چرا دوست داریم چراغ LED اعلانات به گوشی های هوشمند برگردد؟

به گزارش تنها پیامک، سال ها بود که گوشی های هوشمند با چراغ LED چشمک زن به عنوان چراغ اعلانات راهی بازار می شدند. اما متأسفانه این روزها محصولی با این قابلیت عرضه نمی گردد.

چرا دوست داریم چراغ LED اعلانات به گوشی های هوشمند برگردد؟

چراغ LED کوچک که غالبا برای باخبر ساختن کاربر از پیغام های دریافتی، اندازه شارژ گوشی و… کاربرد داشت، فوق العاده هم کاربردی و محبوب بود اما نمی دانیم چه اتفاقی افتاد که دیگر شاهد به کارگیری آن در گوشی های هوشمند نیستیم. اکنون چند سال است که وقتی یک محصول راهی بازار می گردد، اصلا خبری از چراغ LED در آن نیست.

این روزها نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران به وسیله بستری که گوشی های هوشمند برایمان فراهم نموده اند متفاوت از گذشته شده است. در گذشته گوشی ها یک هدف داشتند و آن هم این بود که امکان برقراری تماس بین کاربران را به فرایندی بسیار ساده تبدیل می کردند. اما اکنون کاربران ترجیح می دهند به جای تماس گرفتن، پیغامک ارسال نمایند که هم راحت تر است و هم هزینه کمتری می برد. اما اگر یک روز متوجه پیغام های ارسالی نباشید، باید حتما گوشی را برداشته، قفل آن را باز کنید و ببینید آیا پیغامی ارسال شده است یا خیر. یا اینکه مثلا قابلیتی را فعال کنید که به موجب آن، گوشی هنگامی که پیغام ارسال گردد اما کاربر آن را نبیند یا نخواند، به محض اینکه گوشی را بلند کند یک لرزش احساس خواهد نمود که نشان دهنده خوانده نشدن آن پیغام است.

روش های آگاه شدن از اینکه آیا پیغامی یا اعلانی داریم یا خیر همواره این طور نبوده است. در واقع در این زمینه وقتی به عقب نگاه می کنیم می بینیم که گویی از گذشته به آینده سفر نموده ایم. در گذشته گوشی ها از چراغ LED بهره می بردند که تقریبا می توان گفت در بیش از 90٪ گوشی های هوشمند حضور داشت تا بدین ترتیب کاربران بتوانند از اینکه پیغامی دارد آگاه شوند. البته بعضی ها شاید معتقد باشند چراغ LED گوشی در این دوره که نمایشگر همواره روشن مد شده اصلا کاربردی ندارد. تا حدودی درست است چرا که وقتی می توانیم بدون تعامل با گوشی، به اینکه اصلا چه کسی به ما پیغام داده دسترسی داشته باشیم، چرا باید در پی چراغ LED باشیم؟

البته نویسنده وب سایت منبع می گوید این روزها اصلا به چراغ LED فکر هم نمی نماید اما یک گوشی بسیار زیبا، نو و خوش ساخت با نام اوپو رینو 7 پرو توانسته با بهره مندی از این قابلیت که در یک جای عجیب و غریب و دور از انتظار روی پنل پشتی تعبیه شده، نظر مثبت او را به خود جلب کند. این گوشی 6.5 اینچی است و حاشیه بسیار کمی هم دارد. یعنی در واقع اگر شرکت می خواست چراغ LED را در اطراف آن تعبیه کند، فضای خالی در اختیارش قرار نمی گرفت. در نتیجه تصمیم گرفت روی پنل پشتی گوشی تمرکز کند. به همین دلیل هم هست که اوپو رینو 7 پرو در در اطراف ماژول دوربین خود، چراغ LED اعلانات دارد.

تصویر بالا مربوط به گوشی اوپو رینو 7 پرو است. یک محصول که طبق استاندارد طراحی گوشی در سال 2022، عجیب به نظر می رسد. حداقل روی پنل پشتی که این طور است. شاید با خود فکر کنید قرارگیری چراغ LED روی پنل پشتی ایده ای فقط جهت تبلیغات باشد اما به نظر می رسد این طور نیست. حداقل در دوره ای که با حذف حاشیه، امکان قرارگیری این چراغ LED در پنل جلو وجود ندارد، قرارگیری آن در پنل پشتی اصلا مشکل خاصی نخواهد داشت. خوشبختانه این چراغ آن قدری پرنور هست که حتی اگر در نور روز هم باشد می توانید ببینید که آیا اعلانی دارید یا خیر.

بعضی از کاربران این روزها قابلیت Edge Lighting را فعال می نمایند تا زمانی که یک اعلان دریافت می گردد، گوشه های نمایشگر نوری از خود به نمایش بگذارد. یا مثلا در نمایشگر همواره روشن آن ها این اعلانات قرار بگیرند. اما مشکل اینجاست که شما می خواهید مثلا از فاصله چندمتری گوشی خود را نگاه کنید تا اگر اعلانی بود به سمت آن بروید. در این صورت نمایشگر همواره روشن خیلی به کارتان نخواهد آمد. از طرفی اگر با قابلیت نرم افزاری بخواهید برای چند ثانیه اول، نمایشگر را طوری تنظیم کنید که در صورت وجود اعلانات، نور بدهد، بعد از چند دقیقه که سراغ گوشی بروید خبری از آن نور نخواهد بود. اینجاست که یک چراغ LED مجزا باید با همین یک هدف خاص درون گوشی وجود داشته باشد تا بتواند مادامی که آن اعلان را مشاهده نکردید، از خود نور ساطع کند.

البته روشی که اوپو در نظر گرفت خیلی هم عالی و کامل نیست. برای مثال شرکت تصمیم گرفت فقط یک رنگ آبی را برای این چراغ در نظر بگیرد اما خیلی بهتر می شد اگر این نور ترکیبی از رنگ های RGB می بود. هر چند وجود آن حتی در این رنگ خیلی بهتر از این است که اصلا شاهد چنین چیزی در گوشی ها نباشیم.

چراغ اعلانات؛ LEDهای کوچک و ارزشمندی که فراموش شده اند!

از گلکسی نوت 10 به بعد دیگر هیچ یک از پرچم دارهای سامسونگ از چنین قابلیتی بهره مند نشدند تا همین الان که سری گلکسی S22 به بازار عرضه شده. در این گوشی ها هم خبری از این قابلیت نیست. سایر شرکت های فعال در زمینه فراوری گوشی های هوشمند هم دیگر در گوشی های خود چراغ LED تعبیه نکردند که علت اصلی آن، اختصاص بخش بزرگی از پنل جلو به نمایشگر است. آن ها می خواهند پنل جلو هر چه که پیش می رویم بیشتر به نمایشگر تعلق داشته باشد و برای این کار حتی دوربین سلفی را هم می خواهند به زیر نمایشگر ببرند.

در گذشته، برای مثال در سال 2010، چراغ های LED مجزایی که در گوشی های هوشمند تعبیه می شدند در واقع بخشی جدانشدنی از طراحی این محصولات به حساب می آمدند. اگر به خاطر داشته باشید، سونی اکسپریا SP در پایین ترین بخش نمایشگر خود از یک نوار LED بهره می برد که امکان تنظیم آن با صدای موسیقی گوشی هم وجود داشت. سونی به مرور یک API طراحی کرد که به توسعه دهندگان این امکان را می داد تا اپلیکیشن های خود را با این نوار LED تنظیم نمایند و به همین دلیل خیلی زود، این نوار LED تبدیل شد به چراغ اعلانات.

سونی این روزها گوشی های زیادی دارد که حاشیه اطراف نمایشگر آن ها آن قدر زیاد هست که بتوان چراغ LED را حتی به شکل نواری در آن ها تعبیه کرد. برای مثال اکسپریا 1 مارک 3 یا اکسپریا 5 مارک 3 هر دو گوشی از حاشیه در اطراف نمایشگر برخوردار هستند اما سونی دیگر از این قابلیت خوب در گوشی هایش بهره نمی برد. از طرفی این محصولات در بازارهای جهانی هم در دسترس قرار نمی گیرند. بنابراین به نظر می رسد باید کم کم این چراغ های LED مجذوب کننده را فراموش کنیم.

البته این روزها اپلیکیشن هایی هستند که از پتانسیل های نمایشگرهای LED استفاده نموده و آن را به نوعی به چراغ اعلانات تبدیل می نمایند اما این کار باعث افزایش چشمگیر مصرف انرژی می گردد. AodNotify که یکی از اپلیکیشن های معروف در این زمینه است اعتراف کرد مصرف باتری در نتیجه استفاده از آن به اندازه 1 الی 2 درصد در هر ساعت افزایش پیدا می نماید. این یعنی بعد از گذشت 5 ساعت، 10٪ از ظرفیت باتری گوشی شما فقط به خاطر این اپلیکیشن مصرف می گردد. این فقط در صورتی ارزش دارد که در بیشتر مواقع در طول روز گوشی شما زیر شارژ باشد. حتی در آن صورت هم اگر خوب دقت کنید می بینید که باز هم نمی توان نمایشگر را برای اینکه ما را از اعلانات باخبر کند با این اپلیکیشن ها روشن نگه داریم.

با در نظر گرفتن تمام موارد بالا، آیا فکر می کنید چراغ LED باید به گوشی های هوشمند بازگردد؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2745

به "چرا دوست داریم چراغ LED اعلانات به گوشی های هوشمند برگردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دوست داریم چراغ LED اعلانات به گوشی های هوشمند برگردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید