3 چیز باورنکردنی که به افزایش همدلی در محل کار کمک می کند

به گزارش تنها پیامک، پیش از شروع مقاله، بگذارید تعریف همدلی در محیط کار را بازبینی کنیم. همدلی در محیط کار به معنای درک این موضوع است که هیچ کس در یک محیط کاری نمی تواند کار خود را بدون کمک و حمایت سایر افراد انجام دهد. هرکس باید کار و وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد تا کار تیم یا کل مجموعه به خوبی انجام شود.

3 چیز باورنکردنی که به افزایش همدلی در محل کار کمک می کند

همه گیری ویروس کرونا باعث شد که خیلی ها مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در زندگی شخصی و حرفه ای خود شوند. برخی از این تغییرات استقبال کرده و برخی هم استقبال نکردند. برای مثال، اگر کارمندی بودید که به کامپیوتر یا اینترنت پرسرعت دسترسی نداشتید، عادت کردن به شرایط دورکاری شاید برای شما چندان آسان نبود. این مسائل خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید در تمام دنیا گریبان گیر افراد شده است. به عنوان مثال، در کشور آمریکا که خیلی ها آن را به پیشرفت و تکنولوژی می شناسیم، بیش از 30 میلیون نفر از آمریکایی ها دسترسی به خدمات اینترنت ثابت ندارند. این موضوع می تواند در چیزی که آن را همدلی در محیط کار می نامیم، تأثیر منفی داشته باشد و انجام کارها از روال خارج شود.

این نقص و بی عدالتی عواقبی دارد. نظرسنجی مرکز تحقیقات PEW نشان می دهد که اکثریت رهبران کسب وکارها، کارآفرینان، محققان و توسعه دهندگان پیش بینی می کنند که وابستگی به فناوری در آینده بیشتر خواهد بود. ارتباطات دیجیتال برای انجام فعالیت های روزانه ضروری خواهد بود و کسانی که به این ارتباطات دسترسی ندارند، با مسائل جدی روبرو خواهند شد. علاوه بر این، همین نظرسنجی نشان داد که آینده مبتنی بر فناوری می تواند برابری اقتصادی را بدتر کند. قدرت های بزرگ از این شرایط بیشتر سود می برند و قوی تر می شوند و کسب وکارهای ضعیف تر هم نابود می شوند. علاوه بر این، احتمال انتشار اطلاعات نادرست هم بالاتر می رود.

اگرچه این موضوع خیلی ناراحت کننده است، ولی همچنان جای امیدواری وجود دارد. اولین درسی که شرکت ها در طول این همه گیری آموختند، این است که تجارت و موفقیت بر همکاری متکی است و اساس همکاری هم همدلی است. درک این موضوع چندان سخت نیست. برای حل آن هم نمی توان نرم افزار و اپلیکیشن های خاصی طراحی کرد تا با همدلی با کاربران تعامل کنند. شما فقط باید تفکر خود را اصلاح و تنظیم کرده و خود را در جای دیگران بگذارید.

فناوری می تواند به ایجاد فرصت های بیشتری برای افزایش همدلی در محیط کار کمک کند. در این مقاله چند استراتژی برای شروع کردن این فرآیند را به شما معرفی می کنیم.

1. موانع دسترسی به فناوری را از بین ببرید

همدلی به ساختن گروه و جامعه ای برابرتر کمک می کند. بدون همدلی، افراد، جوامع و گروه های آن ها آسیب خواهند دید.

آینده باید در دسترس تمام افراد باشد. یکی از راه های رسیدن به این هدف، دسترسی بیشتر به تکنولوژی است. افراد باید قادر باشند به خوبی با تکنولوژی تعامل داشته باشند تا بهترین استفاده و نتایج را برای آن ها به همراه داشته باشد. در غیر این صورت، این موضوع تبدیل به یک مانع برای اشتغال، پیشرفت، بهره وری و… می شود.

اگرچه مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرده که دسترسی به اینترنت را جزء حقوق بشر اعلام می کند، ولی این سازمان از پرداختن به نقش دولت ها در این فرآیند غفلت کرده است. از این گذشته، خود شرکت ها هم باید در قابل کارکنان و ذینفعان مرتبط با کسب و کار خود مسؤول باشند.

به عنوان مثال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات PEW، حدود 23 درصد از آمریکایی هایی که سالانه کمتر از 50 هزار دلار درآمد دارند، از اینترنت استفاده نمی کنند. این رقم در کشورهای مختلف طبعا فرق دارد. در چنین شرایطی، مدیران و رهبران سازمان ها می توانند با ارائه کمک هزینه های مربوط به خدمات اینترنت خانگی یا خرید رایانه های شخصی، بخشی از این شکاف دیجیتال را پر کنند. این موضوع در میان و بلندمدت به سود شرکت هم خواهد بود. دسترسی همگانی به این تکنولوژی ها باعث افزایش و سهولت ارتباط اعضای شرکت و در نتیجه افزایش همدلی در محیط کار خواهد شد.

2. از منابع خود برای همکاری استفاده کنید

همان طور که گفتیم، بحران کرونا با وجود تمام آسیب هایی که وارد کرد، راه را برای طیف وسیعی از فعالیت های دورکاری هموار کرد که می توانند همدلی در محل کار را تقویت کنند. امروزه تقریبا تمامی صنایع سعی دارند از فناوری های مختلف را برای فعال کردن خدمات دیجیتال مانند دورکاری، بهداشت از راه دور، تجارت الکترونیک و… به کار بگیرند. شاید هنوز کمی برای تعیین شدن نتایج این تصمیمات زود باشد، اما زمان نشان خواهد داد که این پیشرفت ها و اقدامات چطور می توانند استقلال بیشتری ارائه کرده، عملکرد شغلی را بهبود ببخشند و کیفیت زندگی را هم افزایش دهند.

سازمان ها باید ظهور edtech یا آموزش با استفاده از تکنولوژی را جدی بگیرند. شاید در گذشته بحث درباره لزوم به کارگیری تکنولوژی در مباحث آموزشی بود. ولی امروزه در خصوص لزوم استفاده از آن ها اتفاق نظر وجود دارد و مطالعات سعی در تعیین این موضوع دارند که چگونه باید از این تکنولوژی ها برای پیشبرد مقاصد آموزشی استفاده کرد. پیشرفت تکنیک های شخصی سازی شده به این معنا است که برنامه های آموزشی می توانند بر اساس سبک زندگی، سبک یادگیری و چیزهای مختلف دیگری تطبیق داده شده و دانش آموز را برای یادگیری بهتر آماده کنند.

از سوی دیگر، کسب وکارها هم پذیرفته اند که فناوری باعث افزایش کارایی و بهره وری آن ها می شود. نکته مهم، پیدا کردن ابزارهایی است که بتوانند عملکرد نیروی انسانی رابه حداکثر برسانند. شرکت ها باید از منابع خود برای توانمندسازی کارکنان استفاده کنند. در حال حاضر، اگرچه راه های ارتباطی دیجیتال مختلفی وجود دارد و فرآیندهای دورکاری هم بسیار تسهیل شده اند، ولی همچنان فاقد کارایی کافی در زمینه ایده پردازی گروهی هستند. برخی از سازمان ها با به کارگیری سیستم های نیمه حضوری و نیمه دورکاری سعی در حل مسائل این چنینی دارند، ولی تجربه نشان داده که این روش نه مشارکت کافی دارد و نه سازنده است. بنابراین شما باید سعی داشته باشید که این مانع را برطرف کنید.

در مجموع، سازمان ها باید تلاش داشته باشند که از تمامی منابع و امکانات خود برای بهبود سطوح همکاری بین کارکنان استفاده کنند.

3. به جای روش های کاری زمان محور، از روش های نتیجه محور استفاده کنید

نحوه ی شکل گیری همدلی تا حد زیادی به سازمان و محیط کاری شما بستگی خواهد داشت. ولی استفاده از سازوکارهای نتیجه محور می تواند نقطه شروع مناسبی باشد. در بخش روش های زمان محور که عملکرد کارکنان و سیستم پاداش ها بیشتر بر اساس زمان حضور آن ها در محل کار است، سیستم های نتیجه محور بر اساس عملکرد و دست آورد های افراد تصمیم می گیرند. این سیستم ها از لحاظ ساعات کاری می توانند منعطف باشند، ولی کارکنان باید تمامی وظایف محول شده را به خوبی انجام دهند. در این مدل و محیط های کاری، کارکنان به عنوان مشارکت کنندگان فعال در نظر گرفته می شوند. هر کدام از آن ها توانایی هایی خاصی دارند که به نحوی می تواند در راستای اهداف شرکت به کارگرفته شود. مدل های نتیجه محور به توانمندسازی هرچه بیشتر کارکنان هم منجر می شود. هدف نهایی این است که به کارکنان کمک شود تا موفقیت بیشتری در محیط کاری یا حتی در روزهای دورکاری به دست بیاورند.

در این مدل، مدیران باید انعطاف زمانی داشته باشند، ولی انتظارات خاصی را از کارکنان تعیین کنند و بازخوردهای عملی به آن ها بدهند. در محیط های کاری نتیجه محور، باید موضوعات زیر را در نظر داشته باشید.

  • ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی و درک صحیح از انتظارت نتیجه محور
  • تعریف اهداف شرکت
  • نتایج قابل اندازه گیری تنظیم کنید
  • توانمند سازی کارکان با فناوری و منابع مناسب
  • ایجاد چارچوبی که امکان آزمایش، بررسی و پیشرفت را به کارکنان می دهد

منبع: fastcompany

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2205

به "3 چیز باورنکردنی که به افزایش همدلی در محل کار کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 چیز باورنکردنی که به افزایش همدلی در محل کار کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید