استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک

به گزارش تنها پیامک، استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک می تواند پیامدهای جدی بر روی سلامت و بعلاوه جیب شما گذارد. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در مورد زیاده روی در استفاده از داروهای آنتی بیوتیک بدست آورید.

استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک می تواند پیامدهای جدی بر روی سلامت و بعلاوه جیب شما گذارد. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در مورد زیاده روی در استفاده از داروهای آنتی بیوتیک بدست آورید.

آنتی بیوتیک ها وسیله نجات جان انسانها بوده و تغییرات انقلابی در زمینه درمان بیماریهای عفونی ایجاد نموده اند. این داروها به منظور جلوگیری از رشد باکتریهای مضر و بعضی میکروارگانیسمهای دیگر که بر بدن اثر بد می گذارند تجویز می شوند اما اندازه مصرف یا دوز بیش از حد آنها خطرناک بوده و اثرات بسیار بدی دارد. این دارو برای نخستین بار در دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفته و دستاورد بزرگی در زمینه داروشناسی به حساب می آمده است. اما متأسفانه استفاده بیش از حد داروهای آنتی بیوتیک بر روی بدن نه تنها انسانها بلکه حیوانات هم تأثیر بسیار نامساعدی برجای می گذارد.

استفاده مکرر و بیش از حد آنتی بیوتیک ها دلیل اصلی ایجاد مقاومت در باکتریها است. استفاده همیشگی و معمول از داروهای آنتی بیوتیک زندگی را برای بزرگسالان و بعلاوه بچه ها بدتر ساخته است. تقریباً 60% عفونتهای معمول با آنتی بیوتیکهایی مورد رسیدگی قرار می گیرند که آن را بی فایده ساخته است. غیر از آن، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیکها در حیوانات هم بر روی انسانها تأثیر می گذارد. باکتریهای مقاوم در برابر این دارو با مصرف گوشت خام و نپخته و سایر محصولات تهیه شده از ماکیان و حیوانات که به آنها آنتی بیوتیک داده شده است، به انسان انتقال می یابند. اکنون اجازه دهید به عوارض جانبی داروهای آنتی بیوتیک نگاهی بیاندازیم.

اثرات استفاده بیش از حد آنتی بیوتیکها

استفاده بیش از حد داروهای آنتی بیوتیک و ایجاد مقاومت همگام با هم پیش می فرایند. تجویز بیش از حد آنتی بیوتیکها عوارض جانبی جدی بر بدن انسان دارند. این کار منجر به افزایش مقاومت باکتریها و ویروسهای مضر شده و در نتیجه رشد آنها افزایش می یابد. هنگامی که بچه ها داروهای آنتی بیوتیک را اوردوز و یا بیش از حد مصرف می کنند، احتمال بروز واکنشهای نامساعدی مانند اسهال و ناراحتی معده را در خود افزایش می دهند.

عفونتهای روده ای ناشی از آنتی بیوتیک ها هم در نتیجه مصرف بیش از حد آنها خواهد بود. مصرف مرتب و نامناسب آنتی بیوتیکها باعث ایجاد باکتریهایی می گردد که به چالشی برای از بین بردن آنها تبدیل شده در نتیجه آنها را بیش از پیش نسبت به دارو مقاوم می سازد. اکنون این باکتریهای مقاوم احتیاج به دوز مصرفی قوی تری جهت درمان آنها دارند. مقاومت آنتی بیوتیک به مسئله بزرگی برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده تبدیل شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهند باکتریهایی که زمانی نسبت به آنتی بیوتیکها بسیار واکنش پذیر بودند اکنون نسبت به آن مقاوم شده اند. بنابراین درمان بیماریهایی مانند پنومونی، عفونت سینوسی، مننژیت، عفونت گوش، سل و عفونتهای پوستی کار بسیار دشواری شده است.

بنابراین، چنانچه مصرف بیش از حد این داروها برای عفونتهای خفیف و جزئی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر عفونتها ادامه یابد، آنگاه این احتمال وجود دارد که این داروها در برابر باکتریهایی که بایستی از بین برده شوند، بی اثر شوند. بعلاوه مصرف نامناسب آنتی بیوتیکها مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به اسم مثال چنانچه دوره کامل آنتی بیوتیکها را به اتمام نرسانید، ممکن است تمام باکتریها را از بین نبرده و باکتریهایی که نجات یافته اند ممکن است تکثیر شده و یا حتی آغاز به انتشار کنند. هنگامی که بدن نسبت به آنتی بیوتیکها مقاوم شد، این امر به بروز پیچیدگی ها و عوارض بیشتر و بعلاوه به مرگ منجر خواهد شد. هنگامی که خط اول دارو با شکست روبرو شده و یا بی اثر می گردد، آنگاه بیمار مجبور است تحت درمان و داروهایی قرار گیرد که کمتر متعارف بوده و بعلاوه می تواند کمی گران باشند و ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند. به اسم مثال، درمان سل مقاوم شده در برابر دارو بسیار گران بوده و عوارض جانبی شدیدی داشته و دوره دارو درمانی ممکن است بیش از دو سال به طول انجامد. در نتیجه هزینه ها را افزایش داده و در کنار آن بیماری طولانی مدت و پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت.

به منظور محافظت از خود در برابر ایجاد خطرات مقاومت آنتی بیوتیکی، فرد بایستی بداند که چه زمان احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک داشته و از مصرف آنها برای بیماریهای ویروسی خودداری کرده، داروهای آنتی بیوتیک را بدون تجویز پزشک مصرف نکند، و از مصرف آنتی بیوتیک ها غیر از انواعی که پزشک تجویز کرده بعلاوه بایستی خودداری نماید. بایستی یک رژیم غذایی سالم را برگزیده و فراتر از همه بهداشت و سلامت خود را حفظ کنید. می دانیم که آنتی بیوتیکها چگونه کار می کنند و اکنون بعلاوه به این مسئله پی بردیم که مقاومت آنها به مسئله ای جدی تبدیل شده و بسیاری از عفونتهای پیرامون دنیا تنها به این خاطر بی اثر می شوند که استفاده بی رویه از آنها صورت می گیرد. بنابراین، فرد بایستی به هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها بسیار مراقب بوده و از این طریق سلامت خود و خانواده و جامعه حفظ می گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1856

به "استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید