آیا آدم های معمولی می توانند دنیا را تغییر دهند؟

به گزارش تنها پیامک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)؛ کتاب من محمدعلی هستم! را برَد ملتسر نوشته و کریستوفر الیوپولوس با اغراقی بامزه تصویرگری کرده است. از عنوان اثر می توانیم به کلیت آن پی ببریم که درباره یک محمدعلی است؛ ولی دقیقا کدام محمدعلی؟

آیا آدم های معمولی می توانند دنیا را تغییر دهند؟

شاید محمدعلی های زیادی را در اطراف مان دیده باشیم که آدم های خوبی هم هستند؛ اما محمدعلی این کتاب، علاوه بر خوب بودن، تأثیرگذار هم بوده و به این دلیل روایت زندگی اش، در مجموعه آدم های معمولی دنیا را تغییر می دهند آمده است.

اثرگذاشتن کار ساده ای هم نیست. این را محمدعلی کِلِی به ما می گوید. بله! این کتاب، زندگینامه مختصر ولی جالبِ محمدعلی کلی، بوکسور حرفه ای سنگین وزن آمریکایی است. او را به عنوان برترین مشت زن تاریخ بوکس در این وزن و نیز یکی از مهم ترین و برترین شخصیت های ورزشی قرن بیستم می شناسند.

برد ملتسر در این اثر، راحت و صمیمی با مخاطب خود صحبت می کند که البته باید بگوییم درواقع، این محمدعلی کلی است که مستقیم زندگی اش را برایمان تعریف می کند؛ چراکه در همان صفحه اول کتاب می خوانیم: من محمدعلی هستم. از همان روزی که به دنیا آمدم، پرسروصدا بودم.. از ویژگی های دیگر این اثر، نوع داستان گونه روایت این قهرمان است که مطالعه کتاب را خوش خوان تر کرده است. ناگفته نماند که این خوش خوانی قلم نویسنده، ارتباط تنگاتنگی با تصاویر کتاب دارد که در عین بامزه بودن به دلیل داشتن اغراق، تأمل برانگیز نیز هستند.

زندگی این بوکسور بزرگ دنیا تحسین برانگیز است؛ ولی نه فقط به خاطر حرفه ورزشی اش. او هم مثل ما آدمی معمولی بود که ورزش کردن را دوست داشت و کم کم حرفه بوکس را در پیش گرفت؛ اما نقطه اوج قصه زندگی اش از همان بدو تولد آغاز شد که سیاه پوست به دنیا آمد و تا بزرگسالی با انبوهی از تبعیض نژادی روبه رو شد. محمدعلی کلی، وقتی محمدعلی کلی شد که تصمیم گرفت دربرابر این رفتارهای ناخوشایند و آزارهای مداوم بایستد و کم کم این ایستادگی و مقاومت، او را مسلمان کرد و در جواب خبرنگاری که حرف دین او را پیش کشیده بود که آیا او واقعا مسلمان است، گفت: جواب دادم من فقط طرفدار صلح و آرامش هستم، اما می دانستم که او می خواهد اعتقادم را زیر سؤال ببرد. همان جا تصمیم گرفتم استقلالم را اعلام کنم. بعضی وقت ها دفاع از باورتان کار سختی است، اما ارزشش را دارد که برایش بجنگید.

مخاطبان این کتاب در صفحاتی اندک، با جنگیدن های محمدعلی کِلِی آشنا و متوجه می شوند که فرقی نمی کند یکی از مهم ترین شخصیت های ورزشی قرن بیستم باشی یا نوجوانی که لباس ورزشی اش را پوشیده و به باشگاه محله شان رفته است تا فوتبال یاد بگیرد. مخالفت با ظلم های بشری مثل نژادپرستی در هر حرفه و سنی می تواند برای آدمی پیش بیاید. شاید هدف نویسنده کتاب همین باشد که از شما بپرسد: شما با چه ظلم های کوچک و بزرگی روبرو می شوید که باید شبیه محمدعلی رفتار کنید؟

کتاب من محمدعلی هستم! به قلم برد ملتسر با تصویرگری کریستوفر الیوپولوس را شبنم حیدری پور ترجمه کرده و انتشارات پرتقال در 44 صفحه مصور رنگی و به بهای 32 هزار تومان برای گروه سنی نونهال (+9 سال) منتشر کرده است. این کتاب از مجموعه آدم های معمولی دنیا را تغییر می دهند است که تا به امروز عناوین زیر از این مجموعه منتشر شده است:

من آلبرت اینشتین هستم!، من ساکاگاوا هستم!، من لوسیل بال هستم!، من نیل آرمسترانگ هستم!، من هلن کلر هستم!، من لئوناردو داوینچی هستم!، من ماری کوری هستم!، من گاندی هستم!، من بیلی جین کینگ هستم! و من رُزا پارکس هستم!.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3172

به "آیا آدم های معمولی می توانند دنیا را تغییر دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آدم های معمولی می توانند دنیا را تغییر دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید