببرید.

6- تورنتو

تورنتو شهری که بزرگ ترین شبکه تراموا در تموم آمریکا رو داره و برخلاف بقیه شهر های آمریکای شمالی تراموا به عنوان مهم ترین وسیله حمل و نقل هم برای جهانگرد ها و هم محلی ها مورد استفاده قرار می گیره و 11 خط تراموا در قسمت های مختلف شهری داره که حمل و نقل با این وسیله نقلیه رو در هر نقطه ای از شهر راحت تر نموده.

منبع: گردگرد
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2264

به "همه چیز درباره تراموا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره تراموا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید