استیلاجویی آمریکا مخرب نظم بین المللی است

به گزارش تنها پیامک، به گزارش خبرنگاران، چندی پیش، بیش از یکصد نفر از گروه تندرو آمریکا با انتشار نامه ای علنی چین را به نادیده دریافت اصول و مقررات نظم بین المللی متهم ساخته و رویارویی با چین را تحریک کردند. سخنان این افراد نه تنها مغایر با واقعیات بوده، بلکه سرشار از نادانی، استکبار و دیدگاه مغرضانه است.

استیلاجویی آمریکا مخرب نظم بین المللی است

واقعیات ثابت نموده است که استیلاجویی آمریکا حاکی از یک جانبه گرایی، حمایت گرایی، خودپرستی افراطی مخرب واقعی نظم بین المللی است.

نظم کنونی بین المللی پس از جنگ دوم دنیای ایجاد شده و در کل نقش مثبت ایفا نموده است. به ویژه آنکه سازوکار امنیت گروهی با موضوع سازمان ملل به طور مؤثر صلح و توسعه دنیا را حفظ نموده است. با این حال، آمریکا خود را در موضوع نظم بین المللی تلقی نموده و برای حفظ استیلاجویی تک قطبی خود کوشش نموده است. آمریکا هنگامی که دانست به وسیله سازمان ملل به هدف خود نمی رسد، حمله انتحاری علیه نظم بین المللی برپا کرد و درصدد است با تخریب نظم کنونی به حفظ استیلای خود بپردازد. پس از روی کار آمدن دولت کنونی آمریکا، تخریب نظم بین المللی از این کشور فارغ از تصورات جامعه دنیای بوده است.

از یک طرف، آمریکا با چوب تعرفه گمرکی اصطکاک تجاری علیه چین، مکزیک، کانادا، اتحادیه اروپا، هند و جوامع دیگر مالی برانگیخته و به زنجیره های صنایع و ارزش دنیای، وضعیت توزیع کار بین المللی و مقررات تجارت چند جانبه آسیب رسانده است.

از سوی دیگر، این کشور از سازمان ها و پیمان های بین المللی از جمله شورای حقوق بشر، یونسکو، توافق نامه پاریس درباره مقابله با تغییرات اقلیمی سازمان ملل خارج شده، از فعالیت آژانس بین المللی انرژی هسته ای و روند اصلاحات سازمان تجارت دنیای ممانعت نموده و درصدد است خود را فارغ از هر گونه مدیریت قضایی بین المللی جا دهد.

بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل حتی علناً ادعا کرد که روابط آمریکا با دنیا همچون ارتباط چکش و میخ است و آمریکا می تواند دلخواهانه به هر طرف چکش خود را بکوبد. این استیلاجویی و خودخواهی افراطی آمریکا در واقع تحقیر شدید قوانین و نظم بین المللی و تخریب آن هاست.

بعضی سیاستمداران آمریکا گستاخانه نظم بین المللی را تخریب نموده و از انجام وظایف بین المللی خودداری نموده اند و چین را به نادیده دریافت از نظم بین المللی متهم ساخته اند. علت اصلی این است که نظم کنونی بین المللی برپایه منشور سازمان ملل با نظم زورگویانه که آمریکا آن را ترجیح می دهد، فرق دارد. این نشان می دهد که بعضی آمریکایی ها اندیشه عمیق زورگویی و استیلاجویی دارند و آنها از چندجانبه گرایی و مسائل خود در راستای استیلاجویی مضطرب هستند.

عملکرد آمریکا درباره تخریب گستاخانه نظم بین المللی نیز مورد مخالفت شدید همپیمانانش قرار گرفته است. طوری که آنکلا مرکل صدر اعظم آلمان بیان کرد: به دنبال گسترش اختلافات دو ساحل اقیانوس آتلانتیک درباره مسایلی چون تحریم علیه ایران، ثبات نظم پس از جنگ دوم دنیای رو به فروپاشی داشته است. نخست وزیر سنگاپور نیز در این باره گفت: آمریکا به مذاکرات دو طرفه با کشورهای کوچک تر و ضعیف تر خود ارجحیت داده است. علت آن این است که آمریکا می تواند از منازعات به طور مستقیم سود ببرد.

چین یکی از موسسان نظم کنونی بین المللی و نیز بهره ور و حافظ آن است. به چالش کشاندن نظم بین المللی با منافع چین هماهنگ نیست. چندی پیش، بیش از یکصد شخصیت چین شناس آمریکایی در نامه علنی به ترامپ رییس جمهور و کنگره آمریکا تاکید کردند که شرکت چین در سازوکار بین المللی برای حفظ این سازوکار و در پیش دریافت تدابیر موثر در مسایل مشترک دنیای از جمله مقابله با تغییرات اقلیمی الزامی است.

به علت آنکه نظم کنونی بین المللی همچنان برای منافع کشورهای غربی سودمندتر بوده و در آن فضای ناعادلانه و بدون منطق نیز وجود دارد، چین به عنوان کشور مسوولیت شناس موظف است در اصلاحات نظم بین المللی و پیشبرد مدیریت دنیا نقش شایسته ایفا نماید. چین با ارایه ایده ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک، اجرای طرح کمربند و جاده حاکی از رایزنی، سازندگی و بهره مندی مشترک، اقدامات در حفظ اعتبار سازمان ملل، شرکت فعال در عملیات صلح بانی بین المللی، گسترش درهای باز، کمک به دنیای شدن مالی، همیشه حافظ، شرکت کننده و اصلاح کننده نظم کنونی بین المللی بوده است. چین، ژن استیلاجویی نداشته و به آن نخواهد پرداخت. هدف چین از ارایه طرح درباره ایجاد سازوکار جدید بین المللی علیه هیچ طرف نبوده، بلکه اقدامی در راستای تکمیل سازوکار کنونی مدیریت دنیای و تحقق همکاری برد- برد و توسعه مشترک با کشورهای دنیا است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 216

به "استیلاجویی آمریکا مخرب نظم بین المللی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیلاجویی آمریکا مخرب نظم بین المللی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید