تفریحات زمستانی در اردبیل

به گزارش تنها پیامک، در فصل سرما از اردبیل زیبا تماشا کنید، تنی به آبگرم هایش بزنید، در دامنه های سبلان اسکی کنید و دریاچه یخ زده شورابیل را ببینید.

تفریحات زمستانی در اردبیل

سفر به اردبیل در زمستان بیشتر از آنکه شجاعانه باشد، نیازمند کمی ذوق است. شاید نامش را همت هم بگردد گذاشت. اما همان ذوق دیدنی چشم انداز ها برفی بی مانند و شورِ سپردن تن و جان به جاذبه های منحصربه فرد این دیار کافی است تا شما را وادار کند شال و کلاه کنید، لباس گرم بپوشید و راهی منطقه ای از ایران شوید که ییلاق هایش خنک است و زمستان هایش پربرف و یخبندان. مطمئن باشید هوا هر قدر هم سرد باشد، سرگرمیات و ورزش های متنوع زمستانی در کنار امکاناتی که بر حسب شرایط زندگی در این منطقه در طول سالیان ایجاد شده، سفر خاطره انگیزی را برای شما رقم خواهد زد. شاید برف سنگین را بتوانید در برخی نقاط دیگر ایران هم تجربه کنید، اما فکرش را بکنید وقتی تن را به گرمای آبگرم معدنی گاومیش گلی سپرده اید و در آب غوطه ورید، به دانه های برفی نگاه می کنید که رسیده و نرسیده به بخار سطح استخر، آب می شوند. وسوسه انگیز نیست؟

پس کوله بار زمستانی مفصل خود را ببندید که قرار است راهی یکی از سردترین منطقه ها کشور شوید.

چطور برسیم؟

خودروی شخصی: از سه راه مختلف می توانید به اردبیل برسید. از جهت غرب باید خودتان را به بستان آباد در حدود 30 کیلومتری شرق تبریز برسانید که دو ساعت دیگر رانندگی به سمت شرق و گذر از سراب و نیر شما را به اردبیل می رساند. از مرکز و غرب اما دو انتخاب دارید. یکی جهتی که از نوار شمالی کشور و از شهرهای رشت، انزلی و آستارا می گذرد و بعد از گردنه حیران شما را به اردبیل می رساند. جهت دیگر هم آزادراه تهران زنجان تبریز است که 80 کیلومتر بعد از میانه باید به سمت سرچم بپیچید و دو ساعت در این جاده دوطرفه رانندگی کنید. این جهت کوتاه ترین راه از تهران به اردبیل است و شش تا هفت ساعته شما را به مقصد می رساند.

کجا بگردیم؟

بیشتر چشمه های آبگرم، به صورت استخر و حوضچه هستند، پس نظافت شخصی را در این مکان ها رعایت کنید. علاوه بر این برای سلامت بیشتر، مدت زیادی در آبگرم نمانید و تنهایی وارد آبگرم ها نشوید، چراکه ممکن است به علت دمای بالای آب حال تان بد گردد. به همن علت بچه ها تان را هم به این چشمه ها نبرید.

آبگرم معدنی:

در اردبیل می توانید به آبگرم ها بروید که سرگرمی مخصوص زمستان است.

استان اردبیل در دامنه کوه سبلان، بیش از یکصد چشمه آب معدنی دارد و در سفر به آنجا می توان در عرض دو سه روز، در چندین چشمه تنی به آب زد. بیش از 15 مرکز آبدرمانی احداث شده روی چشمه های آبگرم معدنی، باعث شده تا اردبیل را سرزمین چشمه های بهشتی بنامند. این ویژگی البته در فصل های گرم سال جاذبه اصلی اردبیل است؛ اما در زمستان در کنار سرمای هوا تضاد منحصربه فردی ایجاد می نماید.

10 مجتمع آبدرمانی معروف استان در شهر سرعین و در 25 کیلومتری اردبیل قرار گرفته اند. بیشتر این مراکز هم در استخرهای سرپوشیده و گرم با شکل و شمایلی مدرن پذیرای مسافران و مردم منطقه هستند.

آب گرم سبلان، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین آب گرم با خاصیت درمانی در کل خاورمیانه است که در داخل شهر سرعین قرار گرفته است. این مجموعه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده، حوضچه های جکوزی، سونا خشک و بخار، دوش ها، وان های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر، در زمینی به مساحت 7 هزار متر مربع و در دو طبقه احداث شده است.

مشهورترین چشمه آبگرم استان اردبیل گاومیش گلی است در سرعین. آب این چشمه ترش مزه، بی رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری های حرکتی، قلبی و زنان فایده دارد. در گاومیش گلی می توانید آبتنی زمستانی در فضای باز را تجربه کنید. حالا اگر برف هم بیاید، نه تنها احساس سرما نمی کنید، بلکه از فضایی لذت می برید که در کمتر جایی می توان مشابهش را یافت.

در سرعین چندین چشمه آبگرم دیگر هم واقع شده است که همگی مانند گاومیش گلی استخر و حمام دارند مثل چشمه های ساری سو، پهن لی سو و بش باجیلار که البته به بزرگی گاومیش گلی نیستند. در سرعین امکانات اقامتی زیادی وجود دارد.

اردبیل را قبل از سر زدن به مجتمع آبدرمانی قینرجه ترک نکنید. آنجا احتمالا داغ ترین آبگرم ایران است؛ اما نترسید آب این چشمه تا به استخرها برسد، خنک تر می گردد. آب قینرجه، کلردار، بی رنگ وبو و مزه برای درمان بیماری های رماتیسم و بیماری های مفصلی، تنفسی و پوستی مناسب است. مجتمع آبگرم قینرجه امکانات اقامتی و رفاهی مناسبی دارد.

اگر می خواهید به این آبگرم برسید باید راهی مشکین شهر شوید و 15 کیلومتر در جاده جنوب غربی این شهر برانید. قوتورسویی هم چشمه مشهور دیگر اردبیل است که به خاطر گوگرد و دیگر املاحش برای درمان بیماری های پوستی بسیار معروف است. این چشمه در 25 کیلومتری لاهرود و لاهرود در 25 کیلومتری مشکین شهر واقع شده است. شابیل در دامنه سبلان و چشمه سردابه در 24 کیلومتری غرب اردبیل هم از چشمه های دیگر مشهور استان اردبیل هستند.

دریاچه یخ زده: شورابیل یک دریاچه طبیعی داخل شهری محسوب می گردد که باید در خیابان دانشگاه محقق در غرب اردبیل به سراغش بروید. نام دریاچه از نمک موجود در آب و شوری آن گرفته شده، اما در سال های اخیر با افزوده شدن آب شیرین به دریاچه، وسعت آن به 180 هکتار (ده برابر گذشته) رسیده و اگر هوا به میزان کافی سرد باشد، یخ هم می زند.

برای دیدن شورابیل یخ زده، علاوه بر تحمل سرما باید خوش شانس هم باشید، چون این اتفاق هر سال یک یا نهایتا دو بار می افتد و حتی اگر اردبیل زمستان سختی نداشته باشد، ممکن است رخ ندهد.

پیست آلوارس:

آلوارس روستایی است با ارتفاع 3200 متری در در دامنه مرتفع کوه سبلان. در منطقه سرعین می توانید سری به پیست آلوارس بزنید. در 24 کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس، پیست اسکی به نام آلوارس وجود دارد که به یکی از جاذبه های طبیعی و سرگرمیی استان اردبیل تبدیل شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه ورزشی و سرگرمیی می توان به دایر بودن آن در طول شش الی هشت ماه از سال به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا و سرمای مطلوب برای جلوگیری از ذوب شدن زودهنگام برف اشاره نمود. پیست اسکی آلوارس برای بالا رفتن اسکی بازها، تله سیژ نیز فراهم نموده است، طول جهت تله سیژ این پیست 1250 متر است و اگر قصد اسکی هم نداشته باشید، می توانید از ارتفاع، چشم انداز ها برفی کوهستان سبلان را دیدن کنید. پیست بعلاوه مجهز به جاده آسفالت، یک جهت اسکی آموزشی، دو ایستگاه کلاس های آموزشی، مهمانسرا و رستوران است.

در این منطقه می توانید از دشت های چشم نوازی از گل های شقایق کوهی، گون، گل ختمی نیز لذت ببرید.

آبشار یخ زده:

در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل، روستای سردابه واقع شده است که به آبگرم و آبشارش شهره است. ارتفاع آبشار حدود 20 متر است و آب آن چندان زیاد نیست، اما در زمستان چشم انداز ای باورنکردنی از آبشاری یخ زده با قندیل های بزرگ پدید می آورد. به دیدنی این آبشار اگر می روید، سری هم به آبگرم معروف سردابه بزنید که چند وقتی است به صورت یک مرکز آبدرمانی مجهز و تر و تمیز درآمده و در کنار آن چند سوئیت برای اقامت مسافران احداث شده است.

جاده گردی زمستانه: با رعایت موارد ایمنی می توانید در طول جهتتان به اردبیل از دیدنی جاده ها و گردنه ها هم لذت ببرید. تپه های پوشیده از برف، جنگلی که درختانش خواب نیمه سنگین زمستانی شان را روی این تپه ها می گذرانند و ابر و مهی که در پایین دست گردنه، لحافی از مخمل روی این خواب کشیده، چشم انداز ای دیدنیی از یک روز زمستانی حیران است.

چه بخوریم؟

در مغازه های اطراف میدان عالی قاپوی اردبیل می توانید برترین حلوای سیاه این شهر را خریداری کنید. حتما از فروشنده بخواهید به عنوان نوشیدنی همراه این حلوای خوشمزه، به شما دوغ محلی بدهد تا از این معجون شگفت انگیز هم لذت ببرید. آش دوغ اردبیل بسیار معروف است. آش فروشی سید (شیخ صفی) در میدان عالی قاپو به سمت بازار، آش فروشی حسین، اول سه راه دانش به سمت حافظ و آش فروشی باباطاهر، بین چهارراه امام و شریعتی از معروف ترین آش فروشی های اردبیل اند. پیچاق قیمه، فطیر محلی، سرشیر و عسل هم از جمله خوردنی هایی هستند که در اردبیل هواداران زیادی دارد.

ابزار سفر در برف

سفر زمستانی به اردبیل ملاحظات خودش را دارد؛ زنجیر چرخ، پتو، غذای فاسدنشدنی اضافه و خودرویی که از لحاظ فنی امتحان پس داده باشد، از ملزومات این سفر است.

کیف یاری های اولیه در هر سفری مخصوصا خانوادگی نباید فراموش گردد. نکته مهم آن است که وسایل این کهنه نباشند و کاملا مرتب در کیف چیده شوند. علاوه بر این، کیف باید در جای خشک بگذارید، آن را در سفرتان کاملا آب بندی کنید و در یک جای تعیین از خودرو قرار دهید.

کوهنوردی

  • در زمستان روی جوی های کوچک یا کناره رودها پل های برفی ایجاد شده که مستحکم به نظر می رسد، اما در واقع سست هستند. از روی آن ها عبور نکنید.
  • در بالارفتن از کوه، وقت عبور از برجستگی های برفی استحکام آن ها را چک کنید. چون خیلی از آن ها بوته ها یا سنگ های سست هستند که با گذاشتن پا حرکت خواهند کرد.
  • اگر مجبور به عبور از رودخانه شدید، جایی را انتخاب کنید که رد عبور حیوانات وجود دارد. چون حیوانات محکم ترین قسمت یخ را برای عبور انتخاب می نمایند. برترین کار آن است که چهاردست و پا بروید تا وزن تان روی سطح یخ تقسیم گردد.
  • اگر نخواستید از داخل رودخانه عبور کنید، قبل از عبور مقداری خاک روی سنگ ها بپاشید تا با افزایش اصطحکاک احتمال سر خوردن تان کم گردد.
  • در صورتی که مجبور به اقامت در کوهستان شوید، منطقه ای را انتخاب کنید که از نظر احتمال ریزش بهمن پایین باشد. یعنی منطقه ها شیب دار بدون درخت و سنگ را انتخاب نکنید. بعلاوه زیر درختان پربرف نمانید. بهتر است در کنار دیوارهای مستحکم بدون ریزش بمانید.

گرم بمانید

  • لباس اضافه گرم، جوراب اضافه و دستکش در مواقع خیس شدن لباس هایتان.
  • پانچو برای مواقع بارش و جلوگیری از خیس شدن خودتان و وسایلتان.
  • کبریت عایق شده با موم یا فندک و سوخت گرمایشی.
  • چراغ قوه، یخ شکن و عینک آفتابی و گِتر.
  • آجیل، کشمش و خرما که در زمان کم، انرژی زیادی به شما می رسانند.
  • کاور کوله تا مانع نفوذ آب به داخل کوله تان گردد.
  • باتری شارژشده اضافه برای تقاضای یاری.

در صورتی که با خودرو سفر می کنید:

  • زنجیر چرخ، جعبه آچار خودرو و تسمه دینام یدکی.
  • نقشه جهت، تجهیزات چک شده خودرو، چراغ خطر و کپسول آتش نشانی.

عکس کاور از سید سجاد یعقوبی

منبع: کجارو / iranhotelonline.com / medium.com / irantravelingcenter.com
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2835

به "تفریحات زمستانی در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفریحات زمستانی در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید