انتشار نخستین تصاویر جیمز وب از نپتون

به گزارش تنها پیامک، نخستین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره نپتون، حلقه های کم رنگ و 14 قمر پیرامون آن منتشر شد.

انتشار نخستین تصاویر جیمز وب از نپتون

دانشمندان با تمام قوا در حال انتشار تصاویر تلسکوپ قدرتمند جیمز وب از سرتاسر گیتی هستند. اگرچه بسیاری از تصاویر جیمز وب به کهکشان های دور مربوط می شده اند، اما این تلسکوپ از اطراف خود نیز غافل نشده است. اخیرا اخترشناسان تصویر هشتمین سیاره منظومه شمسی یعنی نپتون را از تلسکوپ جیمز وب دریافت نموده اند.

نپتون که سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی به شمار میرود، به خاطر حضور گاز متان معمولا به رنگ آبی روشن دیده می گردد. هرچند که جیمز وب جهان را به وسیله نور مادون قرمز می بیند و به همین دلیل دوربین مادون قرمز نزدیک این تلسکوپ نپتون را همانند یک سیاره سفید وهم آلود مشاهده نموده است.

در واقع متان موجود در اتمسفر نپتون نورهای مادون قرمز و مایل به قرمز را به خود جذب می نماید و چنین تصویری را شکل می دهد. در تصویر نو تلسکوپ جیمز وب از سیاره نپتون بخش هایی نیز متفاوت دیده می گردد. در این منطقه ها ابرهای یخ زده متان در ارتفاعات بالا قرار دارند و که می توانند نور خورشید را پیش از جذب به وسیله متان منعکس نمایند.

بعلاوه در این تصویر حلقه های اطراف نپتون دیده می شوند. این در حالی است که آخرین بار در سال 1989 (1368) توانسته بودیم به لطف فضاپیمای وویجر 2 آنها را به صورت مستقیم مشاهده کنیم. مشاهده این حلقه ها به علت نزدیک بودن آنها به سیاره و روشنایی بالای نپتون سخت است؛ اما تلسکوپ جیمز وب توانسته هم حلقه های مهم و هم غبار اطراف نپتون را ثبت کند.

Heidi Hammel، کارشناسی سیستم های نپتون و یکی از دانشمندان میان رشته ای تلسکوپ جیمز وب نیز تاکید نمود که از آخرین باری که بشر این حلقه های کم رنگ را دیده است، بیش از سی سال می گذرد. بعلاوه این اولین بار است که حلقه ها را در نور مادون قرمز می بینیم.

تلسکوپ جیمز وب بعلاوه توانسته در تصویر خود از نپتون 7 عدد از 14 قمر شناخته شده این سیاره را ثبت کند. جالب تر از همه اینکه تریتون در این تصویر به شکل جرمی درخشان دیده می گردد. انکسار نور از تریتون نیز به این علت است که سطح این قمر عجیب با لایه ای از نیتروژن یخ زده پوشیده شده است.

ناسا البته این هفته خبر بدی نیز در رابطه با تلسکوپ James Webb منتشر کرد. ظاهرا در همان مراحل اولیه راه اندازی، یکی از چهار حالت ابزار فروسرخ میانی آسیب دیده است. دانشمندان در حال آنالیز مشکل هستند و امیدوارند که بتوانند راهی برای حل آن پیدا نمایند. Eric Smith، یکی از دانشمندان تلسکوپ جیمز وب ناسا نیز بیان کرد که بعید می داند این مشکل مانع از عملکرد ابزار فروسرخ میانی گردد.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3085

به "انتشار نخستین تصاویر جیمز وب از نپتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نخستین تصاویر جیمز وب از نپتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید