افرادی که پروستات دارند این گیاه را مصرف نمایند

به گزارش تنها پیامک، تهران (پانا) - گزنه یک ادرارآور طبیعی است. در واقع این گیاه به بدن یاری می نماید تا نمک و آب اضافی را دفع و بدین ترتیب از سلامت دستگاه ادراری حمایت کند. گزنه بعلاوه از تشکیل سنگ های ادراری جلوگیری می نماید و فشار خون را به طور موقت کاهش می دهد.

افرادی که پروستات دارند این گیاه را مصرف نمایند

به گزارش عصر ایران، گزنه دوپایه یا گزنه معمولی با نام علمی Urtica dioica از دیرباز به عنوان یکی از ترکیبات اصلی در طب گیاهی کاربرد داشته است.

مصریان باستان از گزنه برای درمان ورم مفاصل و کمردرد استفاده می کردند، در حالی که سربازان رومی به منظور یاری به گرم ماندن؛ آن را روی بدن خود استفاده مالش می دادند.

نام علمی آن Urtica dioica، از کلمه لاتین uro گرفته شده است که به معنای سوختن است. زیرا برگ های آن باعث ایجاد احساس سوزش موقت هنگام تماس پوستی مستقیم می شوند. برگ ها دارای ساختارهای مو مانندی هستند که نیش می زنند و خارش، قرمزی و تورم در موضع ایجاد می نمایند.

با این حال اگر آن را به صورت یک مکمل فرموله و یا به حالت خشک، منجمد و پخته شده فرآوری کنیم، می توان با خیال راحت گزنه را مصرف کرد. مطالعات بسیاری وجود دارند که این گیاه را به تعدادی از مزایای سلامتی بالقوه مرتبط می دانند. نکاتی که در ادامه شرح داده می شوند، از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی هستند:

برگ ها و ریشه گزنه طیف گسترده ای از مواد مغذی را فراهم و در اختیار عاشقان مصرف ترکیبات طبیعی قرار می دهند:

- ویتامین ها: ویتامین های آ، ث، کا و بعلاوه چندین ویتامین خانواده ب

- مواد معدنی: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم

- چربی ها: اسید لینولنیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک

- اسیدهای آمینه: تمام اسیدهای آمینه ضروری

- پلی فنول ها: کائمفرول، کوئرستین، کافئیک اسید، کومارین ها و سایر فلاونوئیدها

رنگدانه ها: بتاکاروتن، لوتئین، گزانتین و سایر کاروتنوئیدها

علاوه بر این، بسیاری از این مواد مغذی به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می نمایند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یاری می نمایند. آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با افزایش سن، سرطان و انواع بیماری های دیگر در ارتباط است. مطالعات مختلف نشان می دهند که عصاره گزنه می تواند سطح آنتی اکسیدان های خون را افزایش دهد.

یاری به کاهش التهاب

التهاب راه و روش بدن به منظور التیام بخشیدن به خود و مبارزه با عفونت است. با این حال التهاب مزمن می تواند آسیب قابل توجهی به سلول ها وارد کند. گزنه حاوی ترکیبات مختلفی است که ممکن است در کاهش شدت التهاب موثر باشند.

طی مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی، گزنه باعث کاهش سطوح هورمون های التهابی متعدد با ایجاد تداخل در فراوری آنها شد. در مطالعات انسانی نیز معین شد که استفاده از کرم گزنه و یا مصرف محصولات حاوی این گیاه سبب تسکین شرایط التهابی مانند آرتریت می گردد. به عنوان مثال در یک مطالعه 27 نفره، استفاده از کرم گزنه روی نواحی درگیر با آرتریت به طور قابل توجهی درد را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد.

در پژوهش دیگری، مصرف مکمل حاوی عصاره گزنه به طرز معنا داری درد آرتریت را کاهش داد. علاوه بر این شرکت نمایندگان شرح دادند که قادر به کم کردن دوز مسکن های ضد التهابی خود در پی استفاده از این مکمل گیاهی بودند. با این حال هنوز تحقیقات اجرا شده در راستای توصیه قطعی گزنه به عنوان یک درمان ضد التهابی کافی نیست و به مطالعات انسانی بیشتری در این خصوص احتیاج است.

حفاظت از سلامت دستگاه ادراری و پروستات

گزنه یک ادرارآور طبیعی است. در واقع این گیاه به بدن یاری می نماید تا نمک و آب اضافی را دفع و بدین ترتیب از سلامت دستگاه ادراری حمایت کند. گزنه بعلاوه از تشکیل سنگ های ادراری جلوگیری می نماید و فشار خون را به طور موقت کاهش می دهد . البته لازم به ذکر است که این یافته ها از مطالعات حیوانی به دست آمده اند.

و اما تاثیر گزنه روی پروستات: حداکثر 50 درصد از مردان 51 ساله و بالاتر، غده پروستات بزرگ شده دارند. پروستات بزرگ شده معمولا هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می گردد. دانشمندان همچنان به طور قطعی نمی دانند که چه چیزی باعث BPH می گردد، اما این شرایط می تواند منجر به ناراحتی قابل توجهی هنگام دفع ادرار گردد.

چندین مطالعه معتبر نشان می دهند که گزنه ممکن است به درمان BPH یاری کند. تحقیقات حیوانی نیز حاکی از آن هستند که این گیاه قدرتمند ممکن است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، شکل قویتری از تستوسترون جلوگیری کند. توقف این تبدیل می تواند سبب کاهش میزان پروستات گردد.

مطالعات روی افراد مبتلا به BPH ثابت نموده اند که عصاره گزنه به درمان مسائل کوتاه مدت و دراز مدت دستگاه ادراری بدون عوارض جانبی یاری می نماید.

از جمله دیگر مزایای استفاده از گزنه و فرمولاسیون های دارویی حاوی آن که از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل خریداری هستند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی در اثر واکنش های ازدیاد حساسیت)

- کاهش فشار خون

- یاری به کنترل قند خون

- کاهش خونریزی

- حفاظت از سلامت کبد

- بهبود زخم و سوختگی

لازم به ذکر است که بیماران مصرف نماینده داروهای رقیق نماینده های خون، داروهای کاهنده فشار خون، دیورتیک ها (ادرارآورها)، داروهای کاهنده قند خون و لیتیم باید پیش از امتحان ترکیبات حاوی گزنه با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایند.

از آن جایی که خود گزنه خصوصیات عملکردی مشابهی با یک سری از داروهای مذکور دارد، امکان تداخل دارویی وجود خواهد داشت. برای نمونه ویژگی افزایش ادرار از طریق مصرف این گیاه با داروهای دیورتیک هم افزایی داشته و ممکن است منجر به کم آبی بدن و تهدید بیمار گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2991

به "افرادی که پروستات دارند این گیاه را مصرف نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افرادی که پروستات دارند این گیاه را مصرف نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید