آیا مانیتور 240 هرتزی ارزش خرید دارد؟

به گزارش تنها پیامک، زمانی که می خواهید یک مانیتور تازه بخرید، معمولا با مانیتورهای مبتنی بر رفرش ریت های مختلف نظیر 120 هرتز، 240 هرتز و حتی بالاتر روبرو می شوید. اما آیا خرید چنین مانیتورهایی که قیمت بالاتری دارند، منطقی است؟ در این مطلب به ارزش خرید مانیتور 240 هرتزی و در کل مانیتورهای دارای رفرش ریت بالا می پردازیم.

آیا مانیتور 240 هرتزی ارزش خرید دارد؟

آیا هرچه عدد هرتز بالاتر باشد بهتر است؟

رفرش ریت یا نرخ تازه سازی به تعداد دفعاتی که تصویر یک نمایشگر در هر ثانیه می تواند تغییر کند، گفته می شود و برای اندازه گیری آن واحد هرتز مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی اگر این نمایشگر مبتنی بر رفرش ریت 60 هرتز باشد، در هر ثانیه می تواند 60 مرتبه به روزرسانی شود و 90 هرتز به معنای 90 مرتبه به روزرسانی در هر ثانیه است و الی آخر.

در دنیای گیمینگ، بهره گیری از فریم ریت بیشتر برای گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می توانید تمام اتفاقات را با سرعت و وضوح بیشتری مشاهده کنید و در نتیجه سرعت واکنش هم افزایش پیدا می کند. در ضمنً با افزایش رفرش ریت، اندازه motion blur یا تاری حرکتی هم کمتر می شود.

خارج از محیط بازی، مانیتور دارای رفرش ریت بالا برای کارهایی مانند وب گردی، تماشای فیلم اکشن و دیگر کارها تجربه مجذوب کننده تری را ارائه می دهد.

رفرش ریت بالا چه چیزی ارائه می کند و به چه چیزهایی نیاز دارد

اگر گیمر هستید و برای اجرای بازی ها از مانیتور 60 هرتزی استفاده می کنید، در این حالت نمی توانید از نهایت امکانات بازی موردنظر استفاده کنید. در صورت استفاده از مانیتور 120 هرتزی، مجذوب کنندهیت بازی ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. با این حال در صورت مهاجرت از مانیتور 120 هرتزی به 144 یا 166 هرتزی، با تفاوت گسترده ای روبرو نمی شوید. اگرچه اگر از مانیتورهای بسیار گران 360 هرتزی استفاده کنید این تغییر باز هم محسوس خواهد بود، ولی در ادامه به این مانیتورهای خاص می پردازیم.

باید خاطرنشان کنیم در صورتی که می خواهید هنگام اجرای بازی از رفرش ریت بالای مانیتور استفاده کنید، کامپیوتر شما هم از نظر سخت افزاری باید چنین قابلیتی داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی به کارت گرافیک بستگی دارد و البته باید به اهمیت کابل مانیتور هم اشاره کنیم.

به عبارت دیگر اگر مانیتور شما از نوع 120 هرتزی است ولی کامپیوتر فقط می تواند بازی ها را با فریم ریت 60 فریم در ثانیه نمایش دهد، در این میان 60 فریم را از دست می دهید و مانیتور موردنظر نمی تواند مجذوب کنندهیت وعده داده شده را ارائه دهد. این یعنی عملا مانیتور موردنظر به عنوان یک مانیتور 60 هرتز انجام وظیفه خواهد کرد. بنابراین قبل از خرید مانیتور دارای رفرش ریت بالا، از توان بالای سخت افزاری سیستم خود مطمئن شوید.

احتمالا به بیش از 165 هرتز نیازی نخواهید داشت

بیشتر کاربران به مانیتورهای دارای رفرش ریت بالاتر از 165 هرتز نیازی ندارند. حتی اگر گیمر هستید و ساعات زیادی را برای بازی کردن صرف می کنید، مانیتورهای با رفرش ریت بین 120 تا 165 هرتز برای شما کافی خواهند بود. اگر هم گیمر نیستید و صرفا می خواهید از رفرش ریت بالاتر استفاده کنید، باید از بین مانیتورهای 120 هرتزی دست به انتخاب بزنید.

از طرف دیگر باید به پدیده Screen Tearing یا پارگی تصاویر هم اشاره کنیم. اگر فریم ریت ارائه شده بیشتر از توان مانیتور باشد، فریم ها روی هم می افتند و یک نوع تداخل ایجاد می شود. به این پدیده پارگی تصاویر می گویند. به همین علت تکنولوژی های G-Sync یا FreeSync مورد استفاده قرار می گیرند که رفرش ریت متغیر را امکان پذیر می کنند.

کدام کاربران به مانیتور 240 هرتزی نیاز دارند؟

تنها افرادی که ممکن است از مانیتور 240 هرتزی یا دارای رفرش ریت بالاتر بهره مند شوند، گیمرهای حرفه ای هستند که می خواهند تا حد ممکن مزیت رقابتی داشته باشند. با چنین رفرش ریت های بالایی، سرعت واکشن گیمر به اتفاقات درون بازی تا حدی افزایش پیدا می کند. اما گیمرهای حرفه ای که از این راه درآمد کسب می کنند، حتی تاخیری در حد چند میلی ثانیه هم برای آن ها اهمیت زیادی دارد.

کدام را باید بخرید؟

طبیعتا هرچقدر رفرش ریت مانیتور بیشتر باشد، قیمت آن هم افزایش پیدا می کند. به خصوص مانیتورهای دارای رفرش ریت بین 240 تا 360 هرتز بسیار گران قیمت هستند. گفتنی است بسیاری از این مانیتورها رفرش ریت بسیار بالا را با رزولوشن 1080p یا 1440p ارائه می دهند. به همین علت در صورتی که می خواهید از رزولوشن 4K استفاده کنید، معمولا نمی توانید از رفرش ریت خیلی بالایی استفاده کنید.

اگر برای شما کیفیت تصویر اهمیت بیشتری نسبت به رفرش ریت دارد، باید بین مانیتورهای مبتنی بر رفرش ریت بین 60 تا 144 هرتز دست به انتخاب بزنید. اما اگر سرعت و رفرش ریت اهمیت زیادی دارد، پس برای کیفیت تصویر نمی توانید وسواس زیادی به خرج دهید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3032

به "آیا مانیتور 240 هرتزی ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مانیتور 240 هرتزی ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید