استراتژی های بسیار موثر برای مهار موانع انگیزه

به گزارش تنها پیامک، انگیزه تقریباً در هر کاری که انجام می دهیم نقش دارد. از بلند شدن از رختخواب در صبح تا انجام یک کار طاقت فرسا تا دنبال کردن یک سمت نو در محل کار، در نهایت این حس زیربنایی انگیزه است که ما را از شروع تا تکمیل هر کاری که زندگی در راستا ما قرار می دهد راهنمایی می نماید به شرطی که موانع انگیزه سد راه شما نشوند.

استراتژی های بسیار موثر برای مهار موانع انگیزه

صنم حافظ، روانشناس، عصب-روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا خاطرنشان می نماید که انگیزه یک فعالیت کلیدی برای داشتن یک زندگی سازنده است. بدون انگیزه، انجام وظایف مهم، یافتن یک زندگی کاری و شخصی برای افراد سخت است. تعادل زندگی و این امر است که اساساً از هر روز به برترین شکل ممکن بهره ببرید.

این مقاله بعضی از موانع رایج را که ممکن است انگیزه ما را مختل کند، مورد بحث قرار می دهد. بعلاوه راه های عملی را بیان می کند که می توانید انگیزه خود را پیدا کنید و از آن بهره ببرید.

چرا پیدا کردن انگیزه گاهی اوقات سخت است؟

بعضی افراد انگیزه را به راحتی به دست می آورند. آنها می توانند کارهای روزانه را بدون فکر دوباره انجام دهند و از صبح تا عصر بسیار کارآمد باقی بمانند.

با این حال، بعضی دیگر ممکن است برای یافتن انگیزه حتی برای ساده ترین کارها زیادی کوشش نمایند. البته، حتی کسانی که به سرعت انگیزه پیدا می نمایند، ممکن است هر از گاهی برای مهار این انرژی کوشش نمایند.

بعضی از موانع انگیزه که بسیار ریاج هستند در زیر شرح داده شده است.

کم جهت یا بدون جهت

بعضی از افراد ممکن است خود را در طول روز، هفته یا ماه ها بدون جهت گیری شناور بیابند.

بدون هیچ هدف معینی، سخت است که بدانید در وهله اول باید برای انجام چه کاری انگیزه داشته باشید.

یک لیست ساده کارهای روزانه، لیست اهداف ماهانه یا برنامه پنج ساله می تواند الهام بخش راستا مثبت باشد.

عدم انضباط شخصی

داشتن یک هدف یا ماموریت مرحله اول است اما داشتن نظم و انضباط شخصی برای غلبه بر وظیفه به همان اندازه مهم است. دکتر ریچل اوا دیو، می گوید: انگیزه یک رفتار آموخته شده است.

او می افزاید: بسیاری از مردم به وسیله ارزش ها و درس های آموخته شده از خانواده، شرکت در ورزش های تیمی و تجربیات مدرسه، استراتژی های خود انضباطی را یاد می گیرند. با این حال، همه استراتژی ها یا عادات خوبی که از انگیزه بهینه پشتیبانی می نمایند آموزش داده نمی گردد.

برای آغاز پرورش خود انضباطی هیچ وقت دیر نیست، اما احتیاج به تمرکز دارد.

شک به خود و ترس از شکست

شکست می تواند احساسات بسیاری را به همراه داشته باشد - خجالت، نفرت از خود، غم و اندوه، نگرانی و استرس. اولین قدم برای رسیدن به موفقیت تقریباً همواره یک قدم گل آلود است اما با این حال، این احساسات ناخوشایند هستند و پردازش سالم آنها می تواند سخت باشد.

افرادی که از شکست می ترسند، ترجیح می دهند هیچ کاری انجام ندهند تا اینکه در کاری شکست بخورند.

صحبت با یک درمانگر در خصوص احساس شک به خود و فلج کردن ترس از شکست می تواند به شما یاری کند تا بر این مسائل به روشی سالم و موثر غلبه کنید. دکتر راشل گلدمن، روانشناس دارای مجوز متخصص در سلامت و تندرستی، می گوید: بسیاری از مردم ترس یا احساس یا افکار مربوط به شکست را تجربه می نمایند اما تا زمانی که کوشش نکنید، هرگز متوجه نخواهید شد. به یاد داشته باشید اگر آهسته و با قدم های کوچک آغاز کنید، رسیدن به اهدافتان آسان تر است.

احساس غرق شدن

وقتی اندازه زیادی غذا در بشقاب شما باشد، می تواند احساس خفه نماینده و تقریبا فلج نماینده ایجاد کند.

دکتر حافظ می گوید: گاهی اوقات اگر فردی به شدت غرق شده باشد، ممکن است عقب نشینی کند و از تمام کارهایی که قرار است انجام دهد اجتناب کند.

اجازه دادن به خود برای نه گفتن به وظایف یا تعهدات نو، وقت گذاشتن برای خود و یافتن تعادل بهتر بین کار و زندگی می تواند بسیار مفید باشد.

اضطراب، استرس و یا افسردگی

کسانی که در غیر این صورت افراد با انگیزه ای هستند، گاهی اوقات می توانند افت سرسختی را تجربه نمایند. این می تواند زمانی رخ دهد که سلامت روان در برترین حالت خود نباشد.

یافتن راهبردهایی برای مقابله با اضطراب و استرس، مانند مدیتیشن، ورزش و مصاحبه با دوستان می تواند مفید باشد.

اگر مشکوک به افسردگی هستید، یک درمانگر می تواند یاری کند و حتی ممکن است داروهایی تجویز کند که به شما یاری کند آرامش و تعادل بیشتری پیدا کنید.

راه های اثبات شده برای یافتن و مهار موانع انگیزه

برای پرداختن به این موانع انگیزه هرگز دیر نیست. اگر احساس می کنید گیر نموده اید یا مطمئن نیستید که از کجا آغاز کنید، این نکات می توانند شما را به حرکت درآورند.

عادات، اعمال و الگوهای ضعیف را شناسایی کنید (بدون قضاوت)

برطرف هر چیزی ابتدا احتیاج به تایید دارد. این می تواند سخت باشد زیرا شناسایی نقاط ضعف می تواند باعث گردد احساس بدی نسبت به خودمان داشته باشیم، اما سعی کنید به یاد داشته باشید که همه افراد نقص دارند و از قضاوت سخت خود خودداری کنید.

دکتر دیو خاطرنشان می نماید که بسیاری از عادات ما غیرقابل مطلعانه هستند و ما آنها را به طور اتوماتیک انجام می دهیم. به منظور حذف الگوهای غیر مفید، او خاطرنشان می نماید که مهم است ابتدا از آنها مطلع شوید.

اگر بتوانیم در خصوص الگوهایمان مطلعی کسب کنیم و اقدامات عمدی و مداوم را به کار ببریم، می توانیم عادت های خود را دوباره تنظیم کنیم تا چیزهایی که ما را از رسیدن به جایی که می خواهیم باز می دارند حذف کنیم.

وقتی عادت یا الگویی را که دارید متوجه شدید یا شناسایی کردید، راه هایی که آن عادت از موانع انگیزه شما به شمار می رود را معین کنید، سپس روشی را بنویسید که می توانید این الگو را مهار کنید.

انگیزه درونی را پرورش دهید

انگیزه درونی انگیزه درونی است که ما را درگیر فعالیت هایی می نماید که لذت بخش و با ارزش هستند.

دکتر حافظ می گوید: بعضی انگیزه های درونی که ما را به حرکت در می آورند عبارتند از کنجکاوی، رشد شخصی، چالش ها، احساس وظیفه و تعلق، وابستگی ها و شناخت هدف. به عنوان مثال، خواندن کتابی در خصوص بدن انسان به علت علاقه مندی به آناتومی، نمونه ای از انگیزه درونی خواهد بود.

در زیر چند راه وجود دارد که می توانید انگیزه درونی را به برنامه روزانه خود وارد کنید تا در معین هدف خود موفقیت بیشتری کسب کنید:

  • اهداف دست یافتنی ایجاد کنید: احساس غرق شدن در یک هدف یا پروژه طبیعی است. حتی اگر ماموریت بزرگی باشد، می توانید آن را به اهداف کوچک تقسیم کنید تا به خط سرانجام برسید. برای مثال، اگر پروژه یا تکلیف سختی در پیش دارید، بیشتر مردم معمولاً برای آغاز تا آخرین لحظه منتظر می مانند. دکتر حافظ توصیه می نماید برای جلوگیری از این امر، لیستی از اهداف دست یافتنی برای هر روز تهیه کنید. این باعث می گردد که احساس چالش کنید، در حالی که به شما این امکان را می دهد که احساس کنید فعالیت های مهمی را انجام داده اید.
  • به خودتان پاداش دهید: با دادن یک چیز در یک زمان یا در سرانجام روز، می توانید به خود بیاموزید که فردی با انگیزه تر باشید و بر موانع انگیزه غلبه کنید. در اصطلاح علمی، این به عنوان شرطی کردن عامل با استفاده از تقویت شناخته می گردد. به زبان عامیانه، این در خصوص رفتار خوب با خودتان است! دکتر حافظ می گوید: هر بار که کاری را انجام می دهید، می دانید که پاداشی خواهید گرفت. به همین ترتیب، اگر هیچ کاری را انجام ندهید، پاداشی دریافت نخواهید کرد. بنابراین، با گذشت زمان، پاداش ها را با بهره وری و با انگیزه بودن مرتبط می دانید.
  • عادات مثبت را در طول زمان ایجاد کنید: با گذشت زمان و با فداکاری، می توانید عادت های مثبتی ایجاد کنید. دکتر حافظ می گوید: طبق داده های علمی، حدود دو ماه طول می کشد تا یک عادت ایجاد گردد. برای اینکه انگیزه به عادت تبدیل گردد، فرد باید کوشش کند و هر روز فعالیت های خود را تکمیل کند. البته، مسئله ای نیست که یک روز را اینجا و آنجا از دست بدهید، اما این کار باید با احتیاط انجام گردد.

پرسشنامه انگیزشی

رینا بی پاتل، روانشناس آموزشی دارای مجوز و تحلیلگر رفتار، در کار خود، از آنچه که موجودی انگیزشی می نامد برای یاری به شناسایی سلسله مراتب مشوق های بیمارانش استفاده می نماید.

در زیر پرسشنامه خودارزیابی وجود دارد که دکتر پاتل از هر مراجع می خواهد زمانی که می خواهد کاری را انجام دهد، چه بزرگ و چه کوچک، آن را پر کند.

توصیه می کنیم پاسخ های خود را در یک دفترچه بنویسید. تحقیقات علمی به بهبود دستیابی به اهداف پس از نوشتن آنها اشاره می نماید.

  • هدفی که می خواهید به آن برسید چیست؟
  • چرا می خواهید به این هدف برسید؟ چرا برای شما مهم است؟
  • اگر به هدف خود نرسیدید چه نتیجه ای خواهید گرفت؟
  • اگر به هدف خود می رسیدید چه نتیجه ای حاصل می شد؟
  • چه چیزی ممکن است مانع انگیزه شما برای رسیدن به این هدف گردد؟
  • چند راه برای غلبه بر این مانع را لیست کنید.
  • چگونه می توانید این هدف را به اهداف کوچکتر و دست یافتنی تقسیم کنید که در نهایت شما را به خط سرانجام برساند؟
  • چه کسی می تواند شما را برای رسیدن به این هدف مسئول بداند؟
  • اگر به این هدف برسید چه پاداشی خواهید داشت؟

شما می توانید از این پرسشنامه برای یاری به شناسایی اهداف خود، یافتن اشتیاق درونی و پیش بینی موانع احتمالی در راستا بهره ببرید تا بتوانید در لحظه بهتر در آنها پیمایش کنید.

بعلاوه، با تقسیم هدف به کارهای کوچکتر، از احساس غرق شدن، فلج شدن یا گیر افتادن جلوگیری می کنید.

در نهایت، با داشتن یک پاداش واضح برای خود در سرانجام - چه پاداش جسمی یا ذهنی / عاطفی - چیز دیگری برای کوشش کردن خواهید داشت.

پس از تکمیل هدف، توصیه می کنیم برای آنالیز پاسخ سوالات بالا به عقب برگردید.

با گذشت زمان، می توانید انواع اهدافی را که با آنها مبارزه می کنید، شناسایی کنید، چه نوع عوامل انگیزشی به شما در دستیابی به یک هدف یاری می نمایند. بعلاوه می توانید ببینید که چه موانعی بیشتر می شوند و روش هایی را که برای دور زدن این موانع استفاده می کنید، درک کنید.

حرف آخر

در سرانجام روز، انگیزه برای هر فرد فرق دارد. از این نظر، هیچ علتی وجود ندارد که چرا به دست آوردن انگیزه برای بعضی افراد سختتر است.

شناسایی عادات و الگوهای ضعیف اولین قدم در ایجاد تغییرات است. دوم، مهم است که آن انگیزه های درونی را پیدا کنید و واقعاً از آنها به نفع خود بهره ببرید. چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به آن بهره ببرید. همواره موانعی در این راه وجود خواهد داشت، اما هر قدم رو به جلو - هر چند کوچک - پیشرفت است!

اگر فکر می کنید ممکن است به علت سلامت روانی خود با انگیزه دست و پنجه نرم کنید، توصیه می کنیم از یک درمانگر معتبر مشاوره، هدایت و یاری بگیرید. معمولاً شناسایی مشکل زمینه ای سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی شما را بهبود می بخشد و در نتیجه به شما یاری می کند تا با انگیزه مسائل را اصلاح کنید.

منبع:

verywellmind

منبع: هفت گنج
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2063

به "استراتژی های بسیار موثر برای مهار موانع انگیزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی های بسیار موثر برای مهار موانع انگیزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید