چه مدت باید مدیتیشن کنید تا برترین نتیجه را بگیرید؟

به گزارش تنها پیامک، مدیتیشن یک تمرین ارزشمند برای افراد با هر پیشینه ای است. اما دانستن اینکه چقدر باید در روز مدیتیشن کنید، می تواند چالش برانگیز باشد. ایده خوب آن است که با مدت زمان کم آغاز کنید و آهسته آهسته آن را افزایش دهید. اگر به این شکل عمل کنید، نتایج آن را به مرور زمان خواهید دید.

چه مدت باید مدیتیشن کنید تا برترین نتیجه را بگیرید؟

اما اگر مبتدی باشیم یا به منظور کاهش اضطراب مدیتیشن کنیم، چه مدت زمان را باید به آن اختصاص دهیم؟

در این مقاله از خبرنگاران مگ، مدت زمان لازم برای مدیتیشن مبتدی ها، مدیتیشن برای کاهش اضطراب، تعداد جلسه در یک روز و برترین زمان مدیتیشن را با هم آنالیز می کنیم.

برای تماشا نتایج چه مدت باید مدیتیشن کرد؟

بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در مجله تحقیقات رفتاری مغز (Behavioural Brain Research) منتشر شد، مدیتیشن به مدت 13 دقیقه در روز و هشت هفته منجر به کاهش حالت منفی خلقی، افزایش توجه، بهبود حافظه در کارکرد و یادآوری رویدادها، کاهش اضطراب و کاهش استرس می گردد. بعلاوه این مطالعه نشان داد شرکت نمایندگانی که به مدت هشت هفته تمرین مراقبه داشتند، نتایج قابل توجهی نسبت به افرادی که به مدت چهار هفته تمرین کردند، رقم زدند.

اگر چه این مطالعه به تنهایی کافی نیست، اما متخصصان معتقدند که برای تماشا فواید مراقبه، باید حداقل 10 دقیقه در روز را به این تمرین اختصاص دهید. با این حال، هر فرد به طور متفاوتی به اثربخشی مدیتیشن پاسخ می دهد.

بنابراین اگر فکر می کنید 10 دقیقه در روز اثربخشی کافی برای شما ندارد، بهتر است زمان های طولانی تری را به مراقبه اختصاص دهید.

یک مبتدی چه مدت باید مدیتیشن کند؟

یک مبتدی در آغاز ممکن است تنها پنج دقیقه در روز مدیتیشن کند. آغاز با پنج دقیقه باعث ایجاد عادت در شما می گردد. بعلاوه به شما یاری می نماید بدون ایجاد فشار زیاد، به تمرین مراقبه خود متعهد شوید. این کار منجر به کاهش سطح استرس و آسان تر شدن مدیتیشن برای مبتدیان می گردد.

به علاوه، آغاز با پنج دقیقه در روز به شما یاری می نماید تا درک بهتری از زمان مورد احتیاج برای مدیتیشن خود داشته باشید. اگر پنج دقیقه برای شما زمان زیادی است، سعی کنید با زمان کمتری آغاز کنید و هر هفته یک دقیقه بیشتر به آن اضافه کنید تا در نهایت به زمان مورد نظر خود برسید.

آیا 10 دقیقه مدیتیشن در روز کافی است؟

پاسخ به این سوال به هدف و سبک مدیتیشن شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید و مایلید استرس خود را کاهش دهید، 10 دقیقه در روز کافی است.

با این حال، اگر در پی تمرکز بیشتر روی آرامش و افزایش تمرکز هستید، ممکن است 30 دقیقه زمان مناسبی باشد. زیرا برای بعضی حرکات کششی سبک و بعلاوه تکنیک های تنفسی زمان کافی خواهید داشت. به یاد داشته باشید که هر مدت زمانی برای مراقبه خود در نظر گرفتید، حتما به صورت روزانه به آن پایبند باشید.

چند بار در روز باید مدیتیشن کرد؟

در حالت ایده آل، بهتر است حداقل یک بار در روز مدیتیشن کنید. ثبات مهم ترین چیزی است که مبتدیان باید روی آن تمرکز نمایند. مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه مدیتیشن می نمایند، بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی دهند، به برنامه های معمول خود پایبند هستند و از آن سود بیشتری می برند.

چه زمانی باید مدیتیشن کرد؟

برترین زمان برای مدیتیشن به عوامل مختلفی از جمله برنامه شما بستگی دارد. مطمئن شوید زمانی را انتخاب می کنید که برترین احساس را دارید و به احتمال زیاد به روال خود پایبند می مانید.

سوالی که پیش می آید این است که آیا بهتر است اول صبح بعد از بیدار شدن مدیتیشن کنیم؟

پاسخ هم بله و هم خیر است. در واقع این موضوع بستگی به نوع مدیتیشنی دارد که می خواهید تمرین کنید.

بسیاری از مردم دریافتند که مراقبه صبحگاهی به دو علت برترین زمان است:

  • این تمرین یک راه خوب برای آغاز روز با توجه و تمرکز بالا است.
  • قبل از غوطه ور شدن در روتین روزانه، به شما زمانی برای آرامش و رسیدگی به خود می دهد.

در مقابل، ممکن است تمرین مراقبه را در بعدازظهر یا شب ترجیح دهید. زیرا زمان آرامی برای انجام این کار است. این زمان ها به متعادل کردن تمام اطلاعاتی که در طول روز دریافت نموده اید یاری می نماید.

پس زمان های متفاوت را امتحان کنید تا به برترین زمان برای خود برسید.

برای برطرف اضطراب، باید چه مدت مدیتیشن کرد؟

اگر با اضطراب زندگی می کنید، کاهش استرس مبتنی بر فکر آگاهی (MBSR) نوعی مدیتیشن است که می تواند به شما یاری کند. این روش شامل 45 دقیقه تمرین فکر آگاهی در روز است.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 در مجله تحقیقات روان تنی (Journal of Psychosomatic Research) به آنالیز سیستماتیک MBSR پرداخت. نتایج نشان داد که مدیتیشن تأثیر زیادی بر استرس، اضطراب، افسردگی، پریشانی، کیفیت زندگی، و تأثیر جزئی بر فرسودگی شغلی دارد.

اگر چه نتایج این مطالعه امیدوارنماینده است، اما انجام MBSR ممکن است برای بعضی افراد عملی نباشد. روش دیگر این است که در طول روز، 45 دقیقه را به بخش های کوچک 10 دقیقه ای تقسیم کنید.

چند وقت یک بار باید مدیتیشن کرد؟

پاسخ این سوال به شما بستگی دارد. برای بعضی افراد، انجام این تمرین تنها یک بار در روز کافی است. در حالی که بعضی افراد احتیاج به یک جلسه کوتاه در صبح و یک جلسه در عصر دارند.

به طور کلی، مراقبه بیش از یک بار در روز، منجر به مدیریت بیش از حد فکر کردن (Overthinking) می گردد و فکر را در طول روز آرام و بدون استرس نگه می دارد. بهتر است قبل از اضافه کردن مدیتیشن به روتین روزانه، روش های مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مفید است.

چه مدت طول می کشد تا مدیتیشن مغز را تغییر دهد؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که تحقیقات در این زمینه، همچنان در حال اجرا است. اما یک مطالعه منتشر شده در مجله آنالیز های علوم اعصاب و زیست رفتاری (Neuroscience and Biobehavioral Reviews) نشان داد که مدیتیشن کردن در یک بازه زمانی، می تواند باعث تغییرات فیزیکی در مغز گردد. از طرفی دیگر، مربیان مراقبه معتقدند که این تمرین تغییرات فیزیکی خاصی در مغز ایجاد نمی نماید. اما این مربیان می گویند که حتی فقط چند دقیقه تمرین مراقبه در روز، مزایای زیادی دارد و منجر به هوشیاری بیشتر شما در طول روز می گردد.

سخن پایانی

اگر به تازگی مدیتیشن را آغاز نموده اید، احتیاجی نیست هر روز ساعت ها برای انجام آن خود را تحت فشار قرار دهید. تنها صرف 10 دقیقه در روز، پیش از وعده ناهار یا قبل از خواب کافی است تا فواید مدیتیشن را به بدن و فکر خود منتقل کنید.

تمرین مراقبه حداقل یک بار در روز به مدیریت افکار و آرامش فکر یاری می نماید و باید آن را تبدیل به یک عادت کنید و به روتین روزمره خود راه دهید. شما همواره باید بعد از جلسه مراقبه احساس شادابی و آرامش داشته باشید، نه احساس خستگی و فرسودگی. به یاد داشته باشید که تسلط بر هنر مدیتیشن زمان بر است. شکیبا باشید و اجازه ندهید این زمان طولانی شما را ناامید کند.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3211

به "چه مدت باید مدیتیشن کنید تا برترین نتیجه را بگیرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه مدت باید مدیتیشن کنید تا برترین نتیجه را بگیرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید